Tunn unghäst:( Nån som vet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Java87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 903
J

Java87

Min 6 mån hingst har blivit lite tunn över revbenen tycker jag, Har fortfarande magen kvar men har tunnat ur över sidorna så att man känner revbenen ganska lätt.
Är oxå ganska stövig i pälsen, är maskad innan han kom till mig för ca 1 mån sen.
Äter så mkt hö som han orkar, blir alltid kvar i boxen. Luzern, havre och musli som innehåller mkt protein.
Ser välmående ut annars, hoppar och skuttar i hagen och är framåt:)
Vet kommer och vaccinerar till veckan, ska fråga henne vad hon tycker. De växer ju så olika men blir skrajsen när han är mager över revbenen:eek::eek::eek:
Nån som har unghäst som har samma problem? Lösning???

Sv: Tunn unghäst:( Nån som vet?

Jo höet är analyserat. Tyvärr med för låg proteinhalt, därav rätt stor luzerngiva..
kanske ska skicka in sånt "kolla masken" paket..

Läge för träckprov. Just spolmasken kan vara knepig att komma åt om man använt t.ex. ivermektin-medel.

Kanske lusern inte räcker. Vad får fölet för kraftfoder mer? Jag har fått ge både Krafft Protein och Krafft Pluss Grön till småttingar, trots bra hövärden.

Köp groove 125 det är jätte bra

när min unghäst blev mager fick jag rådet att ge honom korn...
och det funkade jättebra.. självklart hade jag kollat mask, hö och allt annat innan... :)

Man ska ha klart för sig att så ungt föl ännu inte har fulltutvecklad matsmältning. Den kan med andra ord inte tillgodogöra sig vanligt foder för äldre hästar fullt ut. Matsmältningen är anpassad till dels stoets mjölk och en gradvis övergång till grovfoder (gräs).
Så när man har ett föl i den här åldern som blir tunn bör man stasa på ett foder som innehåller mjölk i någon form. Finns andra trådar på "foder" om vilka foder som är anpassade för så unga hästar.

Senast ändrad:

jag har okså en häst med massor av stöv började för någon månad sen alldeles vit i pälsen och jag kan stöv ryckta hur mycket som helst men det är lika mycket nästa dag ändå han är en 8 årig vallack som rids 5dagar i veckan tränas lite hårdare och blir svettig 2 av gångerna äter ett bra hö havre/ korn blandning mineraller betfor foderjäst så vad är detta det är ju två helt olika hästar men vårat ena problem är likt någon som vet eller vill gissa

Som jag skrev så får han havre och musli enl uppfödarens rekommendationer. Tänkte jag skulle slippa krafft pga den enormt höga kostnaden för detta foder i år. Men korn är ju bra, de hade jag inte ens tänkt på:)
I annat får jag köpa krafft iaf, han ska ju inte gå å va mager, då får plånboken va mager istället:p
Veterinär kommer ikväll och vaccinerar så då skulle hon ta med ett kolla masken paket. Har vi bara uteslutit mask ( vilket jag hoppas att han ej har) så är det väl bara att proppa i mat i lilleman:)

Ang stövet i pälsen så är detta värre i manen, stora mjällflagor. Ska nog ta och bada honom i antibakteriellt schampo oxå..

Tack för tips och råd, kom gärna med fler:bow:

Men vad kostar müslin då? Soja kanske är ett alternativ för att få upp proteinet. Du skulle kunna byta ut lusern och müsli mot t.ex. Pluss Grön utan att höja kostnaden nämnvärt.

Korn är ingen höjdare, särskillt inte för så små hästar om 6 månaders föl.

Kanske du har möjlighet att köpa in annat grovfoder? Det måste finnas fler stall än där min inridningshäst står som har suveränt grovfoder.

Varför slösa pengar på foder som fölet inte kan tillgodo göra sig?

Varför inte ge ett föl i den åldern anpassat foder istället?

Jag kommer aldrig att förstå varför man ensvisas med "vuxen" foder till baby hästar. Speciellt inte om man vill spara pengar.

Samma problem här men hon är drygt 1 år,ser ut som hon har mask,raggig päls revbenen syns ochbukig mage.Har kollatmasken och det var 0, får krafft protein och höet är analyserat ,har foderstatprogram.Kan det bara vara så här tro?

Tyvärr är det så att jag har 4 ton hö på skullen så att kassera det och köpa nytt är int eaktuellt. Finns ingen här i Dalarna som har speciellt bra protein i höet i år.
Jo, blir det inte bättre får jag ju givetvis byta ut kraftfodret mot ex krafft groov el liknande. Muslin jag köper kostar 160 kr/ 25kg säck. Heter nåt i stil med "horsespeed", importerat från Danmark.

Vad menar du ( Masse) med foder för bebisar? På kraffts hemsida står det att ex groov är anpassat för föl, diande ston samt unghästar. Häromkring kan vi inte få tag i sånt foder jag sökte upp på gamla trådar ang foder till föl. Du hade där rekommenderat nåt från ex venadyna el vad det hette..
I ärlighetens namn så har jag heller aldrig hört att folk runtomkring här har fodrat med annat än ex krafft, korn, havre el dyl trots att hästarna är unga.

Jaja, vi kollar masken först så får vi se vad som händer. Det är ju inte så att han är dödsmager, lite tunn över revbenen bara.

Samma problem här men hon är drygt 1 år,ser ut som hon har mask,raggig päls revbenen syns ochbukig mage.Har kollatmasken och det var 0, får krafft protein och höet är analyserat ,har foderstatprogram.Kan det bara vara så här tro?

Ja, det är nog säkert lite så med unghästar. De växer ju åt alla håll:)
Vi får hålla tummarna för våra kusar att de blir finare med åren:p

kron har iaf funkat kanon på min.. visserligen var han runt 1 år när vi började ge honom det..men då fick han även krafft groov, som du skrev är för unghästar mm..:)

En fråga: Har fölet fri tillgång till grovfoder dygnet runt eller bara i boxen?
Om inte så kan det hjälpa att se till att den kan äta så mycket den vill hela dygnet. Ett 6-månaders föl hinner ju inte äta så mycket under natten att det räcker. Den har förmodligen även nyss slutat dia och då kan de ju gå ner lite i vikt innan de kommit igång riktigt med vanligt foder.

Vad menar du ( Masse) med foder för bebisar? På kraffts hemsida står det att ex groov är anpassat för föl, diande ston samt unghästar. Häromkring kan vi inte få tag i sånt foder jag sökte upp på gamla trådar ang foder till föl. Du hade där rekommenderat nåt från ex venadyna el vad det hette...

Bara för att det står skrivet på Kraffts hemsida behöver det inte vara dagsens sanning. Jag rekommenderar också ett foder som fölet verkligen kan tillgodogöra sig, leta på gamla trådar- de flesta ridsportaffärer brukar kunna beställa hem

I ärlighetens namn så har jag heller aldrig hört att folk runtomkring här har fodrat med annat än ex krafft, korn, havre el dyl trots att hästarna är unga.

Det beror antagligen på okunnighet. För några år sedan var det knappt någon häruppe som skickade in träckprov heller....

Hur är det med mineralerna? Kanske dags att ta ett blodprov?

Min 06a är tunn över revbenen men rejält musklad och har kanonfin päls. Behöver mer mat så hon tas in och fodras extra, kommer nog lösa sig när hon slutar växa så grymt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 131
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 127
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 431
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur