tusan vad svårt..

FrittePower

Trådstartare
Inte bara jag som är trött på rasfrågor va?;)

Jag har ju själv redan köpt min drömhund, är riktigt nöjd med rasen efter att länge studerat raslitteratur och filosoferat och skrivit listor över vad jag vill ha av en hund, det blev verkligen perfekt!

Nu har dock min entusiasm över min nya hund smittat av sig liiiite sådär på mina föräldrar;) Dem har en irländsk setter på 11år. Nu håller vi på och bygger ett hundhus på gården, med värme, el och hela paktetet ifall vi skulle jobba ojämt senare i sommar, just nu är jag alltid hemma med hundarna sen valpen kom:)
Nu till frågan, jag tycker det är jättesvårt veta vad för hund som skulle passa mina föräldrar!! Om ni har några vettiga förslag så:p

*Dem bor i stort hus med stor trädgård långt ute på landet
*Vill ha en hund som vaktar 'ägorna'
* Gärna en slö herre som gillar sova på gräsmattan när dem pysslar utomhus med sina eviga projekt.... bara vara med liksom
*En hund som gillar följa med ut i skogen när dem hugger träd, plockar svamp och tar halvmilsrundan på kvällen
*pälsvård spelar ingen roll
* Enklare vardagsdressyr med lite dubbla budskap och massa godis och köttben erbjudes:D
*inget 'knähundsformat' utan från mellan och uppåt, finns ingen övre gräns
*gärna hemtam utan större jaktinstinkt om det nu finns nog mer en lyndnadsfråga:p

Dem har varit och tittat och hälsat på hovawart hundar, pratat med ägare osv och blivit stormförtjusta, men samtidigt är det kanske för mkt brukshund för dem i mitt tycke men i övrigt verkar det vara oerhört trevliga hundar!

Lite idéer tas gärna emot!!!!
Settern har varit en underbar hund, dem skulle gärna vilja ha en ny setter men dem saknar att ha en hund som säger till och kan vakta, setter bara viftar på svansen och öppnar dörren åt främlingar:D Och givetvis önskar jag ju mina föräldrar ingen folkilsken hund heller;)

Sv: tusan vad svårt..

oj en curly har jag inte ens haft på kartan att läsa om, gick in på rashemsidan mkt riktigt vaktar den hem och är ointresserad av främlingar:laugh:

Nån mastiff kanske?

Kan inte så mycket om den typen av hund. Men hade två cane corso på senaste kursen och de verkade väldigt trevliga och lugna. Har fått för mig att man inte behver vara så jätteaktiv med dem, att de tycker bäst om att bara vara med och vakta huset, typ.

En varg då? inte särskilt vaktigt...:p men brukar skrämmaivåg folk ändå ;)

oh cane corse vilka rejäla biffar, supersnygga ju!:d ska tipsas om

att jag inte tänkt på dem!!!!!!!! helt otroligt

Leonberger?

Träffat många ute på gårdar på landet. Vaktar men är snälla, vill ha lagom med aktivitet. Håller sig hemma på gården. (undantag finns ju)

Dalmatiner :angel:
De kan du lura i vad som helst med lite mat i näven. Lite vakt (brukar varna när någon kommer) men ingen jaktinstinkt.

Det vore ju intresant, för som sagt en del av gården är ju avgränsad men det är ju trevligare för hunden om den kan gå med flocken även utanför stängsel och röra sig fritt:) Leonberger har ju en trevlig storlek också och är väldigt vackra!

Dem raser dem sen i slutändan funderar på får dem ju givetvis åka runt och besöka och titta på innan dem bestämmer något.

hehe störtsköna dalmatiners ju, men frågan är hur mkt mental aktivering behöver dem? För det är den biten mina föräldrar kan falla på, köra godissök i trädgården/skogen och inomhus, vardagdsdressyr är ungefär det som erbjuds..

hehe störtsköna dalmatiners ju, men frågan är hur mkt mental aktivering behöver dem? För det är den biten mina föräldrar kan falla på, köra godissök i trädgården/skogen och inomhus, vardagdsdressyr är ungefär det som erbjuds..

Ja solklart...det blir en Leonberger;)

Det var ju en rätt dålig statistik på dem 5hundar du träffat, men helt klart intresserar man sig för rasen tar man ju gärna kontakt med flera uppfödare och hälsar på föräldradjuren etc. ska läsa på lite mer om dem.

nää men är det sant!? dem kan alltså överleva på detta utan att gå i taket? hehe

hämtat från rassidan
Måttligt temperament: En leonberger kan mycket väl tänka sig att sova bort dagen tillsammans med dig inomhus. Går ni på promenad har du en pigg och livlig följeslagare i skog och mark. Glädjefnatt infinner sig när älskade mattar och hussar behagar komma hem.
Leonbergern skäller när det kommer någon inom reviret, som oftast är tomten eller den närmaste omgivningen. Det är vanligt att leonbergern "pratar" med dig som ägare när den vill något eller är glad.
Det är mycket sällsynt att en leonberger betraktas som "skällig". En hund som lämnats ensam protesterar med att skälla! En nöjd hund skäller inte. Skallet är ett sätt att påkalla uppmärksamheten. Leonbergern liksom andra hundar behöver sin flock för att vara lycklig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka