Túrridningsverksamhet, vad krävs?

Filifjonkan_

Trådstartare
Ja, vad är det som gäller för att få ha turridningsverksamhet? F-skatt är ju ganska givet att man ska ha, och gärna hästar man kan använda till turridningen. Men sen då? Vilka föreskrifter är det, krävs det något slags certifikat?

Ni som bedriver turridningsverksamhet, kom med allt ni kan!

Sv: Túrridningsverksamhet, vad krävs?

Ja, vad är det som gäller för att få ha turridningsverksamhet? F-skatt är ju ganska givet att man ska ha, och gärna hästar man kan använda till turridningen. Men sen då? Vilka föreskrifter är det, krävs det något slags certifikat?

Ni som bedriver turridningsverksamhet, kom med allt ni kan!

Nödvändigt:
Paragraf 16-tillstånd från kommunen.
F-skatt.
Bokföring.

Sedan finns inga mer nödvändiga krav. Sedan finns krav som tillkommer om man tänkt servera mat/fika, alkohol eller annat. Och sedan finns tusen saker att tänka på för att bedriva en riktigt bra verksamhet, tycker jag.

Ja, man måste ju självklart vara serviceinriktad och se till att kunderna får en trevlig vistelse. :)

Vad är nödvändigt för att få ett sånt §16-tillstånd då?

Tänk på att allemansrätten inte gäller vid yrkesmässig verksamhet! Det begränsar var du kan rida med gruppen.

okej. Så då bör man kolla med markägare och ev. betala dem för nyttjande av marken? Eller hur gör man?

Tänk på att allemansrätten inte gäller vid yrkesmässig verksamhet! Det begränsar var du kan rida med gruppen.

Ja och nej.

Allemansrätten upphävs inte automatiskt vid yrkesmässig eller annan organiserad verksamhet.

Däremot är det ganska lätt för en markägare att hävda skada på mark som används regelbundet för ridning i grupp. I praktiken begränsar det framkomligheten, därför bör man vara överens med samtliga markägare om var det är lämpligt att rida och ev. ersättning för utnyttjandet.

Men det är ändå värt att tänka på om man har slingor man använder väldigt lite, att allemansrätten inte alls är upphävd.

Var ska filli börja med turridning? *nyfiken*

Åh, det är inte JAG som ska... Mer säjer jag inte, det skulle vara lite hemligt. :D

ne det känns inte ok.. kräver PM, mail eller något.. nu blev jag ju sååå nyfiken.

Tyvärr är det topp-hemligt.
Får inte gå ut med några som helst uppgifter. :D

Vad jag funderar på är hur försäkringsfrågan är löst. Duger det med hästens egen försäkring eller behöver man en separat försäkring för de som köper tjänsten "turridning"? :confused:

Nyfiken: Vad tillkommer för krav om man serverar mat/fika?

Måste ha godkänd livsmedelslokal. Det gäller mat, men inte fika som är inköpt färdigt. Ska du baka själv krävs det också godkänd livsmedelslokal. Det hör man med kommunen exakt hur de tillämpar reglerna.

Vad jag funderar på är hur försäkringsfrågan är löst. Duger det med hästens egen försäkring eller behöver man en separat försäkring för de som köper tjänsten "turridning"? :confused:

För hästen själv duger det med hästens försäkring.

För kunden kan man teckna separat olycksfallsförsäkring, som kostar olika beroende på typ av verksamhet och hur många hästar.

I övrigt (tycker jag) bara MÅSTE man ha en ansvarsförsäkring för sitt företag. Men det ser alla seriösa företag till att ha. Ingår i Länsföräkringars Hästverksamhetsförsäkring till exempel.

Tänk på att du bör ha en företagsförsäkring som skyddar mot yttre faktorer som medför avbrott i verksamheten. Blir hästarna isolerade på grund av smittsamma sjukdomar till exempel så kan du stå utan inkomst i flera månader. Utgifterna försvinner inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar