J
J3O
Jag har en häst på 172cm och 600 kg.. Han är jätte fin men STOR :smirk: . Jag är ca 166cm och vägen 50 kg. Rambo är jätte pigg att rida men snäll.. Han vill gärna gå lite snabbare än vad jag vill och skritten kan jag hålla tillbaka honom med magmusklerna men... Svettig som en gris och halv knäckt går jag in från träningspasset med tankar i mitt huvud som "äsh jag får sälja han.. det är ju synd om honom att ha en ägare som mig som inte kan rida han ordentligt". Jag lyckas inte att hålla han i ett LUGNT fin tempo i varken traven eller galoppen och jag försöker att inte ta så mycket i munnen men jag kan inte trava mer än ca 2 min. och sen måste jag bryta av och slappna av i mina armar som håller på att dö av värk för att han lägger sig på betet och vill springa på.. Innan så brukade jag logera honom innan jag red och då gick det bättre men sen fick jag höra att det inte alls är bra att logera innan man rider (när musklerna inte är värmda ordentligt är det inte bra för hästen att gå runt i cirklar då man överanstränger både ben och muskler). Jag har inte magmuskler nog att hålla tillbaka honom
Och det är inte fodret som han får för mycket av, han äter ca 2kg havre om dagen och ca lika mycket betfor (med mineraler och linfrökaka). Han är bara så pigg i sig själv fast han är 12 år. På sommaren går han bara på gräs och är lika pigg då med.
VAd ska jag göra? Finns det några tjuvknep på hur man kan dämpa tempot på hästen som man inte får jätte ont av?
Och det är inte fodret som han får för mycket av, han äter ca 2kg havre om dagen och ca lika mycket betfor (med mineraler och linfrökaka). Han är bara så pigg i sig själv fast han är 12 år. På sommaren går han bara på gräs och är lika pigg då med.
VAd ska jag göra? Finns det några tjuvknep på hur man kan dämpa tempot på hästen som man inte får jätte ont av?