Sv: Tung i huvudet..
Trist att ha så dåligt med pengar när man verkligen behöver hjälp. Kanske har du möjlighet att skrapa ihop till en lektion iaf så får du en start.
Jag har lite samma problem min häst. Han blir gärna markbunden och framtung, speciellt när han är osäker eller nervös (och så är han dessutom Sveriges största mes, så han är osäker rätt ofta
).
Just nu känner jag av det extra mycket eftersom han är under igångsättning efter nästan ett helt år med skador och mystiska åkommor. Han har inte mycket muskler nu…
Det jag jobbar är först och främst mycket i skritt. I skritten orkar min häst mycket och jag kan kräva rätt mycket. Jobbar gärna ute i skritt. Mycket ”små” rörelser så att jag aldrig ”tappar” honom. Svagt tagen bakdel, lite bogen in, tempoväxlingar (dessa gör jag dock rejäla i skritt) osv. Har jag varit noggrann med att arbeta med skritten ena dagen brukar allt gå bättre dagen efter!
Är han tung i traven så brukar jag ta ett litet upplyftande tygeltag så att han kommer upp lite, sedan lättar jag och rider på i ett högre tempo så att han måste bära sig. Ett friskt tempo brukar göra susen!
Var även noga med att inte segdra i munnen, blir det en dragkamp (som det lätt blir på dessa lite framtunga hästar) så vinner ju alltid hästen. Inte orkar man hålla emot deras tyngd i handen. Lite snabbare förhållningar är bättre än att segdra, men det är viktigt att lätta ofta. Dels för att hästen inte ska få något att hänga i men även för att ge hästen en chans att göra rätt!
Vad kan man säga mer då? Mycket tempoväxlingar, övergångar, halvhalter! Stirra dig inte blind på formen utan ta hellre upp över tygel då han dyker.
Lycka till!
Ps Ett litet tips som kanske inte är så aktuellt just nu (mitt i svinkalla vintern) är att inte rida med handskar. Då blir du inte lika tolerant mot hänget i handen och ser snabbare till att komma rida ur det! Det gör ju svinont att ha en hängande häst utan handskar!