Sv: Tunga hästar
Jag menar absolut inte att alla hästar är likadana självklart är det olika på alla!
men syftet med denna tråden var att klargöra om "tunga" hästrasers rykte är sant
därför ville jag att alla ska berätta om sina erfarenheter om dessa raser!
Det sägs att raser som räknas som tunga hästraser (som tex tinker, shire, ardenne, osv) kräver mycket av ryttarna för att få dom att se lätta och smidiga ut i sin dressyr
eftersom de ofta kan se ut att ha ganska tunga steg, syftar inte direkt på vikten, men antar då att dom menar de allra grövsta och osmidigaste modellerna av dessa raser som ofta kan se ganska klumpiga ut i sitt steg. Det finns många hästar i de raserna som kan bli otrooligt fina också!! men antar då att det är helt olika från häst till häst oberoende av ras då!
Med att det kräver mer av ryttaren menar jag att det kanske krävs mer jobb från ryttaren för att få en, om vi säger osmidig med tunga steg, att gå lika fint som en nätt modell med fina och redan smidiga gångarter. vissa hästar har lättare för dressyr och vissa har väldigt svårt för det så är det ju, men du kan nästan aldrig bara ge hästen framåtdrivande och tro att den länger steget superfint och sträcker ut frambenen korrekt från början.. det krävs arbete från ryttaren för att forma hästen! med vissa krävs det mer träning och krävs kanske då ännu mer från ryttaren, att ryttaren måste kunna guida hästen genom varje övning och jobba nästan lika mycket som hästen om hästen har otroligt svårt för något!
att det är mer krävande för ryttaren att lyfta upp och jobba en häst uppåt som har väldigt tunga steg..
en häst som redan lyfter fint och har luftiga steg från början så kanske inte ryttaren måste lyfta upp hästen så att säga utan kanske bara tala om för den att tex länga stegen så klarar den det själv..
detta beror ju självklart också på kondition och muskler hos hästen!!
Det kanske inte stämmer på alla med dessa raserna då låter det som utan bara vissa fall!
men berätta gärna mer om era egna erfarenheter!!!