Tungan över bettet :( Tips?

S

sofia_rasken

Min ponny har en ovana att lägga tungan över bettet när man minst anar det och behålla den där, vilket gör att jag får noll kontroll. Kan till exempel inte stanna honom eller svänga. Jag har hört att man kunde ha en remont grimma på tränset men det hjälper ej. :(
Skulle vara jette bra om någon vet hur man får bort denna hemska ovana.:confused:
MVH fia

Sv: Tungan över bettet :( Tips?

Hej!
Jag har även jag haft en häst med samma problem. Det första du kan fröva med är att köpa ett bett med en så kallad "tungplatta" på. Finns i välsorterade hästaffären. Var dock nogrann med att sätta det åt rätt håll och pröva dig fram försiktigt så hästen inte kommer på att försöka ändå, vilket kan leda till att den inte får tillbaka tungan. Ifall detta verkligen inte funkar har jag ett tips påen akut lösning. Jag andvände endast detta vid tävling. Jag knöt fast tungan med en tylånstrumpa. Hästen lider inte alls av detta!!!!! Utan gör bara att tungan inte kan komma under bettet.
Lycka till!:smirk:

Lät bra det där med bettet:) Är det inte det som kallas tung sticka? (har dålig koll) men ska kolla upp det!
Tack!

ryttartjejen skrev:
Hej!
Jag har även jag haft en häst med samma problem. Det första du kan fröva med är att köpa ett bett med en så kallad "tungplatta" på. Finns i välsorterade hästaffären. Var dock nogrann med att sätta det åt rätt håll och pröva dig fram försiktigt så hästen inte kommer på att försöka ändå, vilket kan leda till att den inte får tillbaka tungan. Ifall detta verkligen inte funkar har jag ett tips påen akut lösning. Jag andvände endast detta vid tävling. Jag knöt fast tungan med en tylånstrumpa. Hästen lider inte alls av detta!!!!! Utan gör bara att tungan inte kan komma under bettet.
Lycka till!:smirk:

en del travtränare använder en tygbit o binder fast tungan för att dom inte ska lägga bettet under tungan.. dom jag red hos gjorde så, funkade utmärkt.. mend e kan vara svårt, o den så ser de obehagligt ut för folk som inte vet va de är till för....

Lycka till...

Först och främst innan man knyter fast tungan och sådant tycker jag du kollar upp varför hästen gör så.
Fel bett? Fel strl? smärta?
Har du låtit kolla tänderna?

Min häst lägger också tungan över bettet. Jag har provat allt inklusive kollat tänderna. Har även provat ett sådant bett men det fungerarde inte. Det som fungerar är en lös tungsticka. Alltså man har ett bett och en separat tungsticka. Det fungerarde på min häst!

en gammal kompis hade sin häst i ett stall där det fanns en annan häst som gjorde likadant. De tog ett 'rep' och band runt tungan och satte fast tungan i underkäken :crazy:

Men man får väl inte tävla med fastbunden tunga?
eller sådana bett?

Prova olika bett först och kolla upp tänderna på din häst. Om det inte är något fel på tänderna och om det inte funkar med något annat bett så testa bett löst. Det kan vara den enda lösningen ibland när hästen ogillar bettet.
En stallkompis kör med bettlöst och det fungerar utmärkt. Hennes häst tyckte inte om bett och det var inget fel på tänderna.
Lycka till.

lektra skrev:
Men man får väl inte tävla med fastbunden tunga?
eller sådana bett?

Nej, det tror jag absolut inte att man får i dressyren. I hoppning får man tävla med tungsticka.

Jag ska byta stall på söndag till ett bättre stall:rofl: och då ska jag kolla ifall bettet inte passar, (tycker det verkar lite stort) men vad menar du med Bett-löst? typ hackamore eller?

Mitt halvlod gjorde precis samma sak nu under december och vi fattade ingenting! Det är min medryttarhäst.. Vi hade tänkt kolla upp honom under våren då han inte är exteriört funtad somalla andra så vi kollade honom på en gång. Vi for till klinik och det enda, vi åkte dit med en lista på typ 100 saker som det ev. kunde vara, var att han är trött i ryggen och hade en liten inflamation pga överansträngning... Ångest??? Jaaa! Varför kan de inte berätta saker??
Men hur som helst så var det skönt att det var en sån "enkerl" sak när hästen har ett bett som inte är speciellt normalt, då trodde vi ju att det var tänderna men icke sa nicke..
Det är ju det här som e det kluriga med djur, de kan vis symptom i örat fast de har ont i svansroten.... :smirk:

sån är min också.
Har provat både tunggummi och tungbett inget funkar!
Det enda som funkar är tungband men vill helst inte använda det. rädd för och dra åt för hårt. Men han brukar stoppa tillbaka den efter ett tag. Är mest när det blir jobbigt som den åker över

Antar att du har kollat tänderna och munhålan och inte hittat något fel.. Oftast kan en bra tandläkare ge bra tips på vilket bett du ska ha och hur du ska gå till väga med problemet...
Vet inte om tungsticka är samma sak men tungfelsgummi fungerar bra tycker jag.. Annars är ju att prova dig fram med olika bett, tre delat, tvådelat, rakt ja du förstår..
Annars har ju vanliga travshoppar sånna läder remmar som du spänner fast tungan med men som sagts ovan så får du ju inte tävla med sådana...

På min häst fungerer det utmerket med ett rakt bett,i stedet för ett två eller tredelat.

sofia_rasken skrev:
Min ponny har en ovana att lägga tungan över bettet när man minst anar det och behålla den där, vilket gör att jag får noll kontroll. Kan till exempel inte stanna honom eller svänga. Jag har hört att man kunde ha en remont grimma på tränset men det hjälper ej. :(
Skulle vara jette bra om någon vet hur man får bort denna hemska ovana.:confused:
MVH fia
Jag tycker faktist att du ska knyta en gasbinda runt tungan och under hakan. Låter elakt men är kanske nödvändigt för att hästen ska bli ridbar:devil: :devil:
Det kan ju bli farligt om du inte kan kontrollera din häst:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 133
Senast: ameo
·
Hoppning Hej! Jag har ett litet problem med min ponny, i hoppningen så blir han så taggad så jag får inte stopp på han. Mot hinder så sticker han...
Svar
12
· Visningar
2 624
Senast: Rossemino
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva hjälp att reda ut en sak, samt se om det är någon här som fungerar likadant :) Jag är nämligen väldigt rastlös när det...
2
Svar
26
· Visningar
1 845
Senast: Sleepy
·
C
Dressyr Hej! Jag har ett litet problem (tror jag?) Min cponny som är helt underbar i dressyren, en riktig läromästare lägger gärna tungan över...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Lancet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka