Sv: Turridning/ridskola=djurplågeri???
Känner igen det där. Trodde jag köpte en gammal, lugn,stabil,slö islandshäst som skulle bli lyxpensionär med lugna skogsturer ett par dagar i veckan. Vad jag fick? En 21 år ung islandshäst som förvandlas till busande unghäst med rodeotendenser vid för lite ridning.
Boj skrev:Jag kan bara svara för det som jag själv upplevt där jag jobbade, de hästarna gick max 2 turer om dagen eller 1 tur samt lektion på kvällen. Det hade inga som helst problem med att orka jobba på detta sätt, med en ordentlig vila mellan förståss.
Däremot fick nya ägare problem, dvs om hästen såldes. Därför att de ofta var så vana vid att jobba, och blev således lite av arbetsnarkomaner. När den nya människan inte red lika mycket, fick personen en mycket pigg och glad samt arbetsvillig ponny, och det vara inte vad alla uppskattade.
Känner igen det där. Trodde jag köpte en gammal, lugn,stabil,slö islandshäst som skulle bli lyxpensionär med lugna skogsturer ett par dagar i veckan. Vad jag fick? En 21 år ung islandshäst som förvandlas till busande unghäst med rodeotendenser vid för lite ridning.