Tunn överlinje - orsak?

C

Caslin

Hej!

Jag har en 7-årig valack som jag upplever som tunn över ryggen, alltså lite dålig överlinje och inga fileer!

Frågan är ju varför och vad jag kan göra åt det. Jag upplever att det blir bättre och sämre om vartannat och jag kan ju till viss del se att det hör samman med hull - han är ganska "känslig" och tappar lätt hull. När jag köpte honom förra året var han i underhull och var då ännu tunnare över ryggen, en förbättring har alltså skett men är den tillräcklig? När han kom stack höftbensknölarna ut, det var liksom hängmatta mellan höftknöl och ryggrad om ni förstår liknelsen? Det är iallafall utfyllt nu.

Orsaksteorier:
1) Fodret, proteinbrist. Finns inget annat som tyder på det, inte bukig eller "raggig" eller så. Övriga hästar i hagen rids ej särskilt aktivt och är i överhull, min är för stunden lagom plus om man bedömer efter hur väl revbenen känns.
2) Sadeln - hm, ja. Han rör sig fint, hoppar som han ska, protesterar inte och går i både låg och högre form utan spänningar eller protester. Inga problem vid sadling. Sadeln vickar lite om jag gungar den från framvalv till bakvalv så att säga, ligger i mitt tycke an lite väl mycket runt manke. Efter ridning jämnt avtryck och jämn svettning.
3) Ridningen. Hu! Rider regelbundet för flera tränare och får ingen kritik för form eller så. Rider omväxlat med bana 3 gånger i veckan kanske och 2-3 gånger i skogen. Skogsridningen brukar i första hand innebära längre skritturer så vi kanske saknar snabba galopper??

Vill ni hjälpa mig att spåna, så varsågoda! Tacksam för all input.

Pålle är veterinärundersökt förresten, och har inte ont i ryggen eller någon rörelsestörning.
 
Sv: Tunn överlinje - orsak?

Skönt att för en gångs skull läsa om någon som faktiskt tror en del i problemet kan vara ridningen! att erkänna det är ett stort steg..stor eloge till dig!!

På din beskrivning låter det mest som om du behöver hitta ett sätt att komma åt och träna hästens rygg på ett lite bättre sätt.. rida lite mer i backar kanske? tömköra? cavaletti träning, om detta kan göras i en låg och avslappnad form...
 
Sv: Tunn överlinje - orsak?

Är hästen jämnt och och fint musklad över resten av kroppen så hade jag tagit ut en equiterapeut för genomgång. Kan vara nåt som stör. Annars hade jag ökat på proteinet i foderstaten.
 
Sv: Tunn överlinje - orsak?

Är hästen för tunn så saknas energi, är hästen muskelfattig saknas protein. Det betyder att den förmodligen behöver mer av båda sorter. :) Vissa hästar kräver mycket foder och mår bättre på vissa sorter än andra så man får helt enkelt öka maten och prova sig fram lite tills man hittar sorter och mängder som fungerar. (Har själv en äldre häst som är fin på en blandning av lucern, hippo alfa grow, betfor, vetekli, soja, potatisprotein och krafft müsli +hö)

Vickar sadeln passar den inte speciellt bra, försök att hitta en rakare sadel, då en för svängd brukar vicka om den inte passar. Använd gärna utprovare om du inte kan själv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 070
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp