Tung i handen

J

J3O

Jag har en häst på 172cm och 600 kg.. Han är jätte fin :love: men STOR :smirk: . Jag är ca 166cm och vägen 50 kg. Rambo är jätte pigg att rida men snäll.. Han vill gärna gå lite snabbare än vad jag vill :angel: och skritten kan jag hålla tillbaka honom med magmusklerna men... Svettig som en gris och halv knäckt går jag in från träningspasset med tankar i mitt huvud som "äsh jag får sälja han.. det är ju synd om honom att ha en ägare som mig som inte kan rida han ordentligt". Jag lyckas inte att hålla han i ett LUGNT fin tempo i varken traven eller galoppen och jag försöker att inte ta så mycket i munnen men jag kan inte trava mer än ca 2 min. och sen måste jag bryta av och slappna av i mina armar som håller på att dö av värk för att han lägger sig på betet och vill springa på.. Innan så brukade jag logera honom innan jag red och då gick det bättre :) men sen fick jag höra att det inte alls är bra att logera innan man rider :cry: (när musklerna inte är värmda ordentligt är det inte bra för hästen att gå runt i cirklar då man överanstränger både ben och muskler). Jag har inte magmuskler nog att hålla tillbaka honom :crazy:
Och det är inte fodret som han får för mycket av, han äter ca 2kg havre om dagen och ca lika mycket betfor (med mineraler och linfrökaka). Han är bara så pigg i sig själv fast han är 12 år. På sommaren går han bara på gräs och är lika pigg då med.

VAd ska jag göra? Finns det några tjuvknep på hur man kan dämpa tempot på hästen som man inte får jätte ont av? :(

Sv: Tung i handen

Försök aldrig dra emot när han springer på. Hästen vinner alltid.

Först måste du se till att han lyssnar på dina förhållningar! Börja i skritt och belöna med rösten och eftergift så fort han gjort rätt.
Börja sedan arbeta i traven; gör många övergångar från trav till skritt, och sedan igång i trav igen. Det behöver inte vara många steg i skritt, bara han svarar på förhållande hjälper.
När han lyssnar på övergångarna kan det vara läge att börja med tempoväxlingar, halvhalter och var mycket noga med eftergifter, du vill ju ha 'bort honom från bettet' (draget iaf, suget ska ju alltid finnas där)

Ett annat sätt att arbeta bort springet på är att be om något som kräver mer arbete av hästen. Rider du t.ex. på en volt och han börjar dra så flytta ut eller in bakdelen, be honom ta i lite, då kan han inte springa på likadant. Det är också effektivt att lägga små volter i volten när de drar. Stanna kvar på den mindre volten tills han lugnat ner sig.
Samma arbete i galopp. Undvik fyrkantsspåret långa stunder, det brukar vara där de får upp mest fart :smirk:

Försök att alltid ha något på gång, så han inte får chans att springa. Ställ ut, flytta bakdelen, flytta framdelen, övergångar, allt du kan komma på!

Och allra viktigast av allt är att du inte blir kvar i handen, att lätta är ett måste för att slippa värken i armarna och få honom lyhörd!

Tack så mycket.. jag ska börja på det direkt idag.. Jobba jobba jobba.. på allt annat än att försöka få honom i ett lugnare tempo genom armarna. :bow:

Hej igen.. Gjorde som du sa och hade ett av de bästa rid passen i mitt liv igår... Han var så fin.. ska försöka ta ett par bilder snart så jag kan visa hur fin han är...

Tack för allt :bow:

Hej.. låter en häst som du har som min..

Har en 8 åring 178 cm och 8 år gammal.. Stor och Stark..
jag själv är ca 172 cm och väger nu 63 kg. HAR ätit mig upp. :D
Känner igen på det där du skriver. Äsch.. Sälja honom.. DET har jag känt på det att ska jag sälja.. MEN har inte gett upp...
Fick tips av en Buke kvinna här att tömköra honom..Provade på..och det hjälpte och nästa dag red jag och gick hur som helst fin..
BRA tips av eyz.. DET gör jag som hon skriver .DET hjälper.
När han vill dra iväg stannar jag eller gör volten...
DÅ lungar han bäst...

LYCKA TILL.. ps: kul att det går bättre.. DET är bara jobba på och vara Ivrig... :devil:

Va bra! Och kul att kunna hjälpa till. Hade samma problem med min häst som kan vara ångvält om han är på DET humöret.. :crazy: :D
Vi har kommit från problemet på bana men när vi rider ute blir han fortfarande väldigt stark ffa på hemväg, så jag försöker hålla mig till skritt eller väldigt lugn trav när han verkar "på".. På nåt sätt måste man ju hjälpa dem att göra rätt också, inte bara göra tvärt emot hästen...

Ja du får gäran visa bilder!

Hänger sej hästen i handen även om du inte ger honom något stöd? :angel: För jag skulle nog köra med att ge hästen lite extra ansvar i att hålla det tempo du bett om. Är det i något moment eller i någon rörelse hästen saktar av självmant? T ex på volter? Isåfall kan man utnyttja det ibland.

MEN viktigast av allt är 2 saker:
1. Hästen ska lyssna varje gång du tar i tyglarna. För att undvika att den tappar balansen eller hänger sej i handen tar du snabba tygeltag, först kramning, men lyssnar den inte får du ta i rejält en gång så du garanterat får effekt, men inget segdragande utan ett snabbt tygeltag.
2. hästen ska hålla ditt tempo, så ber du om ett rel. sakta tempo och den ökar ur det (förutsatt att den lyssnat på den första förhållningen så den kommit ner i tempo) är det på hästens ansvar att hålla tempot vilket vi som ryttare får lära hästen genom att konsekvent sakta ner hästen när den drar iväg (med de korta tygeltagen, bitvis hårda om det behövs) och ev. med hjälp av volter om det fungerar som avsaktande. Däremellan när hästen faktiskt håller tempot några steg får den gå fritt utan något stöd i tyglarna. Formen är en senare fråga för kan hästen inte ta sitt ansvar att hålla tempot och gå dit du vill sitter inte grunderna tillräckligt bra för att vi ska kunna begära formen. Men har du hästen i ett bra läge i skritten och du inte rubbar balansen i övergången till trav genom att segdra i tyglarna kommer hästen trlolligen kunna hålla rel. bra form i traven också eftersom du inte stör den.

Rambo ÄR jätte fin i munnen :bow: och tar jag i så stannar han direkt.. Men han har en tendens att gärna vilja att jag ska bära hans huvud när jag rider.. Men jag har lärt mig att hålla handen högre så att han inte gör så på samma sätt och när han då vill springa på ändå så gör jag en volt eller skänkelvikning eller annat kul :d

Men det är en jätte fin häst på alla sätt annars.. Men som sagt så ska jag ta lite nya bilder så ni får se själva.. Ryttaren är inte den bästa :crazy: men hästen är i 1:a klass. Ni ska få se :D

Tack för all hjälp :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar