Tungelsta RK förlorade häst i olycka

Sv: Tungelsta RK förlorade häst i olycka

Usch vad hemskt:crazy: Den sträckan har varit olycksdrabbad, både Nynäs för några år sen och tidigare även ett gäng isisar vid Hemfosa.:cry: Samt om jag inte minns fel hände något nere i Ösmo också för nåt år sen med en häst som kom lös.

Det bor mycket hästar utmed järnvägen, antar att det är därför:crazy::cry:

Hemsk start på höstterminen för ridskolan:(

Hästen i Ösmo stog i mitt stall och ryttaren hade ramlat av och såg desutom på när olyckan skedde. Hemskt.

Min ståndpunkt är densamma - en häst som är tillräckligt rädd springer igenom allt !
Det är dock med stor förvåning jag noterar att tex Bello anser att staketen varit dåliga. Varför sa han/hon inte till personalen ?
Elband iall ära men om/när de går sönder så "rullar" de ihop sig till läbbiga snaror som hästarna kan trampa i....problemet är också att om de INTE ger efter för en panikslagen häst så är det hästen som går sönder....
En sommarbeteshage är, som jag tidigare skrivit, för det mesta tillfällig. Det handlar om kilometer efter kilometer av band/tråd som ska sättas upp för att några veckor senare tas ned och flyttas till nya betesmarker.
Alternativet är förstås att inte låta hästarna gå på bete alls men det verkar ju inte vara ngt bra alternativ.....

Men du måste väl hålla med om att risken att hästarna kommer ut av en eller annan anledning ökar om staketen är dåliga?! var hästarna i Tungelsta panikslagna? eller ville de bara t ex äta gräs på andra sidan staketet? jag åker förbi Tungelsta ridskolas hagar ofta och har flera gånger tänkt på att staketen är väldigt dåliga... visst hade jag kunnat påtala det men med tanke på att de som byggt staketet tydligen tagit beslutet att ha det så förstår jag inte vad det skulle göra för skillnad? har man beteshagar får man väl lägga ner det extrajobb som krävs för att få säkrare hagar eller lägga ner mindre jobb och veta att risken för rymningar då är större. Så enkelt är det.
Sen kan såklart olyckor alltid hända och det är hemskt det som hänt nu.

Tragisk händelse..

Och håller med ang. staket. Extra viktigt med BRA staket i närheten av trafik. Eltråd och plaststolpar är inte okej. Jag hade haft plank-staket och sen eltråd på det. Så har vi och vi har inte ens nära till någon större väg.

Visst olyckor kan ske oavsett hur bra staket man har, men risken blir ju enormt mkt mindre. Varför ta en så pass förhöjd risk? :confused:

Ingen som tänkt på att det kunde kanske varit sabotage

Det är jag säker på att man övervägt, just med tanke på de ungdomar som slängde saker på hästarna tidigare under sommaren. Dessutom var det ju en incident med en hund som skadade två hästar i juli.
Hagen var stor och brist på gräs var det inte.
Har väldigt svårt att tro att personalen på något sätt skulle ha slarvat. Hästarna är deras arbetskamrater och dessutom gick två av personalens egna hästar i samma hage.

Jag vet inte om Tungelsta RK någonsin har råkat ut för en tågolycka tidigare men gillar inte att man insinuerar att personalen i princip inte bryr sig om hästarna, hagar vid banvallen, dåliga staket mm
Bello som startade min irritation verkar ju vara väl förtrogen med ridskolan och omgivningen - varför skriver hon här istället för att gå till personalen ?
Tänk på att det är många barn/ungdomar från ridskolan som läser det och har man inte på fötter för sina uttalanden så kanske det är bättre att vara tyst !

Nej vad jag vet har det aldrig hänt, i alla fall inte sista 25 åren då skulle jag ha hört det. Hästarna har gått intill järnvägen i evigheter.

Du Petunia må vara irris på mej men vad hjälper det? Kanske bra att det ändå blev en diskussion så det kanske görs annorlunda till nästa år.
En häst som kommer ut på en motorväg har större chans att klara sej än att komma upp på en banvall då hästen blir inramad av rälsen och oftast springer rakt fram.
Om jag själv var tvungen att hägna hagar intill banvallen så skulle jag göra en bred gata mellan banvallen och hagen.
Och ta in hästarna på natten för att slippa vara föremål för vandalers saker i händerna.
Som sagt det är så lätt att gå i samma hjulspår och bli blind men tiderna förändras.
Kanske kan denna diskussion få andra hemmablinda att vakna till.
Självklart kan man inte värja sej för alla olyckor men man kan göra mycket för att förhindra dom.
Frågan är om inte banverket har nåt ansvar i detta? Borde det inte finnas staket intill tätorter?

Tungelsta är knappast en tätort där ridskolan ligger.......

Det är ju inte ens staket mot järnvägen överallt inne i verkliga tätorter.
I fallet i Hemfosa var det väl sabotage såvitt jag minns. Det kan ske även på dagen när man har stora hagar med många hästar, det går inte att ha tillsyn över varje kvadratmeter hela tiden.

Det är jättetragiskt när något händer, men järnväg precis som vägar är en risk för lösa hästar. Det går aldrig att komma ifrån. Självklart ska staketen vara rejäla, men hästar i panik kräver staket som kanske en liten ridklubb inte skulle ha råd med. Det är ju inte bara mot järnvägen de måste finnas, det behöver ju vara runt om hela hagarna, annars kan hästarna komma ut åt andra håll och ändå springa ner till järnvägen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst som hade rymt från en hage blev påkörd av en bil i Ljungby. Hästens skador blev så omfattande att den fick avlivas. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst misstänks ha blivit påkörd vid en olycka på riksväg 21 under natten till söndagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
470
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar som kommit lösa utgjorde en fara i trafiken i Nälden på måndagsmorgonen. En häst blev vid 5-tiden på måndagsmorgonen påkörd...
Svar
0
· Visningar
530
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen räds alla drograttfyllon som färdas på E6. Barbro Wiengren, 45, blev påkörd av en av dem – en missbrukare som dessutom saknade...
Svar
15
· Visningar
1 232
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur