"tunga" benskydd

H

_HANNI_

undefinedLäste artikeln idag i ridsport och undrar varför man har tyngder i benskydden? Lyfter dem bättre på benen eller? :confused:
Tycker mest det låter som onödig börda för hästen men vad vet jag.. :smirk:

Sv: "tunga" benskydd

ja dom säger ju att hästens ska lyfta bättre på benen, men tycker det borde bli tvärtom... hästen borde ju inte kunna lyfta benen lika snabbt om det blir tyngre :confused: :confused:

När de tar bort tyngderna så lyfter ju hästen mer på benen....

Tunga benskydd bak kan göra att de "öppnar upp" bättre bak...

så tar tyngderna innan man går in på banan?

Senast ändrad av en moderator:

så man tar av tyngderna innan man ska in på banan?

Näe, det är meningen att hästen bara ska ha dem inne på banan, möjligtvis även på framhoppningen.
Effekten av tunga skydd är att hästen känner att benen är tungre och använder då mer krafft när de drar upp benen vilket medför att det blir en "sving"effekt och hästen öppnar upp mer bak. Man kan använda de på fram oxå men jag har ingen riktig erfarenhet av det.

Hemma kan du använda tunga benskydd för att få mer effekt av träningen (på mkt vältränade hästar) tex sätta på tunga benskydd runt om och skritta över upphöja bommar, lr hoppa studs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 154
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 182
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka