Tungfrihet

R

raggis

Min instruktör tyckte att jag skulle testa ett bett med tungfrihet.
Vad finns att välja på?
Idag rider jag på ett Globus 3-delat och tycker egentligen att det funkar ganska bra. Men det kanske hade varit bra att ha något att byta med. En vanlig rak stång har jag testat och känns så där. Det funkar men ger ingen aha-upplevelse.

Sv: Tungfrihet

Det finns 3-delade med tungfrihet, är utmärkt för många islandshästar. De har ju som bekant korta munnar och en låg gom, men som många kallblod även en ganska maffig (tjock) tunga. Tungan kan bli klämd, vilket hästen kan visa tydligt genom att bli orolig i formen, lägga tungan över bettet osv.
Globus har ett 3-delat med tungfrihet, påminner om det du rider med idag fast med en väsentlig skillnad. Droppen är urskålad, på så sätt förorsakar den inget tryck på tungan vid en ev förhållning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar