tung i handen....

M

marbella ryttare

min hast ar valdigt tung i handen,nar jag rider blir jag ju helt slut i armarna.... kanns som att jag har hela hasten i tyglarna....ar det nagon som har samma problem med sin hast...??? vad kan jag gora?

Sv: tung i handen....

Erbjud inte stödet! Finns det inte något att hänga i kan hästen inte heller hänga. Sen gäller det att skola den med övergångar, mycket övergångar.

Lycka till!

Träna övergångar och halvhalter i massor och försök att inte erbjuda stå mycket stöd i tygeln utan få hästen att bära sig själv med hjälp av att aktivera bakbenen mera genom halvhalter och övergångar. Tänk hela tiden ridning på bakbenen och försök att känna och hitta balansen bak istället för fram. Lycka till!!

Precis som du redan fått till svar så är övergångar och halvhalter till mkt stor hjälp, små snabba halvhalter som upprepar sig. Min sexåring var tung och hängig när jag köpte honom förra året och det var inte alls kul med blåsor i händerna och trötta armar :P En annan sak som också funkar rätt bra är att ta in hästen på ganska små volter, öppna och liknande som kräver att han balanserar sig själv.

Lycka till! :)

ja jag bor i marbella eller rattare sagt puerto banus som ligger i marbella...jag farstar inte vad det har med min fraga att gora? :confused:

tack snalla for tipsen :bow: ....det kanns som hon lagger sig i handen for att hon har dalig balans eller jag vet inte....finns det nagon som har nagra bra balansovningar for hastar...??? :bump:

det har inget med din fraga att gora..

Ville bara veta for jag bor namligen bara ett par mil ifran dig, i sotogrande ;)

:D oj vad kul...skont att inte vara den enda som bor i spanien har innne...vart tranar du? eller vart har du din hast? letar nu med ljus och lykta efter tranare ....
men dem flesta har sagt att jag att det basta ar att aka till den stora ridskolan i estepona...hm....nu blev jag glad ...du vet sakert massor...??? ja ja jag sak inte overosa dig med for manga fragor nu...hor garna av dig...:bump:

balansövningar: kolla in hippson.se där finns massor med roliga ridövningar

min älskling låg också på hemskt i handen men jag började rida honom mer med säte och skänklar istället och han har bättrat sig mycket eller vi har kanske man ska säga

håller med... ge inte hästen nåt att hänga i. Mycket halvhalter, sidförande o övergångar.
Kanske märker hästen så småningom att det blir trevligare att bära sej själv :bump:

min hast ar valdigt tung i handen,nar jag rider blir jag ju helt slut i armarna.... kanns som att jag har hela hasten i tyglarna....ar det nagon som har samma problem med sin hast...??? vad kan jag gora?

Samma problem :( Jag driver, och driver och driver :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: super
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 621
Senast: tott
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter