Tussar vs Huva???

ghost

Trådstartare
Ja vad gör man?

"Nya" kusen tycker att det är hur pestigt som helt att ha saker I öronen och nästan lika illa att ha huva. Han lyckades nu i veckan skaka av sig en fast huva under huvudlaget efter jobb. :mad:

Vad gör man? Jag har en känsla av att en ryckhuva inte sitter säkert på en sån kuse???

/// ghost

Sv: Tussar vs Huva???

Nåja ryckhuvan ska ju av förr eller senare i vilket fall som helst... ;) Och du risker ialla fall inte att huvudlaget hänger med... Är nyingen lika irreterad under snabbjobb som under motion och dyl? Jag hade en passhäst som man samtidigt som man satte på käken fick trycka fast ryckhuvan oxå innan start, under själva lopper hade han inte så mycket funderingar på huvan utan ville hellre löpa.

Sätt fast huvan med häftklammrar ;) .
Skämt å sido,odövad är väl galopprisken stor?Så det är bara till att vänja hästen vid den....Kör alltid med huva,så har den vant sig på en vecka eller två.Eller år :angel: .
/Lines-som har en märr som det tog ett år innan man fick stoppa i öronproppar utan fight.Men trägen vinner :banana: .

I öronen? :D :rofl: ;) :angel:

Hästen är 7 år och har förmodligen haft tussar eller huva och tungband hela tiden. (Tungbandet hemma också verkade det som.)

Tussar = Fullt krig med risk att kedjor eller grimma ryker...
Huva är bara attans obehagligt när han blivit svettig runt öronen så jag inbillar mig att han kan ha huva men den ryckhuva jag har är så liten att den ramlar av stor-örade hästar. :o Men det är nog läge att shoppa ny. Hur mycket saker man har finns det visst ändå en hel lista på andra utrustningsdetaljer som man ABSOLUT behöver... :angel:

Jag vet inte hur det är med galopprisken, hittills har han inte galopperat odövad i starten och han verkar rätt stabil bara han kommer iväg åt rätt håll. Men jag vet ju att de flesta kuskar tycker det är mycket "jobbigt" att köra en helt odövad häst. :D

/// ghost

eftersom du redan har en "besvärlig" häst så är det förmodligen nåt som är vajsing....hästar som man inte får stoppa nåt i öronen på brukar ha ont i nacken...dom får panik när man försöker hålla fast dom......eller om den inte är nog klippt i öronen och pälsen trycks med när du stoppar nåt i öronen.......
jag skulle kolla upp nacke/rygg på hästen .....

Jag har inte hört att kuskar skulle tycka det är jobbigt att köra odövade hästar. en av våra hästar tävlade flera år utan tussar, han hade norsk istället. drog man tussar på honom så hoppa han direkt. en annan häst jag skötte blev också alltför stressad av den plötsliga förändringen och svarade med att bara dala i fältet.
så visst finns det hästar som den "extra gasen" inte fungerar på.
jag tycker att du ska kolla om det är nåt fysiskt fel på hästen och sedan försöka få honom att gå fint med annan utrustning.
kolla så han inte har problem med öronen, jag kände en gubbe som lät ha tussar nästan jämt på sin häst av lathet troligtvis. Hästen blev tillsist irriterad i öronen och fick klåda.

martha skrev:
eftersom du redan har en "besvärlig" häst så är det förmodligen nåt som är vajsing....hästar som man inte får stoppa nåt i öronen på brukar ha ont i nacken...dom får panik när man försöker hålla fast dom......eller om den inte är nog klippt i öronen och pälsen trycks med när du stoppar nåt i öronen.......
jag skulle kolla upp nacke/rygg på hästen .....

Han har inte några större problem med nacken vad jag kan känna, jag tycker att NÅGOT borde jag kunna hitta själv efter steg 1 i hästmassage och han är även genomgången av ET. Förra ägaren säger att han alltid varit "bråkig" när det gäller tussar...

Nu fastnade klanten i grimman i hagen för tre veckor sen och skalade bort huden bakom/nedanför örat så det har liksom inte varit läge att "träna" med öronen. Men fasta huvan testades i montéprovstart (från spår 1 :idea: ) i tisdags.

Huva går alltså att få på utan stora krig och den är väl mest jobbig när han blivit svettig, så jag tror det löser sig. :D Men han har rätt stora öron så det var mest en fundering om en sån skulle stanna på plats...

/// ghost

Det går ju att specialbeställa huvor. (iallafall på shopen på min hemmabana)
Fick göra de åt en av våra hästar, hon hade öron som en åsna ungefär.. =)

Finns många hästar som travar på utan huva....och utan att galoppera ....
Se på Bertuzzi tex....Sölve har då aldirg fått stoppa nåt i de där öronen...inte galopperar han mer för det heller :)
Min pålle har aldrig galopperat (än så länge) och vi har aldrig tussar i när vi är på banan..... :)

(Har personligen nåt emot tussar, och tål inte folk som har det i Så FORT att de ens ska ut i skogen....Men självklart är det en annan sak när de är på banan.....)

Senast ändrad:

Kanske att ryckhuva kommer att funka ändå, han var inte alls lika arg på huvan i går. :idea: Han kanske inte haft någon på sig förut? Vem vet?

Jag har känt och klämt runt nacken och dragit i öronen och pysslat och allt går bra tills man försöker peta inne i örat, då blir han "lite" sur på den envisa människan som inte kan hålla händerna i styr..

Egentligen är det inte någon galopprisk jag ser, utan att han kanske inte blir så het om det sitter nåt på öronen med hästar runt om? Han var inte kul när har fick lite press i ledingen i montékursen. Hästar som tjänat 28 000 brukar oftast få bäras i mål om de öppnar första 500 under 14. :angel: (Inte i kursen men jag vet att han gjort det en gång, det står på Travsport :eek: )

Själv brukar jag "lära" dem att ha tussar efter att antal banbesök, min andra starthäst var coolare utan när hon hörde min röst i början.

/// ghost

Zandrah skrev:
Finns många hästar som travar på utan huva....och utan att galoppera ....
Se på Bertuzzi tex....Sölve har då aldirg fått stoppa nåt i de där öronen...inte galopperar han mer för det heller :)
Min pålle har aldrig galopperat (än så länge) och vi har aldrig tussar i när vi är på banan..... :)

(Har personligen nåt emot tussar, och tål inte folk som har det i Så FORT att de ens ska ut i skogen....Men självklart är det en annan sak när de är på banan.....)

Då tål du inte mig då! :smirk:
Korkar ständigt igen öronen, för att klara livhanken :D
+ att jag vill att det ska hända ngt när kusken rycker tussarna... med andra ord "behålla" lite bakrädsla :smirk:

Det där är ju en individsak,hur bakrädda de är osv.Men många hästar tar i extra tex i startögonblicket när springspåren kommer visslande...
Jag har haft hästar som inte kunnat köras en meter utan tussar,andra som aldrig behövt det.

Hehe.....inget personligt ;) Alla är vi olika och det finns nog lika många sätt som hästar och tränare :)
Min häst bränner på så krutet ångar ändå utan att rycka huva....men han är inte så loppvan 'ännu så vi får se, kanske blir ändring på det senare.... :angel:

Zandrah skrev:
Hehe.....inget personligt ;) Alla är vi olika och det finns nog lika många sätt som hästar och tränare :)
Min häst bränner på så krutet ångar ändå utan att rycka huva....men han är inte så loppvan 'ännu så vi får se, kanske blir ändring på det senare.... :angel:

Förstod (el Hoppades) det :p

ghost skrev:
Kanske att ryckhuva kommer att funka ändå, han var inte alls lika arg på huvan i går. :idea: Han kanske inte haft någon på sig förut? Vem vet?

Jag har känt och klämt runt nacken och dragit i öronen och pysslat och allt går bra tills man försöker peta inne i örat, då blir han "lite" sur på den envisa människan som inte kan hålla händerna i styr..

Egentligen är det inte någon galopprisk jag ser, utan att han kanske inte blir så het om det sitter nåt på öronen med hästar runt om? Han var inte kul när har fick lite press i ledingen i montékursen. Hästar som tjänat 28 000 brukar oftast få bäras i mål om de öppnar första 500 under 14. :angel: (Inte i kursen men jag vet att han gjort det en gång, det står på Travsport :eek: )

Själv brukar jag "lära" dem att ha tussar efter att antal banbesök, min andra starthäst var coolare utan när hon hörde min röst i början.

/// ghost

Det finns väl olika matrial i dom... en del kanske är "behagligare" när det blir varmt/svettigt?
Tycker mig "märka" att det är då det ruskas... (kör ju kallblodet med gummiöron o huva.)

Vad har du provat med för tussar? Många hästar tycker inte att de små släta, (finns bara svarta tror jag) är lika obehagliga... :)

martha skrev:
hästar som man inte får stoppa nåt i öronen på brukar ha ont i nacken...dom får panik när man försöker hålla fast dom
:idea: Har en passhäst (Magic) som har varit VÄLDIGT dum med öronen innan jag fick över honom på min lista. Jag försöker massera mina passhästar så mycket som möjligt och eftersom han var så spänd (och jag precis läst en bra bok... :p ) så masserade jag honom extra, särskilt nacken då han slappnade av väldigt mycket. Numera står han snällt med grimma runt halsen när man sätter i/tar ut bomullen (det kan solros intyga). Lite svårt att tänka sig att man för ett halvår sen fick hänga i honom i 5-10 minuter för att få ur bomullen och ganska ofta även bremsa... :banana:

Jag tycker precis som vissa av er redan har sagt att det är olika om man behöver tussar/huva...

När jag började träna min ena häst så sa hans ägare att han var jätte bakrädd och att proppar var ett måste. Men efter några gånger gjorde han allt för att komma undan propparna, han ville verkligen inte ha dom :mad: Så då provade jag utan och visst blev han sprättig och rädd utan proppar men jag insåg snabbt att han gick mycket bättre i största allmänhet då han lyssnar på rösten och på så sätt slutar bry sig om oljud :cool: Nu förtiden skulle jag aldrig behöva fundare ang. proppar. Dessutom så tyckte kusken som körde honom att han blev mycket piggare då jag plockat bort propparna ;)

Min andra häst köpte jag som 20 åring som ridhäst, så han har det aldrig varit aktuellt att "plugga igen" men hans öron får man knappt röra och enligt det jag hört från hans förra ägarinna så hade ahn det ganska jobbigt som travhäst, så jag skulle tro att dom plugga öronen...

Den tredje hästen skulle jag ALDRIG :eek: kört utan pluggar, hon skenade för minsta lilla och med henne fanns det ingen anledning att chansa, så att säga.....

Så sammanfattningsvis tycker jag:
Om man vet att hästen blir piggare av att rycka propparna, ANVÄND
Om man vet att hästen skenar utan proppar, ANVÄND
Om man vet att hästen inte bryr sig om ljud och inte bryr sig för att man rycker, VARFÖR ANVÄNDA??

Det är en smaksak helt enkelt :p

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte om det är för jag har autism eller att jag bara är dum i huvudet eller om det är för att jag egentligen inte skulle ha levt...
Svar
13
· Visningar
1 234
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 974
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 658
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 777
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna