Turridning/ridskola=djurplågeri???

Sv: Turridning/ridskola=djurplågeri???

Boj skrev:
Jag kan bara svara för det som jag själv upplevt där jag jobbade, de hästarna gick max 2 turer om dagen eller 1 tur samt lektion på kvällen. Det hade inga som helst problem med att orka jobba på detta sätt, med en ordentlig vila mellan förståss.

Däremot fick nya ägare problem, dvs om hästen såldes. Därför att de ofta var så vana vid att jobba, och blev således lite av arbetsnarkomaner. När den nya människan inte red lika mycket, fick personen en mycket pigg och glad samt arbetsvillig ponny, och det vara inte vad alla uppskattade.:angel:

Känner igen det där. Trodde jag köpte en gammal, lugn,stabil,slö islandshäst som skulle bli lyxpensionär med lugna skogsturer ett par dagar i veckan. Vad jag fick? En 21 år ung islandshäst som förvandlas till busande unghäst med rodeotendenser vid för lite ridning.

Hur hästarna har det på ridskolor/turridningstall är ju helt olika, vissa sköter det hur bra som hellst, andra skitdåligt.

TonicWater skrev:
Vårara hästar går ute dygnet runt, de som har exem kommer in när det är som värst på sommrana och får bästa möjliga vård. Självklart har de även exemtäcke.
Hästarna säljs om det finns lämplig ägare.
Jag tycker min ridskola är toppen!
Vart rider du?
(om man får vara nyfiken)

jennis skrev:
Känner igen det där. Trodde jag köpte en gammal, lugn,stabil,slö islandshäst som skulle bli lyxpensionär med lugna skogsturer ett par dagar i veckan. Vad jag fick? En 21 år ung islandshäst som förvandlas till busande unghäst med rodeotendenser vid för lite ridning.

He he he, och du är inte ensam om det , Tro mig.;)

Sv: sjoberga

Hej! Jag tycker att du har rätt!:)
Man ska anpassa ridturerna & arbetet efter individerna!
Ja va bara lite sur för ja kom & tänka på alla ridskolor/turridningar som plågar sina djur & ingen gör nått!!:mad:
Hej hopp & hej då:) :)

Forchaire skrev:
Nej, nej, nej, klart att riskolor inte är djurplågeri!! Sen kanske det inte är världens roligaste grej för vissa hästar - medans alla bara älskar det!

Hej. Ja måste bara fråga om du har sett många hästar som "bara älskar" att gå lektion:devil: ?
Ja vet att de e nog många som tycker att de e okej att jobba lite ibland men ja har aldrig sett en häst som älskar att släpa runt på en okänd person dagarna i enda. Okej, visst alla har de ju inte så hårt, men ändå.;)

Bra att detta tas upp, tycker jag. Har själv verksamhet med ridskola (ca 100 elever/v), turridning och dagläger sommartid samt en del kurshelger för inbjudna instruktörer. Våra hästar lever i flock, är ute dygnet runt utom när de behöver stå inne och torka efter ridning under vintersäsong. Vi fodrar med hö 4-5 ggr/dag utspritt från kl 8 på morgonen till 23.30 på kvällen. Vi har ca 20 hästar på gården och självklart är de tränade för att klara det vi kräver av dem...

Lektionerna är 50 min var och vi har 2-3 lektioner/vardagkväll. Vi försöker alltid se till att ingen häst går mer än max 2 lektioner/dag samt att de turas om att ha vilodag. Vi varierar också lektionsinne-hållet så att eleverna får prova olika saker = variation och roligare jobb för hästarna. Mycket töltträning ute i naturen då jag precis som på turridningen rider bredvid eleverna och instruerar så alla hästar jobbar något så när rätt. Alla våra hästar är pigga och glada, just nu har de sin årliga 2 månaders vila och busar som fölungar i hagen. Även de som är 18 år...

Våra yngsta hästar (6år i år) samt de som skolas in i verksamheten eller har särskilda behov har halvfodervärdar som rider dem i skogen 2-3 dgr/v. Jättebra system! De får oxå rida hästarna på kurser och klubbtävlingar och ett gott tecken är väl att våra lektionshästar ofta går till final bland alla privathästarna i lätt klass, många har plockat en hel del rosetter. Några placerar sig hyfsat även i öppen klass... Det känns som ett kvitto på att de rids hyfsat bra och samtidigt får eleverna träning och jag en objektiv bedömning av hästens utbildningsstatus.

En viktig nyckel till att hästarna mår bra är att de får bra mat och omvårdnad, får vara hästar mellan varven, att de är såpass många att man inte behöver överbelasta dem samt att man som ägare har modet att säga stopp och inte överboka. Våra hästar går max 1 tur om dagen, i enstaka fall 2 st entimmarsturer. Sen säger vi till att det är fullt, hästarna är inga enarmade banditer som dränker dig i pengar om du sliter i dem tillräckligt mycket... Var på ett ställe en gång och tittade på häst och under den tiden gick hästarna (samma 6 hela tiden)ut på tur 3 ggr:devil:

Vill också säga att en del privatägda hästar har det mkt värre än välskötta verksamhetshästar. En del står helt på vardagarna och rids fullt ös på helgerna och det om något sliter väl ut hästarna. Skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta men vill egentligen bara säga att en välskött ridverksamhet är ett minst lika bra hem för de hästar som är lämpade för det. Har just sålt en jättemysig valack för att vi märkte på honom att han var lite less. Man måste vara vaken för hur individen mår, inte kategorisera efter förutfattade meningar.

Det tycker jag känns skönt att höra!! Det finns för många turridningsställen som har för få hästar, så att de får gå för mycket.. det gillar jag inte.. plus att gångarterna inte hålls i sär ordentligt eftersom det kanske inte är så vana ryttare som kommer...

/Emma

Att det är turridning och ridskola behöver då inte betyda att hästarna lider.

Där jag "jobbar" går alla hästarna i stora hagar som byts efter årstid och beroende på hur det är i hagen. Vi har ett stort vindskydd som de älskar och som alltid har bra med halm. För ridskolehästarna finns det 2 stora boxar samt 8 stora spiltor där de står om de är svettiga på vintern/hösten och om de har eksem på sommaren. Har de det sist nämnda brukar boxar ordnas.
Hur mycket en häst går varierar, ibland har vi långturer på uppemot 7 timmar vilket alla hästarna älskar, då kommer de igång ordentligt och kan busa runt! De har dock vila dagen efter det.
Annars så är det ridskola max 3 timmar per kväll (mån - tors) och om inte det så är det absolut max 2 turer per dag och även där max 3 timmar.

Alla hästarna ses efter sina behov så när man märker att de behöver vila så får de vila. Sen tränas de alla utav någon av oss 4 som är i stallet och vi rider i vår tur för instruktörer. Sedan händer det att vi åker iväg och tävlar. Dessutom får de akepunktur och/eller massage och vi är väldigt noga med liknande saker för deras välbefinnande.

Hästarna är glada och mår bra, kommer gärna fram och hälsar på en i hagen, och i hagen går förresten alla hästarna från att vara födda 87-05 precis som i en riktig flock.

Så visst finns det rötägg men det är då rakt inte alla, tycker det är synd att det ska vara så...

På ridskolan där jag rider går ponnyerna max 3(eller 4 iaf det är bara skritt och trav) lektioner om dan, Ponnylektionena varierad mellan 30min(nybörjare) och 1timme(men då har den gruppen teori var 5:te gång.).
Hästarna går också ca 3 lektioner per dag fast då är alla lektioner en timme.
Vi säger att hästen heter yes och ska gå 17:00&18:00 sen får den vila och går kanske 20:00 eller 21:00 så då har den 1 eller två timmars vilopaus imellan lektionerna..
Sen går alla hästarna ute från kl 8 till 2.
Dessutom så vilar dom flesta av storhästarna på helgerna.

Om man jämför alla ridskolehästar med alla andra hästar i landet så har procentuellt fler ridskolehästar det bättre än privathästarna..

Privathästar har inga myndigheter som MÅSTE kontrollera dem och därför kan det slarvas med med mockning, vatten, utevistelse.. samt att träningen MYCKET oftare är ojämn i små privatstall med "hobbyhästar" än vad det är på ridskolor..

på ridskolor jobbar det personal som ger hästarna foder, hästarna motioneras lika mycket varje dag, mindre på lördagen och ledig på söndagen.. får riktigt bete och sätts igång efter schema.. hästarna måste hållas friska och få bra foder för att kunna orka gå runt i ridhuset mellan 1½-2½ timme per dag.. och de måste både kunna gå avslappnat och trivas med de andra hästarna på mindre rutinerade lektioner, och de måste samtidigt kunna vara en "utmaning" för mer rutinerade ryttare..

privathästar har inte dom kraven.. dessutom finns det många privathästryttare som låter hästarna hållas med olater.. vissa gillar att hästen deras ser svår ut, andra är rädda för sin häst.. en del gillar inte ens sina hästar men har den för att dom inte orkar sälja.. vissa ha medryttare som rider fel, andra har fodervärdar som fodrar fel eller försummar skador..

Jag rider på en islandshästridskola två dagar i veckan där hästarna även går turridning. Jag tycker, efter vad jag har sett, att hästarna har det jättebra där! Jag är kanske inte så jättehästvan (har ridit i 5 år) men de har lagom mycket hull och så!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka