Sv: Tung fram

Då får vi väl påpeka det för avelsvärderingsnämnden som gör exteriörbedömningarna.
De borde skriva hingst visad med spänningar i manke och bog alltså :smirk:

Äsh, avelsvärderingar säger sällan nått vettigt som man har nytta av i hållbarhetslära. Har gått flera utbildningar i det och de är rätt värdelösa på annat än estetik, de ser bara så långt näsan räcker, inte lönt att lägga ner energi på det.

Djurjouren skrev:
Äsh, avelsvärderingar säger sällan nått vettigt som man har nytta av i hållbarhetslära. Har gått flera utbildningar i det och de är rätt värdelösa på annat än estetik, de ser bara så långt näsan räcker, inte lönt att lägga ner energi på det.

Exteriörbedömningar handlar inte om att analysera hållbarhet utan om att på ett gemensamt språk helt enkelt beskriva hur en häst ser ut. Om läsaren sedan själv analyserar hållbarheten utifrån exteriören är det en helt annan sak.

Jag ville egentligen bara lägga in en bild på en häst som många kallar överbyggd pga sänkt rygg....synvilla....tyckte tråden var intressant när den handlade om överbyggda hästar, men nu tycker jag nog att det spårat ur. Kritisera avelsvärderingarna får du göra utan mig :cool:

Det är du själv som drog in exteriörvärdering, tråden handlar om hållbarhet, där har inte exteriörbedömning jättemkt att säga, vilket jag tycker är synd.
Det handlar precis som du säger bara om att beskriva hur en häst ser ut på ett gemensamt språk som alla kan förstå.
Det har inte vi vanliga nån egentlig nytta av eftersom det vi vill är att hitta en häst som har en byggnad som tåler träning och kan springa fort.
Om den är ful eller vacker spelar egentligen inte så stor roll. Exteriörbedömning går på ytan, ingen hänsyn tas tex till längden på ryggkotorna, längden på bäckenet etc. , dvs bara sånt som syns på utsidan räknas trots att stora individuella skillnader finns på skelletet, två individer som på utsidan ser likadana ut kan egentligen vara helt olika vilket kan spela stor roll på prestation..

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
Det är du som drar in avelsvärdering, vi andra pratar om exteriör kontra hållbarhet......:idea:

:rofl:
Jag tyckte teorierna om överbyggda hästar var intressanta och ville bidra med en bild och lite funderingar, men borde naturligtvis fattat att det inte var välkommet här.......vet egentligen inte om jag tycker tråden från början skulle handla enbart om exteriör kontra hållbarhet........trodde att det först handlade om att lätta hästen fram.....balansering. Det ena gav det andra som det så ofta gör i diskussioner.

Nu får "ni andra" fortsätta prata exteriör kontra hållbarhet :idea:

...men hoppsan ...nu ändrade du plötsligt hela texten och skrev om just exteriörbedömningar.

Den kurs jag var på handlade i alla fall mycket om exteriör kontra hållbarhet och prestation, ( mycket plats för lungor (djup) , en lång häst men med kort rygg (lång manke) för hållbarheten osv.....mycket mycket mer som inte har med skönthet att göra, men som sagt.....det var inte exteriörbedömningar tråden handlade om från början.;)

Kom på att vi kanske pratar om två olika saker....det kanske är utställningsbedömningar du tänker på (poäng på utställningar kan jag ingenting om)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp