TV-serien "Glappet"

Murphy

Trådstartare
Jag har helt missat den här serien som yngre (är född 1983), och sett den först nu för ngt år sedan i vuxen ålder när den hamnade på SVTs Öppet Arkiv.

Är det några här som vuxit upp med den?
Vad tyckte ni då, och hur står den sig idag?

Jag har inte sett den sen dess, men älskade den då. Sapere aude eller hur det var, kan jag fortfarande komma på mig själv att tänka. Hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd tror jag det betydde. Om jag kommer ihåg rätt. :angel:

Tips är att titta på Hitlåtens historia om Burning..

Jag har helt missat den här serien som yngre (är född 1983), och sett den först nu för ngt år sedan i vuxen ålder när den hamnade på SVTs Öppet Arkiv.

Är det några här som vuxit upp med den?
Vad tyckte ni då, och hur står den sig idag?
Älskade den då när den gick, min pappa också minns jag, vi följde den tillsammans. Såg om den nyligen och tycker den är lika bra än.

Jag älskade den när den gick, och spelade in alla avsnitt på VHS som jag fortfarande har kvar! Men jag kommer nog inte att se om den nu för jag är rädd för att förstöra upplevelsen jag hade då.

Oj, har inget minne av den alls, men antar att jag hade annat för mig än att titta på tv vid den tidpunkten :angel:
Blev nyfiken iaf och ska spana in den! :up:

Jag tyckte både när jag såg den första gången (vilket inte var när den först sändes) och nu att det är en svensk TV-skatt, faktiskt. Tycker till och med att den är ganska woke även idag :p

Jag tyckte både när jag såg den första gången (vilket inte var när den först sändes) och nu att det är en svensk TV-skatt, faktiskt. Tycker till och med att den är ganska woke även idag :p
Men eller hur?
Jag tycker den är brilliant på så många nivåer, men är lite brydd över att det känns så aktuellt. Var den före sin tid när den kom, eller har vi bara inte kommit längre?

Väldigt konstig, men kommer man in i serien ordentligt så är den helt okej :) gillade dock ebba och didrik mer, så söt serie ,konstig den också men inte såå konstig.

Men eller hur?
Jag tycker den är brilliant på så många nivåer, men är lite brydd över att det känns så aktuellt. Var den före sin tid när den kom, eller har vi bara inte kommit längre?
Ja, alltså jag tycker i och för sig att mycket av det som sägs om hur långt vi kommit är propaganda för kampanjen "feminismen behövs inte längre", men å andra sidan kände jag ju igen mig så mycket i framförallt det feministiska uppvaknandet som skildras i Glappet! och det är definitivt en serie jag skulle rekommendera alla tonåringar och unga tjejer att se, för mig handlar den mycket om allt det där med att växa upp som varje generation går igenom om och om igen.

Jag såg den aldrig när den gick, har för mig att jag hade någon träning eller något kvällen den gick och det var ju före Play-tjänster. Men flera av mina kompisar såg den och älskade, så jag ska nog ge den en chans nu!

Jag (och mina kompisar) älskade också Glappet. Vi är födda 1981 så jag är lite förvånad över att du ser dig själv som för ung för den :D

Jag (och mina kompisar) älskade också Glappet. Vi är födda 1981 så jag är lite förvånad över att du ser dig själv som för ung för den :D
Det är jag som är otydlig, jag menade att jag konstigt nog inte sett den när det begav sig. Jag var ju i passande högstadieålder när den sändes. :)

Bingetittar hela serien nu efter en mkt tveksam tentaprestation och fnissar åt repliken "Dina våtor är strumpa."

Ett annat uttryck jag funderar över avd det beror på är "makaroner på framsidan". :confused:
När Ella och Josefin är på pizzerian och fnyser åt jämnåriga snubbar "Småpojkar... de har ingen distans - tror att det räcker med makaroner på framsidan."

Är det hittepå eller ett etablerat uttryck?

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 565
Senast: Silver Girl
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel