Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag köpte min nya häst fick jag tillsagt att han va tyungen att ha sulor då han inte kunde ta ett steg utan! (dessutom rätt plattfotad).
Men min hovslagare skakade bara på huvudet och tog bort sulorna (fick order om att ringa direkt om han inte kunde gå utan, för då skulle han komma). Men detta gick finfint, lite öm till en början men smörje hovarna varje dag med trätjära (som även är bra mot röta) och idagsläget har han superfina hovar och inte alls ömfotad, även fått mycket tjockare sula.
Så testa trätjära! Kan inte lova att det funkar men absolut inte farlig att köra med detta även om det inte skulle behövas. Berätta hur det gått! (räckte med 2 veckor på min)
Du kletade på hela sulan och strålen då eller? Fram på själva hoven också?
När jag köpte min nya häst fick jag tillsagt att han va tyungen att ha sulor då han inte kunde ta ett steg utan! (dessutom rätt plattfotad).
Men min hovslagare skakade bara på huvudet och tog bort sulorna (fick order om att ringa direkt om han inte kunde gå utan, för då skulle han komma). Men detta gick finfint, lite öm till en början men smörje hovarna varje dag med trätjära (som även är bra mot röta) och idagsläget har han superfina hovar och inte alls ömfotad, även fått mycket tjockare sula.
Så testa trätjära! Kan inte lova att det funkar men absolut inte farlig att köra med detta även om det inte skulle behövas. Berätta hur det gått! (räckte med 2 veckor på min)
La det i sulan och på strålen, inget på utsidan
Hur ofta ska man göra detta??
Ni som har hästar med tunn sula, vad gör ni för att hjälpa hästen med detta? Finns det några andra alternativ än att sko med sula (t.ex foder, smörja/pensla på nåt etc)?
Hästen har "bra" hovar i övrigt (aldrig tappskor, växer bra, fina hovväggar).
Någon med erfarenhet?
Haha ja det kunde du
Det var Z jag pratade med häromdan och det var han som berättad det för mig. Fick även höra idag att då när en ryttare (kan ta det på bdb sen vilken) testade dom här, typ han fick testa dom åt tillverkarna så fick 2 av hästarna hovbölder framme i tån pga av dom.
De är säkert en jättebra tanke med dom men de funkar inte i praktiken
Ja de kan vi göra ta de på bdb
Jag ska minsann ringa o prata med dem , för hon sa att Z va jättenöjd o allt va super. Nu ska jag fråga ut henne o jag vågar ju inte använda dem på Saaren nu ju!
Tack för att du berätta