peace

Trådstartare
Som nyinflyttad Rättviksbo ska jag på lördag baka tuttul ??...hos sambons föräldrar.
Har fått inköpslista där det står att jag bl.a ska köpa isterflott??
Kan man köpa det på Ica??..Helt ärligt vet jag inte att jag sett något sådant i affären någon gång.Vet att min mormor gjorde flott när man slaktade hemma när jag var barn,men.....

Sv: Tuttul

Om jag förstått det rätt,ska det vara isterflott i tuttulen??
Jag vet knappt ens vad tuttul är??

Tuttul är egentligen namnet på en hoprullad tunnbrödsmörgås, så det som ska bakas är tunnbröd eller kavelbulle.

Tuttul är så effing jäkla gott alltså! Lyckos dig som bor däruppe och kan köpa det när du vill!

Tja, ang Tuttul så finns det väl lika många recept som folk som bakar... Och i regel också lite variationer på recepten från by till by.

Jag skall baka till helgen. Tuttul är ett absolut MÅSTE till jul om man är från Rättvik. Men jag inget isterflott i min tuttul i alla fall. :)

Neeeeeeeeeej, är det ister i tuttul?! Mitt liv är härmed förstört.

Mvh bor ett par mil från Rättvik och älskar det där brödet. Eller älskade, ska jag väl säga nu.

Jag tror inte att det är ister i allt tunnbröd. Vi har ingen tradition av att baka själva i min familj och i kavelbullen vi brukar köpa är det åtminstone inte ister. Vet däremot inte om det är smör eller margarin det bakas på.

OT - Snart kan vi ju nästan ta en buketräff på långbryggan, det verkar drälla av bukefalister i krokarna! :D

Finns de inte i affären, så borde du kunna åka upp till slakteriet och köpa en bit.

Tänk om folk visste hur mycket man kan göra av ister och som ister används till ;)

Ja det tycker jag,vi kan väl försöka "styra upp" något här nu in på nästa år,efter alla helgerna?

Jag tror inte att det är ister i allt tunnbröd. Vi har ingen tradition av att baka själva i min familj och i kavelbullen vi brukar köpa är det åtminstone inte ister. Vet däremot inte om det är smör eller margarin det bakas på.

Ah, det blir till att lusläsa innehållsförteckningen/hålla korsförhör med bagaren nästa gång då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 570
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 453
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat