Tv-tips, onsdag kl 20.00

Sv: Tv-tips, onsdag kl 20.00

Jag råkade se programmet helt oplanerat och visste inte riktigt vad jag skulle tänka och tycka. Jag tyckte också att flera verkade ha sina katter som tjusiga ting, något att visa upp, medan andra tussigullade med katterna. Den utställningsvärlden är inget för mig, förstod jag i alla fall.

Kunde dock inte låta bli att skratta åt den stackars hankatten som fick byxor på sig när han skulle få vara utanför buren. Är det något som används här också? Funkar det? Blir inte katten knasig av att han inte kan märka som han vill? Den katten verkade ju acceptera sina byxor i alla fall?

Min hane hade byxor när han var fertil, och brydde sig inte nämnvärt. Vissa strilar mer eftersom det inte blir någon effekt av det.
Hur som helst förknippar de byxorna med att kunna gå löst i huset, och alltså något positivt. De är en bra lösning om man ska hålla hane, alternativen är ju att hela huset blir nerpissat eller stackarn sitter ensam i sitt rum jämt.

Okej, så sådana byxor används här också. Har aldrig sett sådana förut. Jag förstår att katterna associerar byxorna med det positiva i att få gå runt i huset som de vill, man kunde ju se på hankatten i programmet att han väntade snällt medan hon krånglade med svansen och allt.

mandalaki skrev:
Vad kul!Sol: är torrfodret helt passé i USA eller det fortfarande vanligast som här hemma?

Det är inte helt passé, men allt fler går över till att ge enbart våtfoder och/eller rå mat. I USA har de ju ett enormt utbud av färdig BARF och högkvalitativt våtfoder och eftersom de har så bra alternativ är det kanske lättare att skippa torrfodret. Sedan kan det vara värt att nämna att det torrfoder som räknas som 1:a klass här i Sverige i USA som bäst räknas som "second grade". Vad gäller kattmatsutbudet kan vi vara avundsjuka på amerikanarna ;)

Hrrm, hoppas det där utbudet sprider sig hit så att bra mat blir tillgänglig överallt.

Deras förstaklass torrfoder - är det alltså mer och bättre protein och mindre kolhydrater?

mandalaki skrev:
Hrrm, hoppas det där utbudet sprider sig hit så att bra mat blir tillgänglig överallt.

Deras förstaklass torrfoder - är det alltså mer och bättre protein och mindre kolhydrater?

Det är väl främst ingredienser av högre kvalité än de som finns i de torrfoder vi har här. De innehåller sällan majs, majsgluten, soja eller vete. Det är ofta "renare" foder också dvs. färre ingredienser och inte en massa syntetiska konsveringsmedel, antioxidanter och färgämnen. Dessa foder innehåller dock oftast mer protein och fett än "våra" torrfoder.

Ett av de bättre fodren de har innehåller endast: kyckling, kycklingmjöl, brunt ris och kycklingfett (+ mineraler, taurin och sådant). Hur bra vore det inte att ha detta foder i Sverige med tanke på alla foderallergier?

Jo, precis... För min egen del saknar jag ibland tiden när katterna åt torrfoder - det är ju typ 100 ggr bekvämare, mindre slabbigt, håller sig längre när det står framme osv.

Men med tanke på vilken skillnad våtfodret gjorde på katterna är det uteslutet att gå tillbaka, så länge som torrfodren ser ut som de gör idag.

mandalaki skrev:
Jo, precis... För min egen del saknar jag ibland tiden när katterna åt torrfoder - det är ju typ 100 ggr bekvämare, mindre slabbigt, håller sig längre när det står framme osv.

Men med tanke på vilken skillnad våtfodret gjorde på katterna är det uteslutet att gå tillbaka, så länge som torrfodren ser ut som de gör idag.
Vad räknar ni som torrfoder resp. våtfoder? Ni har alltså gått över till detta "våtfoder"?
Är det som typ den gamla hederliga "burkmaten"?

Såna här feta små pluppar som tex Science Plan, (som jag ger mina), är det torrfoder eller? Det låter som det du beskriver, praktiskt o så...

Jag har alltid tänkt på torrfoder som typ Friskies och våtfoder som vanlig burkmat (från mataffären), och däremellan funnit de här "veterinärfodren" som jag trott var ett lysande mellanting och tusen gånger bättre.... :confused:

Nej, torrfoder är hårda pluppar och våtfoder är burkmat helt enkelt. :) Sen finns det dåligt torrfoder och mindre dåligt torrfoder (inga torrfoder är optimala egentligen för de innehåller för mycket kolhydrater som katten inte behöver), liksom dåligt våtfoder och bra våtfoder! Bäst är BARF, dvs rått kött och ben.

/Erica

Cheeserica skrev:
Nej, torrfoder är hårda pluppar och våtfoder är burkmat helt enkelt. :) Sen finns det dåligt torrfoder och mindre dåligt torrfoder (inga torrfoder är optimala egentligen för de innehåller för mycket kolhydrater som katten inte behöver), liksom dåligt våtfoder och bra våtfoder! Bäst är BARF, dvs rått kött och ben.

/Erica

Är man Britt och heter Abbie så är det bästa man kan äta RoyalCanin torrfoder och Mariekex. Jums!

Cheeserica har redan gett en bra förklaring.

Pelleterat foder är torrfoder. Mina katter avverkade flera: Royal Canin, Nutro Choice, James Wellbeloved, Hills från zoobutiken och från veterinären.

Men nu äter de Mjau burkmat från Ica och mår mycket bättre. De har gått ner i vikt och kräkkatten kräks bara sällan. Dessutom vet jag att de får i sig tillräckligt med vätska (eftersom det är så mycket vatten i våtfoder).

Jag har inte ens testat Mariekex på mina, det låter inte särskilt nyttigt. ;) Pappa matade däremot Dimma med pepparkakssmulor, och hon ÅT det. :crazy:

Tyvärr har mina katter börjat rata Mjau och rått kött mer och mer, de är nära att bli inbitna torrfoderknaprare... *suck* Men de får ANF kitten. Cirrus lär väl dessutom aldrig bli nån knubbis, han kanske får bli kastrat snart ändå. Har utställningsbadat honom ikväll och något ynkligare än det är svårt att hitta. ;)

/Erica

När det gäller torrfoder, har jag en instinktiv motvilja. Det känns så fabriksmässigt, sönderprocessat, malt, torkat och fullt med tillsatser... För långt från det naturliga, råtta och småfågel, för att kännas bra att ge dem helt enkelt. Burkmat känns bättre men blir en allt mer BARF-liknande kost hemma hos mig...

Jag testade inte heller, Abbie hittade ett trasigt på mattan som hon tuggade i sig. Igår åt jag upp dom sista kexen i förpackningen och jag gav henne en bit som hon glatt åt upp så tydligen är det gott. Trodde inte att katter åt kex och framförallt inte Abbie som vägrat äta nått annat än torrfoder. Hennes bror är likadan, räkor, kött, skinka, blötfoder... Urk.

Är lite i valet och kvalet angånde bad. Måste skynda mig i så fall, brittpälsar blir inte bra efter bad och därför bör det gå minst 1 v mellan bad och utställning. Och den är 28/1.

Sol skrev:
Sedan kan det vara värt att nämna att det torrfoder som räknas som 1:a klass här i Sverige i USA som bäst räknas som "second grade". Vad gäller kattmatsutbudet kan vi vara avundsjuka på amerikanarna ;)

Du får gärna berätta lite mera (PM:a mig gärna om så är!). Jag är lite intresserad.

Men en orsak är att vårt halvdana mat är trots allt rätt OK. Hos dem är det RIKTIGT skit.
Jag har skrivit lite på ett amerikanskt forum att biprodukter, dvs inälvsmat, är faktiskt bra kattmat. Då var det flera som svarade mig att jag måtte vara bortskämd som bor i Sverige, där biprodukter är delar av djurkroppen, och som även människor skulle kunna äta.

Hos dem är det allt ifrån näbbar och fötter, via (ofta) gammalt blod - till t.o.m. sågspån...

Jag är övertygad om att just detta är orsaken till att deras toppsegment ÄR riktigt bra: vill de vara helt säkra på att slippa rent skit så måste de köpa det allra bästa...

Vagis skrev:
Du får gärna berätta lite mera (PM:a mig gärna om så är!). Jag är lite intresserad.

Men en orsak är att vårt halvdana mat är trots allt rätt OK. Hos dem är det RIKTIGT skit.
Jag har skrivit lite på ett amerikanskt forum att biprodukter, dvs inälvsmat, är faktiskt bra kattmat. Då var det flera som svarade mig att jag måtte vara bortskämd som bor i Sverige, där biprodukter är delar av djurkroppen, och som även människor skulle kunna äta.

Hos dem är det allt ifrån näbbar och fötter, via (ofta) gammalt blod - till t.o.m. sågspån...

Jag är övertygad om att just detta är orsaken till att deras toppsegment ÄR riktigt bra: vill de vara helt säkra på att slippa rent skit så måste de köpa det allra bästa...

Ja, i USA är definitionen av köttbiprodukter en helt annan än den i Sverige och både Hill's och Royal Canin har iaf haft två olika foderserier: en som säljs i USA och en som säljs i Europa. Serierna som säljs i Europa är av något bättre kvalité än de som säljs i USA, men jag tror faktiskt att de har ifrån det systemet.

I USA delas kattmat upp i 3 klasser. "Third grade food" är Friskies, Whiskas och liknande. "Second grade food" är RC, Hill's, IAMS och liknande och deras "first grade food" finns inte att köpa i Sverige. Det som främst skiljer deras bästa foder från våra är att de är fria från majs, majsgluten, vete, vitt ris och soja. Några av de foder som ligger i andra klass innehåller människotjänligt kött, men åker ner pga. det innehåller majs, vitt ris etc.

MissFideli skrev:
Är man Britt och heter Abbie så är det bästa man kan äta RoyalCanin torrfoder och Mariekex. Jums!

:rofl:

Nej nej, om man är tant och heter Maja så ska det va digestivekex till RC:n.

Jag såg också en del av programmet (kanske halva?) och tyckte det var lite kul.... jag håller med om att några verkade jättegoa med sina katter, andra lite konstiga. Jag reagerade också på burkatten :(

Det är en helt främmande värld för mig, allt med utställningar, badande osv. Pudrande, trimmning av "ögonbrynen" osv, gör man sånt här också?? :o

Jag undrar också hur alla katterna accepterade att bli "utdragna" sådär som domaren höll dom, men bakbenen utsträckta. Går alla utställningskatter med på att hållas så utan att börja sprattla?

Lite off topic, jag drömmer lite om att skaffa en långhårskatt någon gång i framtiden, men denna pälsvård :eek: Vad måste man göra om man inte skall ställa ut eller så, utan bara hålla pälsen frisk och fin? Måste man verkligen bada eller räcker det att borsta? Och måste man göra det varje dag??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka