Tunntarmen

Sv: Tunntarmen

Socker, stärkelse, protein o fett. Dock inte allt, stärkelse från tex korn o majs passerar till stor del ner till grovtarmen liksom en del protein. Vid för höga givor passerar även mer lättsmält stärkelse ner till grovtarmen.
PL
 
Sv: Tunntarmen

Det där låter som grejor som mest finns i kraftfoder (fast det skrevs ju om sockerinnehåll i stråfoder för ett tag sedan också).

När Planck och Rundgren skriver att hästar över 20 år kan behöva relativt sett mer foder som bryts ner i tunntarmen, betyder det att gamla hästar kan behöva mer kraftfoder då? :confused:

Och att man ska ge dem typ melass, olja och proteinrikt foder, samt skippa majs och korn?
 
Sv: Tunntarmen

majola skrev:
När Planck och Rundgren skriver att hästar över 20 år kan behöva relativt sett mer foder som bryts ner i tunntarmen, betyder det att gamla hästar kan behöva mer kraftfoder då? :confused:

Jag tror det är så att gamla hästar har något sämre förmåga att smälta fodret varför en del osmält foder går ut i träcken mer än normalt. Då skulle man kunna kompensera detta genom att ge något mer lättsmält foder. Detta behöver inte nödvändigtvis vara kraftfoder utan man kan nog ha ett spädare grovfoder dvs ett grovfoder som är tidigare skördat och mer lättsmält för hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
  • Artikel
Hästnyheter En hel sport sörjer jockeytalangen Stefano Cherchis död. Nu bryter flickvännen Brittany Fallon tystnaden efter dödsfallet. ”Livet...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hejsan! Jag har nyligen adopterar en hund från Rumänien. Allting går bra förutom en sak som är väldigt frustrerande. När vi går på...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: Puffindog
·
  • Artikel
Hästnyheter Gör saker pratbara, mer begripliga och framförallt - gör något! Det säger Susanne Johansson som forskar om sexuella övergrepp och ger...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp