Tv varnade för hösilage/ensilage..

Sv: Tv varnade för hösilage/ensilage..

Jag lastar inte hösilaget - det har i sig inte gjort något fel, men jag tror inte på hösilage som hästfoder. Det är isf människans fel som ger ett icke passande foder till sin häst. Jag vet att de flesta hästar tål hösilage väldigt bra och dessutom MÅR väldigt bra av det. Min häst (som många andra) gjorde det inte utan blev sjuk. Alla är vi individer.
...och jag har aldrig gett någon färdig blandning till min häst - för jag tror inte på dem heller. Jag vill VETA vad jag ger till min häst!
Vi har alltid analyserat hö och hösilage och räknat om foderstaten enligt analysen.

Flashjack skrev:
Vi provade Hösilage ett tag jättefint, torrt, analyserat mm.bästa kvalitet.
ponnyerna blev dåliga nästan omg. dom större hästarna urinerade kraftigt= njurarna fick jobba mer än nödvändigt, onödigt.

Det brukar dock bero på att halten protein är långt över behovet för hästen och inte just på silaget eller fodersorten. Dock är det väl ofta högre näringshalt i silaget, vilket *kan* ge svårigheten att kunna ge tillräckligt mycket grovfoder och fortfarande ligga på bra (inte för höga) nivåer näringsmässigt.

mycket_irriterande skrev:
Anledningen till att fånghästarna ökat (enl SLU) är inte bara är hösilagets fel utan även alla dessa "nya" kraftfoder som finns är en av bovarna. Hästägare fodrar helt enkelt för mycket/fel. Hösilage har ofta högre värde än hö och man ger helt enkelt för mycket. Kunskapen om foder måste öka hos hästägare...

Bra! Anser precis som du att många hästägare ger förmycket kraftfoder istället för att satsa på hö't/hösilage. Hästar är grovfoderätare!

Tack Rolle för att du tog upp skillnaden...:)

När jag nu ändå lägger mig i diskusionen kan jag tillägga att min häst ätit ensilage nu i två mån blev dock dålig i magen, för mycke vatten (eller för låg ts-halt) och protein, får nu hö men kommer under vintern, nu när det kanske blir kallt :angel: , ställa ut en hösilagebal i hagen till henne få hon får fri tillgång. Hade det till min förra häst tidigare och det funkade bra och då va han inte ens vaccinerad mot botulism.

Känner ingen större oro för att använde hösliage/ensilage för det är inte sättet man tar tillvara på grovfodret( torkar, balar, ensilerar) som gör hästen sjuk utan hur man hanterar den! :cool:

Senast ändrad:

Känner ingen större oro för att använde hösliage/ensilage för det är inte sättet man tar tillvara på grovfodret( torkar, balar, ensilerar) som gör hästen sjuk utan hur man hanterar den!

Precis men samtidigt får man inte glömma att det finns en massa okunskap om foder. Den värsta okunskapen är de som tror sej ha den.
Man litar blint på vad x har sagt eller vad man har läst på Buke.

En granne till oss köpte hö av ny bonde varje år för de fick alltid mögligt hö. På en fest beklagade hon sej och bjöd in mej att itta på hennes hö eftersom jag inte trodde henne. Dagen efter åkte vi dit och fick se... en höskulle ovanpå stallet som är 4 x 6 m. Denna höskulle var helt klädd i plast, under, sidoväggar och tak. Konstigt att det möglat? I 4 år hade hon hållt på och fått förstört hö.
:o

Vet nån som fick leverskador eller rättare sagt levern slutade fungera helt enkelt, den här hösten, så då bleev man tvungen att byta ut hösilagert men nu har de blivit bättre

Hö är inte alls ofarligt heller!

Enligt uppgifter i Ridsport är det större risk att ge hästen hö än hösilage, eftersom det är MYCKET vanligare med luftvägsbesvär än botulism. Även luftvägsbesvär kan innebära att hästen måste avlivas i förtid, även om det som tur är inte alltid är så. Anledningen att folk verkar mer rädda för botulism är väl att de få gånger en häst verkligen drabbas så är sjukdomsförloppet snabbt. Medan luftvägsbesvären oftast kommer smygande under flera år och det dröjer innan hästen blir så dålig att den måste avlivas.

Senast ändrad:

Vi har för ett par dagar sedan fått avliva vår häst.:cry: Hon åkte djurambulans till helsingborg (står i halmstad).
Hon kunde inte resa sig i boxen på morgonen. Destrikt vet trodde det var kosrsförlamning. vi har fortfarande inte fått ett klart svar på vad det var för fel på henne för vet visste inte heller.:eek:
Hon stog på djursjukhuset och de sa att hon skulle klara sig och att vi kunnde hämta henne samma vecka.:) (hon låg ner hela första dyngnet).
Sedan ringde de och sa att hon hadde fått lynfangit så illa att det blivit bölder. (Detta av små skrapsår hon fått när hon kravalat runt i stallgången och försökt resa sig) Ska man kunna få det på ett av landets bästa djursjukhus? På intensiv avdelningen?:devil:
De bytte antibiotika drastiskt och då fick hon fång.(De visste då att hon för ca fem år sedan haft fång innan vi fick henne) så efter ca två veckor på djursjukhuset fick vi tillslut avliva hästan för fång!!!!:eek:
Som vi trodde att vi skulle få hämta hem!
Saknar min vackra Vanessa sååå....:cry:
/Linnea

Visst kan mycket i media blåsas upp. Men det är nog minst lika vanligt att skrämande forskning hålls dold, när någon har något att förlora på det hela.
Har sett rapporter om att dvärgväxt hos kalvar har ökat i och med övergång till ensilage.. Har någon erfarenhet av det gällande häst?
Tyvärr är ju hemlighetsmakeriet med missbildningar inom hästaveln värre än inom lantbruket.

Jo men jag tror inte SVA skulle gå ut med att det inte finns anledning till oro att fodra med hösilage. Om det inte vore så skulle de sätta hela sin trovärdighet på spel och deras trovärdighet sätter jag lite högre än inlägg på Buke ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

:mad: Men hallåååå!! Hur kan man dömma någonting direkt efter man hört eller sett någon nyhet på tv eller tidningar. TA REDA PÅ FAKTA innan ni börjar spekulera. Ett sätt är att gå in på lantbruksuniversitetet- www.slu.se. Där finns massor av forskning om det mesta som har med foder eller sjukdomar att göra.

Som jag skrev tidigare i tråden så har en hästveterinär sagt att fångfallen ökat med hösilage men luftvägsproblemen minskat.
Det är bara att välja...

;) Det finns sällan endast EN enda sanning.
Det här är en diskussionssajt och därför diskuterar vi som bäst hösilage. Vi har olika uppfattning och vi har olika erfarenhet och det är just det som ger diskussionen tyngd och gör den intressant.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Såg på TV igår att det kan bli ett stort problem med mördarsniglar i hösilage och ensilage i år pga fuktiga marker. Man varnade...
2
Svar
32
· Visningar
4 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat