Sv: Tungan över bettet
Skarpt bett är ett bett som inte passar hästen, som man måste dra i hårt för att få någon reaktion, det är det jag kallar skarpt bett. Kan vara bra att skriva ner det innan man börjar skriva något annat ;-)
Vissa hästar gillar inte vissa varianter av bett och kan fippla och grejja bara därför.
Min häst hatar tvådelat och ser ut som en flodhäst med öppet gap nästan hela tiden oavsett hur lite stöd man har. Tredelat är bättre, men inte tillfredsställande. Det han går bäst på, trivs med munnen, tar fina halvhalter utan att gapa och tar bättre stöd på är stångbett av alla slag. Som de flesta anser vara skarpa, men jag anser vara väldigt milt med tanke på vad det åstadkommer.
En annan häst jag känner kan inte gå med stång alls utan sätter ALLTID tungan över bettet oavsett om det sitter löst, hårt eller lagom. Han verkar inte för den delen ogilla det, men något är det ju....
Så, det kan vara av olika anledningar:
* För löst sittande bett
* För långt bett
* Fel sorts bett
* Fel tjocklek
* Bara lärt sig att det går (tungfelsgummi eller annat kan hjälpa)
* Tänder i vägen
* Sår på tandkött, gom eller i kinderna
* Kuskens händer
* Smärta i annan del av kroppen
Du måste försöka ta reda på vilket av dessa (eller någon annan av 100) anledningar din häst lägger tungan över bettet. Det är inte lätt och kräver en del jobb. Men, då kommer du kanske också förstå bättre varför och kunna undvika det i fortsättningen.