Tungan över bettet

P

Party

Hej! Håller på och känner mig för med en ny häst. Han är hygglig och känslig och väl inkörd men inte körd på många år förrän nu. Han vill dock mixtra mycket med munnen och får av och till tungan över bettet utan att kunna få den rätt sen. Blir förstås ännu besvärligare för honom med munnen då. Jag är ute efter tips som hjälper oss (mig och hästen ) att hindra detta. Obs! Jag är inte ute efter någon skarp betsling, vill bara att han ska få ha "tungan rätt i mun".

Sv: Tungan över bettet

Skarpt bett är ett bett som inte passar hästen, som man måste dra i hårt för att få någon reaktion, det är det jag kallar skarpt bett. Kan vara bra att skriva ner det innan man börjar skriva något annat ;-)

Vissa hästar gillar inte vissa varianter av bett och kan fippla och grejja bara därför.
Min häst hatar tvådelat och ser ut som en flodhäst med öppet gap nästan hela tiden oavsett hur lite stöd man har. Tredelat är bättre, men inte tillfredsställande. Det han går bäst på, trivs med munnen, tar fina halvhalter utan att gapa och tar bättre stöd på är stångbett av alla slag. Som de flesta anser vara skarpa, men jag anser vara väldigt milt med tanke på vad det åstadkommer.

En annan häst jag känner kan inte gå med stång alls utan sätter ALLTID tungan över bettet oavsett om det sitter löst, hårt eller lagom. Han verkar inte för den delen ogilla det, men något är det ju....

Så, det kan vara av olika anledningar:

* För löst sittande bett
* För långt bett
* Fel sorts bett
* Fel tjocklek
* Bara lärt sig att det går (tungfelsgummi eller annat kan hjälpa)
* Tänder i vägen
* Sår på tandkött, gom eller i kinderna
* Kuskens händer
* Smärta i annan del av kroppen

Du måste försöka ta reda på vilket av dessa (eller någon annan av 100) anledningar din häst lägger tungan över bettet. Det är inte lätt och kräver en del jobb. Men, då kommer du kanske också förstå bättre varför och kunna undvika det i fortsättningen.

Du skriver inte vad det är för bett. Är hästen van med det? Är det bara i körning som detta händer? Passar alla andra utrustning? "Felet" som han vill berätta om kan ligga någon annanstans ...

Min ponny gjorde det när hon inte vill vara med och då när hon hade en postkandar som, för henne, är bojd "fel" (dvs. uppåt). Ett grodbett, rakt (böjt) tränsbett eller rakt kimblewick passar henne bättre (framåt) - även när hon inte är i "humör" ;)

Jag har inte haft honom så länge, mindre än en månad. Vi har kört lite och mest tömkört. Han är hemskt känslig i mun och man får vara väldigt lätt på tömmen annars blir han stressad och frustrerad. I vagn är det ngt bättre. JAg har provat oledat tränsbett (svagt böjt), liverpoolstång med tungfrihet framåt (bästa bettet hittills) två- och tredelat tränsbett (tummen ner).
Det går ändå åt rätt håll tycker jag, dvs att han blivit "tryggare" med munnen. Det blir också bättre då man kör i terräng. Men då han får tungan över blir det ju olyckligt och det vill jag bespara honom.
Det är klart han ska få en ordentlig munundersökning, hade tänkt göra det vid kastreringen men han kvicknade till så fort:banana:

Tack för tipsen, är dt fler som har erfarenhet av detta och hur det löste sig så skriv gärna.

Tycker att det fungerar hyggligt nu...

Här är receptet som tagit oss åt rätt håll:

1. Tandvård (behövdes:eek:)
2. Remontgrimma (någon hög nosgrimma ska han inte behöva ha mer...)
3. Sirap på bettet vid betsling
4. Enhandsfattning
5. Tredelat bett med tungfrihet

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka