tunna, fina lädertömmar...

K

Körfrälst

vart hittar jag sådana? Vart har ni köpt era tömmar (ni som använder läder)? Jag är ute efter ett par riktigt tunna och lätta tömmar, önskvärt svarta och med små, nätta spännen att fästa i bettet. jag har kört med ett par sådana en gång men minns ej vart. De jag hittills tittat på har varit för tunga och tjocka för min smak.

Någon som föredrar annat än lädertömmar? Varför?

Sv: tunna, fina lädertömmar...

Körtömmar köps av Tärnsjö där kan du få alla storlekar och tjocklekar i fint läder.
Svarta tömmar används endast vi begravning ;)
Naturfärgade el bruna tömmar används vid klassisk körning.
/M

miamiamia skrev:
Svarta tömmar används endast vi begravning ;)
Naturfärgade el bruna tömmar används vid klassisk körning.
/M

Tänk det hade jag ingen aning om... :D

Vill lägga till Mias inlägg att jag inte skulle välja för tunna tömmar (och fr a inte av estiska skäl ;) ). Tänker på ökande svikt/sämre kontakt, svårare att greppa, känsligare för mekanisk nötning, sämre hållbarhet vid "ta i"-situationer mm.

Jag använder nästan uteslutande lädertömmar vid körning, tygtömmar ibland vid tömkörning.

LIA

Jag har två hästar som är väldigt obekväma med tunga tömmar, så dem tömkör jag med h'''s textil/reptömmar. Vid körningen har jag hittills bara använt tömmar av vävribband då jag inte har några av läder. Reptömmar har jag använt till den ena när vi harvar ridbanan, fungerar OK. "Problemet" med båda dessa hästar är att jag vill ha dem att länga sig, men de tycker att tunga tömmar ger för mycket motstånd, så jag måste ge eftergiften först för att få dem att länga, och det går inte med tunga tömmar. För mig är detta inget problem i ridningen, där kan jag värma upp på lång tygel och när bakkärran är igång har jag den kontakt jag vill. Nackdelen med vävribb är att det inte går att köra på "indirekt töm" eller vad jag ska säga. Utan kontakt är tömmen "död", medans man med tyngre töm kan reglera "hänget" och få olika effekt beroende på det.

men de tycker att tunga tömmar ger för mycket motstånd,
Du tror inte att orsaken kan sitta i huvudlag/träns, bett etc? Tyngre tömmar ger ju ett större "konstant" drag i bettet. Iofs inte så stor skillnad, men ändå.
Jag hade en häst som protesterade, varför jag provade olika bett. Ett smalt, stelt med tungfrihet var vad som till slut passade damen.

LIA

Ang. naturfärgade eller bruna tömmar:
Om man som jag har svart ponny, svart sele och svart vagn så ser ett par ljusa tömmar lite malplacerade ut? Eller? :confused:

Tycker du det..?

Jag vill gärna vara av samma åsikt, men det går inte! Jag tycker inte alls det är fint :( ... Så jag kör med "begravningstömmarna" jämt...

För övrigt rekomenderar även jag tärnsjös tömmar!

Jag tyckte också det sgå skumt ut i början men man börjar vänja sig... Sen måste man ju int ha den ljusaste bruna nyansen!!

Welsh skrev:
Nope, det ser estetiskt och snyggt ut! :)
Det är ju en fråga om tycke och smak, men jag kan inte hålla med dig. Jag tycker det är skitfult med allt svart (även hästen) och så bruna tömmar.
Jag har begravningstömmar alltid, jag.

Om du ska tävla så är det fortfarande traditionen som styr vissa punkter. ex presentations punkten i dressyrprogrammet. Där bedöms utrustning,klädsel,puts,häst mm. Bruna tömma ska av tradition användas dessutom så är det mera praktiskt när det regnar då svarta tömmar är infärgade och ger fula fläckar på handskar och kläder. Kör du bara hemma så kan du lungt köra med svarta tömmar om du tycker att det är snyggt.
/M

jag har svarta läder tömmar när jag kör och hade dom även när jag tävlade i DM i bruksköring och inte fick jag nga poängavdrag för det. men det kanske är så i andra kör tävlingar..

Ja i princip blir det väl det, du får kanske inte lika höga presentationspoäng. Men endast tömmarna tror jag inte gör sååå stor skillnad utan det är ju helheten som är viktigast. Men ett par svarta tömmar kan ju "förstöra" helhetsintrycket hos domare som är noga med det... Det finns massor med klädkoder i körningen!! På kuskringens hemsida tror jag det finns nån länk om utrustning och klädsel. En hel vetenskap :smirk: Tror inte att samma koder gäller för brukskörningen dock!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka