Tung i höger hand. Hur gör ni?

E

Egonson

Om hästen är lätt och fin i munnen i övrigt, men ibland tenderar att hänga lite på höger tygel, hur gör ni då för att få hästen att "lätta på trycket" och ta ett normalt lätt stöd igen?
Några särskilda hjälper, övningar?
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Jag skulle rida den utåtställd så att den lär sig att ta höger skänkel. Min häst blir ibland lite hängande i höger hand men när jag har ridit henne i vänster varv utåtställd samt stretchat halsen till höger så blir hon mycket bättre.

Min massör hittade en muskelknuta på vänster sida som stoppade henne (hästen alltså :D ) från att ta ut rörelser till höger. Men nu när vi har börjat bota den så är det stor skillnad på henne. Så ta ut en massör för att se om det finns några spänningar i halsen på den. Sen är det väll bäst att jag skriver tandläkare också....
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Min erfarenhet är att en häst som hänger sig i höger tygel trampar inte ordentligt med vänster bak.

En häst som hänger i höger har kortare och starkare musklar i högersidan, det är den som ska strechas och vänster som ska göras starkare.

När din häst hänger sig i höger, driv fram vänster bakben eller gör en övning så att vänster bak kommer in under hästen.
Ex. Rid skolorna/skänkelvikning så det är vänster bak som får trampa. (Självklart åt andra hållet också).

Som Åska sa, ta gärna ut massör och tandläkare, ett vanligt problem på hästar som hänger sig.

Och vad du gör, sitt inte och nöt tex. överställa hästen till höger så fort den hänger sig. Många har en tendens till det men det gör inget bättre, snarare sämre.

Hoppas det hjälpte :)
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Håller med - bra svar och motivering till svaren!

Alin: noga också med att inte "låta" hästen hänga, utan lätta då i tygeln den hänger i, så den inte uppmuntras av att få ta stöd för mycket. då MÅSTE den balansera sig. de lär sig väldigt fort annars att använda stödet som ett femte ben, det är smidigare för den än att jobba där det är jobbigt, det är därför den vill hänga.

lycka till!
Mvh/M
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Tack för alla svaren :)
Hon har varit knacklig ett bra tag men nu i januari (efter behandling av både massör och Equiterapeut samt fått tänderna kollat, oberoende av varandra) är hon gladare, piggare och mjukare än någonsin och jag är så glad över det :D :love:
Jag vill gärna underhålla den mjukheten och därför vill jag göra något åt att hon ibland blir hängande på högertygel.
Hästen har inga problem i munnen (nej det har hon heller aldrig haft) men jag har köpt ett Sidepull som jag ska prova att variera med bettet.
Vänster bak säger ni, det kan mkt väl vara så, jag ska erkänna att jag till och från har tänkt tvärtom, att nog är det höger bak som sackar efter :o Men nu gick det upp ett litet ljus för mig.

Kan det vara något att göra små "morots-stretch" övningar av halsen efter ridturen?
Några flera gånger åt höger än åt vänster kanske? Utöver det som jag gör i övrigt och med ridningen då.
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

nja jag tror nog inte strechen påverkar det hela så särskilt mycket, det tar ju bara i halsen, inte bakpartiet, där det snarare sitter....

mycket att de hänger har att göra med ryttaren också. tränar du för ngn? försök analysera vad du gör i varvet hon hänger. skjuter du fram höger axel och höft? sitter du snett, dvs faller över åt höger? isåfall försöker hästen balansera upp och kompensera för detta, och kan då hänga ytterligare.
i extrem fall kan man behöva rätta in bakdelen, samtidigt som man lättar av i tygeln det varv den hänger. för att skjuta över hästen på motsatta tygel och få den att bära in under sig.

svårt att säga utan att ha sett er. det bästa är om du har ngt som kan titta på er tillsammans!
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Se till at verkligen sitta på vänster bak. Funkar inte vänster bak optimlat så håller hästen balansen i höger tygel.
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Tycker absolut att du ska "morots-strecha", har fått mycket beröm från både massörer och kiropraktorer att det märks att jag strechat hästarna, ger mer och bättre verkan än vad man kanske tror. Men jag skulle råda dig att strecha hela hästen, alla benen osv. Är inte så jobbigt och tar ju inte så långt tid men ger stor utdelning! :D
 
Sv: Tung i höger hand. Hur gör ni?

Oftast gör hästen så att den spänner halsmuskulaturen på den sidan och trycker in bogen. Då försöker jag få tillbaka avslappningen i halsen och samtidigt flytta ut bogen igen. Tyvärr så hjälper sällan fina hjälper inna hästen lärt sig, jag brukar ta tygeltaget lite uppåt mot min innerhöft och "hacka" lätt i tygeln vilket blir som en manupulation för att få hästen slappna av. Precis som när man kramar så ger man eftergift när hästen gör en ansats till att slappna av och börjar om igen. När hästen sen börjar slappna av tar jag ett lite sidoförande tygeltag dvs tygeln ligger mot halsen och jag gör en tydlig kort förhållning samtidigt som jag med tyngdpunkt och lår styr ut framdelen (bogen). Är man tillräckligt konsekvent med detta behövs oftast bara en kramning i högertygeln för att påminna hästen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp