Sv: Tung fram
Jag vet inte riktigt vad du menar med för lätt bak, men när jag studerar hästen så är den egentligen inet felbyggd, alla byggstenar finns där, den kan bara inet använda dem, men den belastar sig otroligt inkoorekt, ibland beror det på en förlossningskada, eller för dåligt foder och för lite motion under uppväxten. jag fick ett sånt föl för två år sen, den såg ut så när den kom ur mamman och rättade sig aldrig, det var en islandshäst (föder upp såna) .
Men det är ju en definitionsfråga, för sporthästidkaren så är den felbyggd eftersom den inet kan användas "direkt"
Det går att avhjälpa om man har tid och lust. Räkna med ett två årsprojekt, vilket ju inet spelar nån roll om man har den som en liten gosig favoritponny.
Förklarar på "bebisspråk" så att alla ska förstå, egentligen är det mkt mer komplicerat men den som har lust kan ju själv läsa vidare.
Tänk dig hästen som två bakben som sitter fast i en motor som i sin tur bär ryggraden ända fram till huvudet. Motorn kan vinklas och tar då ryggraden med sig upp.
Frambenen är en fristående enhet och mellan dem vilar ryggraden. I en frisk, välkonsruerad häst så är ryggraden fri att lyftas upp och tar då med sig manke och hals upp mellan frambenen.
Hästen får de ett lätt luftigt steg fram och ett bestämt kliv bak.
På din häst så har alla muskler och sånt grejast ihop sig till en stor klump i mankområdet och låst fast ryggraden i ett lågt läge. Spääningen fortplantar sig till bogen och överallt i kroppen.
Det för följderna att frambenen kan knappt lyftas alls, bakbenen förmår inte att trampa på och lyfta eftersom ryggraden sitter fast för långt ner, bakbenen kan alltså knappt greppa och putta på utan de fladdrar mest på där bak.
Halsen sitter fast för långt ner så hästen måste anstränga sig för att lyfta upp huvudet vilket förstärker all spänning.
du måste alltså lösa upp hela musklerklumpen runt manken. Undvik gjord så mkt du kan, det låsre allting i en sån här häst. Simma är perfekt. Har du en sjö och en roddbåt
så är din lycka gjord.
Kavaletti är bra, löshoopning är bra OM den hoppar genom ryggen, vilket sån ahär hästar oftast inet gör.