Tunna sulor

Lipica

Trådstartare
Ni som har hästar med tunn sula, vad gör ni för att hjälpa hästen med detta? Finns det några andra alternativ än att sko med sula (t.ex foder, smörja/pensla på nåt etc)?

Hästen har "bra" hovar i övrigt (aldrig tappskor, växer bra, fina hovväggar).

Någon med erfarenhet?

Sv: Tunna sulor

Min foderhäst har mycket känsliga sulor. Men för henne hjälper det att sko med vanliga ridskor. Endel skor med travskor även till vanliga ridhästar men de är inte lika höga som ridskor.

Sen när det gäller foder o pensling skulle jag också vilja veta om det finns någe bra :D

När jag köpte min nya häst fick jag tillsagt att han va tyungen att ha sulor då han inte kunde ta ett steg utan! (dessutom rätt plattfotad).
Men min hovslagare skakade bara på huvudet och tog bort sulorna (fick order om att ringa direkt om han inte kunde gå utan, för då skulle han komma). Men detta gick finfint, lite öm till en början men smörje hovarna varje dag med trätjära (som även är bra mot röta) och idagsläget har han superfina hovar och inte alls ömfotad, även fått mycket tjockare sula.

Så testa trätjära! Kan inte lova att det funkar men absolut inte farlig att köra med detta även om det inte skulle behövas. Berätta hur det gått! (räckte med 2 veckor på min)

När jag köpte min nya häst fick jag tillsagt att han va tyungen att ha sulor då han inte kunde ta ett steg utan! (dessutom rätt plattfotad).
Men min hovslagare skakade bara på huvudet och tog bort sulorna (fick order om att ringa direkt om han inte kunde gå utan, för då skulle han komma). Men detta gick finfint, lite öm till en början men smörje hovarna varje dag med trätjära (som även är bra mot röta) och idagsläget har han superfina hovar och inte alls ömfotad, även fått mycket tjockare sula.

Så testa trätjära! Kan inte lova att det funkar men absolut inte farlig att köra med detta även om det inte skulle behövas. Berätta hur det gått! (räckte med 2 veckor på min)

Du kletade på hela sulan och strålen då eller? Fram på själva hoven också?

Kanon bra tips!!!! :bow::bow::bow:

*knapp*
Säg till om de inte e ok men jag har en liten fråga som e typ på samma sak, änns dumt att skapa en helt ny tråd på samma ämne.
Jag har köpt "Go Soft" sulor till min häst eller de är ju inte direkt sulor sitter bara där skon sitter. Jag sa att jag inte kunde ha go soft på min ena för han måste ha sulor men då sa hon att de fanns ett slags nät man kunde ta istället o så sprutar de in silikon bakom (så som de gör under vanlig sula) så fungerar de som en vanlig sula utan att "ta plats" under skon så man kan använda go soft iaf..

Jättetacksam om jag kan få svar på de här med då jag tycker de är samma ämne ju:)
Säg till om jag ska ta bort mitt inlägg. Då skapar jag en ny tråd istället!

Klart du får fråga i samma tråd! :)

Min häst hade silikon i tassarna tidigare, fast då bara det, inget sånt där "go soft". Nackdelen med det var att det blev på tok för tätt, hoven fick inte andas utan det blev strålröta hur man än gjorde

Det här har jag inte ens tänkt på :eek:

Använde tjära i perioder hela vintern för att få bukt med envis strålröta, hade inte en tanke på om det blev bättre eller sämre i sulorna i samband med det. Vet bara att jag täönkt att det går i perioder :p Måste testa igen, tack för tipset!

:)
ja de blir tätt, jag har nog haft tur med min häst han ahr inte haft strålröta.
Men go soft sitter inte över sulan, bara där skon är men min häst behöver sulor men de kan man inte ha med go soft de blir värsta platådojjan då;)
Men så sa hon att de finns ett nät man kan ha istället för sula, nån som vet vad de är för nät o var man får tag på de?
O om nån har erfarenhet av go soft så dela gärna med er :)

Det är troligtvis flytsula du menar ;) Det man fyller ut hoven med blir lite hårdare än silicon och nätet använder man för att det ska hålla bättre. Är väldigt stötdämpande. Vi använder det ibland till hästar som har något problem i leder eller ligament. Kan köpas på de flesta ställen som har hovslagar produkter, tex börjes.

Misstänker att det e detta du menar ;)
http://www.vettec.com/65/products/epak.html

Angående "Go Soft" så fick jag reda på i helgen av en väldigt känd hoppryttare jag pratade med att h*n hade fått väldigt många tappskor av dom. Imed att gummit rör sig så mkt så lossar sömmarna mycket lättare från hoven. Dom frästar på hovväggen med pga att den flexar så mkt. Så på Falsterbo hade h*n alla skodda med sånna men h*n blev trött på alla tappskor att han tog väck det ist:p Men det är ju väldigt bra tänkt annars.

Smarta jag, kunde ju frågat dig direkt;) tänkte inte på det:d
Haha..
Aj då tappskor gillar jag ju inte... får nog kolla med Mr. Z o Kieran o se om de tkr de är nåt för Saaren då.. vill ju inte ha massa tappskor:(

:D:D

Haha ja det kunde du :D

Det var Z jag pratade med häromdan och det var han som berättad det för mig. Fick även höra idag att då när en ryttare (kan ta det på bdb sen vilken;)) testade dom här, typ han fick testa dom åt tillverkarna så fick 2 av hästarna hovbölder framme i tån pga av dom.

De är säkert en jättebra tanke med dom men de funkar inte i praktiken :crazy:

Ni som har hästar med tunn sula, vad gör ni för att hjälpa hästen med detta? Finns det några andra alternativ än att sko med sula (t.ex foder, smörja/pensla på nåt etc)?

Hästen har "bra" hovar i övrigt (aldrig tappskor, växer bra, fina hovväggar).

Någon med erfarenhet?

Finns också lack som man kan ha på t ex används det till hästar som går barfota i lopp för att göra hovarna hårda och skyddar dem från att gå sönder. Kommer inte ihåg vad det heter. Men tjäran är fantastiskt bra!! Rekomenderas starkt.

Jag använder det tillsammans med tjärdrev, när man behöver sula på en häst. Har hört av många att när de använder silikon istället så har de fått strålröta mm.
Pensla in sulan lägg tjärdrev i strålfårorna och på med lite mer tjära ovanpå drevet, och sedan sula och sko. Om man vill ha sula på hästen. Har aldrig haft några som helst problem med fötterna vid användning av detta.

Haha ja det kunde du :D

Det var Z jag pratade med häromdan och det var han som berättad det för mig. Fick även höra idag att då när en ryttare (kan ta det på bdb sen vilken;)) testade dom här, typ han fick testa dom åt tillverkarna så fick 2 av hästarna hovbölder framme i tån pga av dom.

De är säkert en jättebra tanke med dom men de funkar inte i praktiken :crazy:

Ja de kan vi göra ta de på bdb :)
Jag ska minsann ringa o prata med dem , för hon sa att Z va jättenöjd o allt va super. Nu ska jag fråga ut henne o jag vågar ju inte använda dem på Saaren nu ju!
Tack för att du berätta :laugh:

Ja de kan vi göra ta de på bdb :)
Jag ska minsann ringa o prata med dem , för hon sa att Z va jättenöjd o allt va super. Nu ska jag fråga ut henne o jag vågar ju inte använda dem på Saaren nu ju!
Tack för att du berätta :laugh:

Så lät det inte när jag pratade med honom iaf:grin: För han frågade vad jag tyckte och jag hade bara hört talas om dom lite smått men inte mer. Så berättade han då sina erfarenheter av dom iaf:p

Att jag ska vara så lättlurad.... tur att du kan berätta för mig vad som verkligen stämmer :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka