Tung häst

K

kiwi

Hej
Alla ni med lite tyngre hästar hur tränar ni för att få energi i hästen och få den att gå av sig själv lite mer? Jag rider en stort halvblod som är lite åt det tyngre hållet. Ibland blir han matt och "fastnar" i samlingen istället för att bjuda framåt, speciellt i galoppen. Detta blir ett ganska så stort problem när vi ska tävla. Inne på banan förlorar ju dom flesta hästarna lite energi och känslighet och med en lite tyngre häst blir detta väldigt tydligt. När jag kommer till halva programmet så lyssnar han inte på skänkeln alls och jag får mest bara ta mig igenom galopprogrammet istället för att rida honom.
Det är ganska mycket häst att rida och han har alltid varit åt det mer sävliga hållet, trodde detta skulle ge med sig med ålder och styrka men det har det inte gjort. Hade tänkt debutera honom i Msv till våren och har ingen lust att bära runt honom på banan då....

Sv: Tung häst

Stor häst = måste få röra sig mycket. Min häst är inte tung, men lång åt alla håll och kanter. Måste ridas massor - och jag vet inte om det har med hans långa ben att göra, men han kan bli lite sävlig han med.

Om jag inte "rider in i galoppfattningen" så blir den kort, kort, kort och hög :o Jag försöker tänka lite ökning in i nya rörelser - också för att det är en stor häst, med långa ben och kroppen måste ju också få plats att röra på sig.

Tempoväxlingar hela tiden? små, små för att bibehålla intresset kvar hos dig - lyhörd? Träna mycket ute för att få mer framåtbjudning?

Är helt inne på samma linje som dig. Det går inte att korta ihop honpm för mkt, man måste våga släppa fram hans rörelser och låta honom bli lite stor annars låser han sig i kroppen. Problemet är bara att i galoppen måste jag verkligen jobba igenom honom, släpper jag fram honom för mkt där går han mest bara o fuskar o hamnar lite på bogarna, och när jag sätter tillbaks honom så tar det lite bensinslut.

tappar du direkt, eller segar han mer och mer i galoppen?

Om jag har "bra trav" in i fattningen så har jag en mer ridbar galopp. Annars blir det broms -> uppåt, din verkar bli broms ->nedåt (bogarna) eller hamnar han på bogarna i mer frisk galopp?

Kan inte annat än säga små förhållningar och "lek" med galoppen. fram några steg, ta tillbaka, fram osv.. Hur reagerar han på "duttar" med spö på rumpan? Det kan vara hjälp för mig just för att han ska vinkla om

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar