Tv-tips, onsdag kl 20.00

Sv: Tv-tips, onsdag kl 20.00

lisa skrev:
Jag undrar också hur alla katterna accepterade att bli "utdragna" sådär som domaren höll dom, men bakbenen utsträckta. Går alla utställningskatter med på att hållas så utan att börja sprattla?

Lite off topic, jag drömmer lite om att skaffa en långhårskatt någon gång i framtiden, men denna pälsvård :eek: Vad måste man göra om man inte skall ställa ut eller så, utan bara hålla pälsen frisk och fin? Måste man verkligen bada eller räcker det att borsta? Och måste man göra det varje dag??

Nej, alla katter accepterar inte att bli hanterade så och de katterna lämnar man hemma. Man får försöka att vänja katterna vid "utställningshantering", men fungerar det inte får man helt enkelt acceptera att katten inte kommer funka på utställning, hur snygg den än är.

Pälsvård av långhårskatter skiljer sig väldigt mycket från ras till ras. En del långhårskatter behöver man inte hålla efter annt än med borstning, medan andra kan kräva regelbunden badning.

Sol skrev:
I USA delas kattmat upp i 3 klasser.

Är det där en vedertagen klassificering eller är den mer inofficiell?

Är den vedertagen undrar jag hur sjutton man tänker om man väljer tredje klassens mat: "Det är inte så noga med just min katt så jag väljer klass 3":confused: :smirk:

Det är nog mer av en inofficiell klassifiering. Här i Sverige har vi ju två inofficiella klasser: "dyr mat" och "billig mat". ;)

Cheeserica skrev:
Nej, torrfoder är hårda pluppar och våtfoder är burkmat helt enkelt. :) Sen finns det dåligt torrfoder och mindre dåligt torrfoder (inga torrfoder är optimala egentligen för de innehåller för mycket kolhydrater som katten inte behöver), liksom dåligt våtfoder och bra våtfoder! Bäst är BARF, dvs rått kött och ben.

/Erica
Oj, shit, jag som trodde det man köpte i matvaruaffären bara var blask? Innehåller det tillräckligt med näring då?
Jag trodde poängen med det man köper hos vet, "kvalitetsfoder", var att det INTE innehöll nåt onödigt "utfyllnadsmaterial" utan var mer näringstätt... hmmm, varför ska det vara såhär komplicerat.... :crazy:

90% av det som säljs i mataffären är blask. Man får lära sig läsa innehåll och näringsdeklarationer.

Cheeserica skrev:
Bäst är BARF, dvs rått kött och ben.

/Erica
Ett PS, jag kom ju på vad jag skulle fråga! ursäkta en dum fråga, men det här BARF - är det ett speciellt märke eller helt enkelt en förkortning för nåt, "Bara Rått...Fläsk", typ? :o

I den här dokumentären var det ju en gubbe som gjorde egen kattmat, han hade stora köttbitar som han frös in. han malde ner dem eller? vad jag förstår tillsatte han inget mer, utan katterna fick kött helt enkelt?

Vad är grejen med det? Och varför finns det kattmat egentligen?
Det blir dyrt med rena råvaror kanske... Men jag har levt i tron att (kvalitets)kattmat görs för att det då tillsätts extra nyttigheter, sånt som katten inte får i sig om den bara äter "naturliga" maten som kött, fågel etc. hmmmm..... det blir bara mer förvirrande detta.

Iris skrev:
Ett PS, jag kom ju på vad jag skulle fråga! ursäkta en dum fråga, men det här BARF - är det ett speciellt märke eller helt enkelt en förkortning för nåt, "Bara Rått...Fläsk", typ? :o

I den här dokumentären var det ju en gubbe som gjorde egen kattmat, han hade stora köttbitar som han frös in. han malde ner dem eller? vad jag förstår tillsatte han inget mer, utan katterna fick kött helt enkelt?

Vad är grejen med det? Och varför finns det kattmat egentligen?
Det blir dyrt med rena råvaror kanske... Men jag har levt i tron att (kvalitets)kattmat görs för att det då tillsätts extra nyttigheter, sånt som katten inte får i sig om den bara äter "naturliga" maten som kött, fågel etc. hmmmm..... det blir bara mer förvirrande detta.

BARF = Bones And Raw Food eller Biologiskt Anpassad Rå Föda (jag föredrar den sistnämnda förklaringen).

Kattmat finns för att någon person, runt den tid då kvinnor började arbeta utanför hemmet, kom på att man kunde tjäna pengar på att sälja färdig katt- och hundmat. Eftersom kvinnorna tagit sig ut på arbetsmarknaden fanns inte riktigt samma tid för dem att utfodra djuren längre. ;) Det blev succé. Människan är rätt bekväm av sig så om någon annan gör maten åt ens djur är det ju super :smirk:

Kattmat idag innehåller inga extra nyttigheter. Man processar maten så hårt att många näringsämnen förstörs/förändras och så tillsätter man dem syntetiskt sedan. Det är en jäääääätteindustri.

Att göra egen kattmat är inte dyrt. Jag lägger inte ut mer pengar på kattmat nu när jag gör egen mat än jag gjorde när jag köpte torrfoder. Katterna mår dock bättre nu :D

Ah, intressant! hur gör du då? vad köper du för råvaror etc?

ja det är klart, det är en himla industri... det kanske var kattmatsfabrikör man skulle blitt... mala ner lite restprodukter och sätta på en etikett med en söt katt :smirk:

Basen i mitt "kattskafferi" är kalkon och kyckling. Jag har hittat en bra återförsäljare här nere i Skåne som jag kan köpa kalkonhals (snarare hela främre delen av kalkonen), kyckling, lever och hjärta av. Än så länge har jag bara köpt kalkonhals, lever och hjärta och det betalar jag 12kr/kg för. Lever+hjärta kommer jag inte ihåg vad jag betalar för men det är inte dyrare än kalkonhalsarna.

Sedan beställer jag även från ett företag i Stockholm (de levererar runt nästan hela Sverige) och därifrån köper jag malda kalkonskrov, malda kycklingskrob, lever, hjärta, broskben och kycklinghalsar. Det mesta de säljer är ekologiskt och kilopriset ligger mellan 17 och 27 kr/kg, beroende på vad man köper.

Det händer även att jag köper kycklingvingar eller hel kyckling på affären jag bor vid. Kycklingvingarna kostar 15 kr/kg och hel kyckling 17 kr/kg. Jag har en köttkvarn hemma som lätt maler kyckling- och kalkonben så de ben katterna inte vill äta hela maler jag ner och ger i mald form.

Sedan brukar jag blanda lever, hjärta och grönsaker (väldigt lite, sparar sådant som blir över från egen matlagning s a s) till en röra och ge katterna 1 ggr/dagen.

På detta sätt får katterna i sig allting de behöver och jag vet vad de äter. Katterna mår strålande.

Mannen i tv-programmet gav vanlig köttfärs, såvitt jag kunde se. Och det verkar lite knepigt, han borde behöva tillsätta exempelvis kalk eftersom det inte är ben i köttfärsen. Bara färs blir väl ensidigt, Sol?:confused:

Iris: här kan du läsa mer. Länk till Matildas kokbok

Jag tror det var helkött han gav, som han antagligen finhackade/malde sedan. Han frös in i minst tre dygn antaglige för att döda ev parasiter. De har kanske inte lika noggrann kontroll på slakterierna som här i Sverige? Det är riktigt att äter kattera mycket kött måste de få extra calcium/kalk, t.ex. just kalkon eller kycklinghalsar är bra; mycket brosk däri.

Häromveckan såg jag på Willys förpackningar med kycklingshjärta och kycklinglever, rätt billigt. Våra katter ville dock inte äta av hjärtan - trots att de är SÅ nyttiga, och hustrun höll på att storkna... Jag förstår henne. Där i paketet låg det 50 liv...

Äter hon grillad kyckling? I så fall borde hon inte storkna av inälvorna, det är ju samma fågel;)

Jag har gett mina katter grishjärta och det har gått bra. Men när man kommer till lever bangar den kräsne av dem ur - det är hans motvilja mot lever som hindrar BARF-projektet i det här hushållet.:smirk:

Har funderat på kycklingvingar men inte testat, den kräsne är så sjåpig att jag räknar med att det är utsiktlöst. Dessutom är JAG lite sjåpig när det gäller att ge ben, även att jag VET att jag inte borde känna så. Har tillsatt kalk i köttfärs i stället.

mandalaki skrev:
Mannen i tv-programmet gav vanlig köttfärs, såvitt jag kunde se. Och det verkar lite knepigt, han borde behöva tillsätta exempelvis kalk eftersom det inte är ben i köttfärsen. Bara färs blir väl ensidigt, Sol?:confused:

Iris: här kan du läsa mer. Länk till Matildas kokbok

Men de gav väl burkmat också, eller kommer jag ihåg fel? Han har antagligen något kommersiellt foder som bas och så ger han rått kött på sidan om, det funkar så länge man inte ger för mycket rått kött på sidan om.

Jo, han hade ett helt skåp fullt med pytteburkar (förmodligen svindyrt).

Man fick uppfattningen att köttet var basen och burkarna tillskottet. Men så kanske det inte var, filmaren valde kanske att prioritera köttet för att det verkade nördigare.

mandalaki skrev:
Men så kanske det inte var, filmaren valde kanske att prioritera köttet för att det verkade nördigare.

Antagligen, gör man kattmaten själv är man verkligen en kattnörd :D

Mamma och pappa tyckte väl Ok, när jag skaffade första katten, mamma tyckte väl att Whiskas gick bra ända till jag lyckades övertala henne. Sen gick det ett halvår, då skaffade jag andra katten, mamma var lite frågande men tänkte att det var nog för att jag var ledsen efter separationen från sambon, pappa vågade jag inte ens fråga vad han tyckte. :angel:

I höstas började jag med BARF på riktigt, mamma och pappa ställde sig frågande till kostnaden innan de insåg att det faktiskt blev billigare och att Oliver blev helt bra i magen. :D

I vår så kommer tredje katten flytta in, mina föräldrar är frågande, pappa är riktigt skeptisk, det är nämligen en sphynx (nakenkatt)! :eek: :o

Inte nog med att mina föräldrar tycker att jag är lite knasig, mina grannar tror att jag är helgalen eftersom jag motionerar katterna (eller var det tvärtom... ;) ) i koppel!

Japp, man är lite nördig som kattägare. ;)

Mandalaki: Jag fick uppfattningen om att burkmaten var huvudfödan, men köttbiten var roligare att visa i TV.

Om du är rädd för att ge ben så kan du mala hela kycklingar (ja, du måste förståss stycka dem först) i en köttkvarn, då mals benen i småbitar. Tänk på att du kan bli tvungen att tillsätta jod om du inte ger ben utan bara kalktillskott. Jag brukar ha i Seltin (mineralsalt) om jag inte har ben i.

Du kan ju tänka dig vad mina svärföräldrar tror om mig... Han är en "rejäl bonnapåg" med föräldrar av den äldre skolan... Träffar (i deras ögon) liten storstadsbrud med katter som flyger europa runt för att avlas och ställas ut, och tillråga på allt får de både sova i sängen och inte gå ut :eek: (Att ha häst är tydligen inget plus hos äldre bönder, hästjejer är brudar som gullar med sina "leksaksdjur"...)

Det är tur att vi kattgalningar har varandra så att vi kan få medhåll någonstans ifrån. :D

Jag har förövrigt inte talat om för mina föräldrar vad sphynxen kommer att kosta, de tror att jag "lånar" honom... :o :angel: Sedan att jag planerar att börja föda upp sphynx efter examen är en tanke som de inte kan förstå, och inte nog med att de ska vara nakna, de kommer i olika färger också! :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka