Tunn unghäst:( Nån som vet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Java87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 903
Sv: Tunn unghäst:( Nån som vet?

Håller med Masse här. Jag har en sjumånaders hemma och höt är analyserat, tyvärr hade vi bara en kvot på 6. Han får endast ett kilo om dagen "mjölkpellets" och han är fin i hullet på det!

Har haft flera andra föl, bättre hövärden och vi har pumpat i dem lusern, kraft, you name it men de har varit mycket svårare att hålla hull på. I fortsättningen kommer jag köpa enbart mjölkpellets till små föl.

Sv: Tunn unghäst:( Nån som vet?

Nu har vet varit här och hon tyckte inte att det var nån fara alls, lite småtunn över just revbenen bara. Blank och fin i pälsen tyckte hon ( han är det oxå, dock lite mjällig i manen som jag skrev och lite stövig). Hon tyckte för säkerhets skull att jag skulle skicka in "kolla masken" och visar det inget så var det bara att fortsätta med massa mat.
Kanske får sära på hästarna i hagen så han hinner äta sitt hö ute då storkillen är rätt snabb i tuggorna och jagar bort den lilla från sina högar när hans är slut.

ANg okunnighet så nja... Inte tror jag att hälften av Dalarnas hästfolk skulle va så okunniga, vi har trots allt fina hästar många av oss som inte dött av näringsbrist när de va små:)
MEN, bara för det så finns det säkert bättre foder för de små än vad många ger. Inget som jag vill få en diskussion om:)
Jag tror att de flesta hästfolk försöker göra sitt bästa för att de små och även stora liven ska ha det bra.
Sen med tanke på att uppfödaren till min lilla inte sa nåt om nåt specialfoder så tror jag inte att det är något som man "måste" ge dem. Hon har ändå fött upp ett gäng fina hästar som är fullt friska idag.
Jaja, som sagt, nån slags för och emot propaganda ville jag inte skapa så jag får bara tacka för alla förslag och råd!

Sist bara, att Krafft inte skulle vara det bästa för föl och att det de skriver på sin sajt inte är lag det förstår jag. Trots det är de ju ända ett ledande märke inom foder i Sverige så helt tappade bakom en vagn tror jag inte de är heller..

Ha en trevlig dag alla bukare!! Här snöar det för fullt och vi ska till ridhuset en sväng:banana::bow:!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 131
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 127
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 431
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka