Tunn Paint?!?

Mustang

Trådstartare
Någon som har något tips hur jag på bästa sätt fodrar upp den lilla painttjej jag köpt?!? Hon är 2 år i september och väldigt tunn...
Jag har själv ingen erfarenhet av detta, då dom jag har erfarenhet av alltid varit "satta", redan från start. Detta problem har således aldrig uppkommit..

Nu låter det som att hon är undernärd, vilket hon inte är, men hon ligger lite efter i muskelsättningen vilket jag vill hjälpa henne med..

Hon har gått på lösdrift hos uppfödaren, och det är ju lite dåligt bete i Småland.. Räcker det med att hon kommer upp till vårat fina bete? :d
Det smakar lite illa i munnen över att stödfodra på sommaren, men är det det som krävs så...

Ser fram emot svar från överheten... :bow: :rofl:

Sv: Tunn Paint?!?

Min ett åriga quarter går på 2 kilo krafft groov förutom betet. Hoppades att han skulle klara sig på bara bete, men han är tunn. Så just nu är det för att få upp honom i hull, men anntar att jag frår fortsätta att fodra även sen. Nåsta sommar när han är två kommer jag nog stödfodra från början på betet för att slippa att han blir tunn som i år.

Grästillväxten var grymt dålig under torkan här men nu efter att regnet har blött upp markerna har också gräset formligen exploderat och nu är det hur mycket näring som helst på betet. Halvblodet som jag rider in har börjat växa och står på vila nu under ett par veckor.

Det är inte fel att stödfodra om man tycker att det behövs. Vi var på G att börja men regnet hann ordna saken ändå. Har bra muskler på samtliga i hagen (åldrarna är 9, 4 och 1). :cool:

Beror tunnheten på att det varit för lite näring/proteiner så kan det ju vara läge att fodra med proteinfoder, själv ger jag 1 dl soya + 1/2 kg krafft groov till min 1-årsquarter sedan 2 veckor tillbaka, planerar att öka det allt eftersom så blir det en lagom tillvänjning inför installningen.

Det behöver ju inte vara betet som varit dåligt heller utan de kan ha rört ovanligt mycket på sig pga flugor, eller de varit ranglåga; de har helt enkelt inte haft ro att äta det de ska... och det kan ju rätta till sig om förutsättningarna ändras ( hoppas du förstod vad jag menade :smirk: )

Men pröva du att ge lite extra foder och öka långsamt så det blir en bra tillvänjning.

Lycka till med painten!! ( en fläckig quarter! :) )

Glömde.....

Till hösten är det väl värt att verkligen räkna foderstat, min erfarenhet av unga quarters ( borde ju vara samma med paint tycker jag ) är att man gärna kan lägga dem på en ganska hög kvot som unghäst. Nu blir ju din 3 efter nyåret då man normalt brukar normalisera kvoten till ca 7, men om hon är tunn nu kanske du ska hålla upp kvoten i alla fall till en början så du ser att hon tar sig.
Det finns ett bra program att räkna med här:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Kvot= proteinhalten i allt foder/ delat med energihalten i allt foder ( kanske du visste, men skrev för säkerhets skull)

Man måste ha en höanalys för att veta hur man ska fodra på bästa sätt.

Glöm inte heller att titta med ögonen på hästen, är den lagom på sin foderstat, ibland stämmer ju inte den allra bästa framräknade foderstaten. De är ju olika individer.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar