Tunt bridongbett

Kratus

Trådstartare
Har försökt söka lite men lyckas inte få några svar.

Jag har lite problem med mina kandarbett. Jag skulle behöva ett ännu tunnare bridongbett. Möjligen också en tunnare stång.
Just nu så är min bridong lika tunn som mitt vanliga tränsbett och jag märker att det blir rätt mycket i munnen på honom när det tillkommer en stång. :crazy:

Men jag hittar inga bett som är tunnare, som inte blir för korta!

Just nu så har jag bridongen likadant som tränsbettet och stången är något längre och sitter ganska långt ner, vilket funkar bra, men som sagt han skulle nog behöva kunna stänga munnen helt och hållet. :o Alltså det är inte det att han inte kan stänga den men man ser att det är rätt mycket "skrot" i munnen.

Vart kan man hitta tunna bett som inte gör helt och hållet hål i plånkan?

Sv: Tunt bridongbett

Hööks har ett bridongbett på endast 10mm i tjocklek som är billigt! :banana: Har dte sj, fast har nu bytt tilll ett Hansbo bridongbett med fasta ringar på 12mm då hon går stabilare på fasta ringar :bump:. Vår stång är 12mm och rak, köpt hos Börjes - också billigt! Hade samma problem som du att dte blev alldeles för mkt i munnen, men nu trivs hästen bra o kan stänga munnen utan problem :D.

Sen har Globus en tungfrihetsstång på endast 10mm, lite spetsigare port. Den enda som min häst haft munnen helt stängd om, dock knäppte hon av i nacken tyvärr, men kan passa andra dessto bättre.

Letar efter precis samma sak. Ett väldigt tunt tredelat bridong, att det ska vara så himla svårt att hitta :smirk:.

Har hittat på ett ställe. I hööks katalogen. Men i Hööks butiken här i Hstd har de aldrig den tunnare modellen inne så blir väl till att beställa. Kan väl iofs be dom ta hem också. :p

Det såg ut att kunna vara något, är ett tredelat jag är ute efter.

Men frågan är om mitt inte redan är 10mm? Måste mäta känner jag. Men enligt hon som köpte hem mitt så är det det tunnaste, som globus har vill säga. Kan ju finnas andra märken som är tunnare.

Victovie: Jag tror att det är en sån globusstång jag har, funderar dock på om jag behöver en bred tungfrihet. Att allt ska vara så knepigt.

BancoB: Om vi är fler som vill ha likadant bett så kan dom väl ta hem. :angel:

Globus har nog inte 10mm i bridongbett, tror bara deras nyaste stång är 10mm. Ialf som jag sett på marknaden änsålänge.

Ok, jag misstänkte nästan det. :(

Får väl smita in på Hööks och kolla runt lite.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 524
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?