Tunnhäst, vad ska jag ge genne?

E

Emmiz87

Hej!

För ca 3 veckor sedan så fick jag hem ett 8 årigt varmblodssto som är i tunnaste lagret. Hon är avmaskad och tänderna är kollade så nu matar jag på henne men tänkte höra med er om det finns nått extra bra att ge så hon får upp hullet snabbare?

Hon har fri tillgång på ensilage dygnet runt,äter 2kg kornkross och 2 kg havre om dan(vill ha det så naturligt som möjligt).

Är tagen helt ur träning och går med täcke för att inte energin ska gå åt å värma upp sig.

Vad kan jag göra mer?

Sv: Tunnhäst, vad ska jag ge genne?

Köp "Build up müsli" från Dodson & Horrell. Spec framtagen för tunna hästar som behöver gå upp i vikt snabbt. SUPERBRA! Min häst gick från galet, galet smal till riktigt riktigt fin, väldigt snabbt och så har hon stannat i den vikten hela tiden jag har haft henne (4,5 år).

:)

Du kan PMa mig om du är intresserad av återförsäljare!

Varför har du så brottomt då ? Det har ju bara gått 3 veckor än så länge. Jag skulle i alla fall gett hästen lusern. Havre är ju inte speciellt hullbildande, och korn är heller inte det optimala, även om det ger hull, men korn innehåller ganska mycket stärkelse. Så i den meningen är det inte sådär superbra att ge. Fri tillgång behöver inte alltid betyda bra, det beror ju på vad man har för v'ärden. Har man urkassa värden så kan det vara en dålig ide att ge fri tillgång som ex.

ett foder som ger hull är Krafft Rehab trot eller ej. Men där har jag sett ganska många tunnisar fetat på sig på otroligt kort tid.

Senast ändrad:

Anledningen till att jag skrev på kort tid är för att jag vill att hon ska få upp hullet så fort som möjligt,sånt tar tid jag vet,men tänkte om nån vet nått som är super bra som gör dom "fet" lite snabbare.

Vart köper man Kraft rehab? Hur mycket är det i en säck? Vad kostar det?

Att bara säga avmaskad säger inte så mycket. När senast och med vilket medel? Har det tagits träckprov innan så man vet maskstatusen?

När jag fick hem en häst från fodervärd som var grymt undernärd tog hon sig snabbt på fri tillgång på hö, massor med lusern, betfor, kli och Groov 125. Olja hade jag också en period, 3dl/dag har jag för mig, soja hade jag också. Hmm, minns inte hövärdena, men jag behövde koncentrera maten för att få i henne allt hon behövde, därav soja och olja.

Hej!

Ett litet tips om hästen inte är helt utmärglad: gå på promenader med pålle. Matsmältningen (och näringsupptaget) funkar bättre om hästen får lite lätt motion.

Sen säjer jag som de andra- ha inte så bråttom. Det tar ett tag att få en smal häst att öka i vikt.

Och så lite frågor som du säkert har kollat redan:
Får hon mat eller är kompisarna där och jagar bort henne hela tiden?
Äter hon i lugn och ro eller kastar hon i sej maten?

/ Lavinia

Vårt fullblod får Kraft Rehab. Köper på Granngården 229:- 25kg säck, han får 1kg morgon och 1kg kväll + betfor, olja m.m.

Massa grovfoder+lucern,sojaolja,någon form av färdigfoder typ grov alfa,elit eller liknande....

Min häst blev väldigt tunn efter en skada, men har nu repat sig och gått upp fint. Han har vart ganska svårfödd hela livet. Men har nu hittat det perfekta fodren för honom.

Han äter ca 2 kg korn. 1,25 kg Hippo Alfa (protein foder) Sen 2dl foderjäst. Han har gått upp som bara den. Han har aldrig vart så fin i hullet och hållt sig där.

Han är även varmblod och inte den lättaste att hitta rätt foder till. Men jag rekommenderar starkt Alfan. Ett superfoder för tunna hästar!! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 241
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka