tungan genom bettringen?!

Danetta1990

Trådstartare
Jah, nu är jag här igen med mina frågor!

Provred ett varmblod igår som vi snart ska ta hem, helt underbar att pyssla om och rida verkligen :love:

Men en sak stör mig lite, när man rider henne kan hon ta ut tungan genom bettringen och fladdra med den, påverkar inte särskilt mycket vid ridningen men varför hon gör så vill jag veta!

Hon har tydligen gjort så hos sin förra ägare också och innan det, och ingen vet varför!

Så därför frågar jag er bukelister som brukar ha svar på det mesta :idea:
Varför fladdrar hon med tungan ut genom bettringen när man arbetar?! :p

Sv: tungan genom bettringen?!

Kbl travaren jag hade gjorde också så.
Eller han lade tunga över men inte genom själva ringen.
Vet ej varför dock

Jag vet en ridskolehäst som i stort sett alltid springer med tungan flaxandes utanför munnen :p Varför.. det vet jag inte.

Kan bero på olika saker.
1. Hästen kan ha problem med tänderna.
2.Hästen kan ha luftrörs/svalgproblem
3.Hästens mun kan vara för liten i förhållande till bettet den har och därför känna att tungan inte får plats.
4.Den trivs inte med ryttarens hand.
5.Stressrelaterat.
6.hästen kan ha ont någon annanstans i kroppen.
7.Någon del i övriga utrustningen passar inte.
8. och minst troligt ..en dålig vana helt enkelt

Min trears valack gor sa i princip hela tiden - bade vid ridning och korning. Han har dock blivit battre efter att jag borjade rida honom.
Det leder tyvarr till att han maste ga med tungband i traning pga risken att han lagger tungan over bettet. Han har gjort det forut men gor han det i full fart och med ett falt hastar runt sig kan det ske stora olyckor.
Han ar regelbundet kollad i munnen, har provat olika typer av bett, han ar sa avslappnad det bara gar pa banan (kan visa mindre stress symptom vid fodring och om han blir upp hetsad vid ridning).

Vi hade en travare på stället där jag jobbade som inte gick att köra med tungband, han gjorde som du beskriver det och älskade känna vinden mot tungan när han sprang. Knöt du fast tungan så kunde du verken styra eller bromsa.

Mitt halvblod sprang även han med tungan ute, där vet jag inte mer än att pappa gör likadant.

Båda hästarna har gått med mängder av olika bett/hackamore och sådant, de är båda noggrannt kollade både im unnen och resten av kroppen.

Det kan ju som andra har skrivit bero på så många olika saker.
Vad du kan testa är att helt enklelt prova att rida bettlöst. Låna ett hackamore eller ett sidpull. Om den inte fixar med tungan då, kan det ju ha med bettet att göra. Kan i alla fall vara värt att testa.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 009
Senast: mumin
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023