Jamtland

Trådstartare
Har en liten ponnytravare som är "felkonstruerad" från födseln så hon är för tung fram (eller för lätt bak beroende på hur man ser det). När hon tävlar nu så går hon med dubbla boots bak, men är ändå för lätt bak. Har funderat på att rycka framskorna och testa henne barföta fram och med boots och skor bak. Går det att vikta ner henne mer på något sätt? EN bekant sa att jag skulle sätta vikter på henne, ska de då sitta fram eller bak?

Så här ser hon ut då hon springer:
carmenmalin2.jpg

Jenny

Sv: Tung fram

Men hur mycket ska man hålla på o balansera innan man ger sig?

Hästen är uppenbarligen inte naturligt byggd för trav! Har ni vunnit något/ tjänat pengar? Tänkte ifall det är "värt" att hålla på o xtrem-laborera så...

Ta det inte som kritik, jag tänker bara på hästen oxå ibland ;)

Jag vet inte riktigt vad du menar med för lätt bak, men när jag studerar hästen så är den egentligen inet felbyggd, alla byggstenar finns där, den kan bara inet använda dem, men den belastar sig otroligt inkoorekt, ibland beror det på en förlossningskada, eller för dåligt foder och för lite motion under uppväxten. jag fick ett sånt föl för två år sen, den såg ut så när den kom ur mamman och rättade sig aldrig, det var en islandshäst (föder upp såna) .
Men det är ju en definitionsfråga, för sporthästidkaren så är den felbyggd eftersom den inet kan användas "direkt"

Det går att avhjälpa om man har tid och lust. Räkna med ett två årsprojekt, vilket ju inet spelar nån roll om man har den som en liten gosig favoritponny.

Förklarar på "bebisspråk" så att alla ska förstå, egentligen är det mkt mer komplicerat men den som har lust kan ju själv läsa vidare.

Tänk dig hästen som två bakben som sitter fast i en motor som i sin tur bär ryggraden ända fram till huvudet. Motorn kan vinklas och tar då ryggraden med sig upp.

Frambenen är en fristående enhet och mellan dem vilar ryggraden. I en frisk, välkonsruerad häst så är ryggraden fri att lyftas upp och tar då med sig manke och hals upp mellan frambenen.
Hästen får de ett lätt luftigt steg fram och ett bestämt kliv bak.

På din häst så har alla muskler och sånt grejast ihop sig till en stor klump i mankområdet och låst fast ryggraden i ett lågt läge. Spääningen fortplantar sig till bogen och överallt i kroppen.

Det för följderna att frambenen kan knappt lyftas alls, bakbenen förmår inte att trampa på och lyfta eftersom ryggraden sitter fast för långt ner, bakbenen kan alltså knappt greppa och putta på utan de fladdrar mest på där bak.
Halsen sitter fast för långt ner så hästen måste anstränga sig för att lyfta upp huvudet vilket förstärker all spänning.

du måste alltså lösa upp hela musklerklumpen runt manken. Undvik gjord så mkt du kan, det låsre allting i en sån här häst. Simma är perfekt. Har du en sjö och en roddbåt ;) så är din lycka gjord.
Kavaletti är bra, löshoopning är bra OM den hoppar genom ryggen, vilket sån ahär hästar oftast inet gör.

Jodå, hon har vunnit en del och tycker oftast att det är kul att tävla (hon är ju shettis...;) :angel: ), och hon har ett hyfsat rekord. Problemen uppstår endast i de högre farterna, i lägre farter hinner hon undan med frambenen och travar riktigt snyggt, det är därför jag skulle vilja "hjälpa" henne att få till det i högre farter också. Syns när hon börjar öka att hon vill mycket mer än vad hon klarar av.

Jenny

Utmärkt förklarat som alltid! :bow: Så "lösningen" är alltså att hon får gå som släphäst (har varken sjö eller roddbåt, än...) och så så mycket massage hon orkar med? Blir tvärr "dumper"massage då mina händer inte klarar av att massera längre :(

Kan det spela in att hon är överbyggd bak? När hon springer fort ser det ibland ut som om hon ska tippa framlänges då frambenen inte hinner undan.

Löshoppning då, hur ser jag om hon hoppar genom ryggen?

Jenny- som ska ut och hugga bommar...

Någon som fungerat på mina är att sätta på en bröstsele eller loksele och sen låta de dra något lite tyngre, tex bildäck, låt den skritta lugnt och gör det regelbundet, musklerna ökar i baken och de lär sig dra "rätt". Och med hänsyn till tidigare inlägg om att inte ha en gjord på så behöver man inte spänna gjorden, selen sitter på ändå.

Hmmm.... funderar...
Är det så att hon inte hinner undan fram och slår ihop?

Framsko med tvärtå eller öppen tå kan hjälpa till att få undan frambenen snabbare. Längre skor bak, med fals eller lite grepp hjälper till att bromsa upp baksteget. Att vikta bak brukar oftast innebära att hästen tar längre steg och det blir inte alltid så bra.

Att köra belastat är oftast bra, men har du redan låsningar i muskulaturen är risken stor att du ökar på dessa ännu mer.

Nu i vinter under uppträningsperioden så har hon gått med loksele och dragit släde i skritt och lugn trav. Så hon har byggt upp arslet rejält i vinter och fått mycket mera "massa" på sig utan att för den sakens skull bli för tung och grov. Så grunden har vi nu (tycker jag), nu är det farten som fattas. Tycker att jag byggt henne så bra det går i vinter, och det verkar mer som om hon är felkonstruerad (från födseln eller av att hon växte så fruktansvärt fort) än felmusklad.

Jenny

Senast ändrad:

Hon går redan med tvärtå fram för att öht ha en chans att hinna undan med framändan. Men jag kanske ska testa att sko henne med fals (eller funkar det med att brodda på igen bak?)?

Jenny

Ibland kan det funka med brodd också. Det blir ju en form av grepp det med. Ta gärna skor av en större storlek bak så de får sticka ut lite mer bakom trakten också.
Öppen tå fram ger ofta lite mer "effekt" än tvärtå, men även där får man prova sig fram.

Har samma problem med massage :cry:
Ja dte låter som ett bra upplägg.
Överbyggd bak ÄR just detta, en låsning i "mankområdet" vilket gör att bakdelen ser högre ut än framdelen.

Djurjouren skrev:
Har samma problem med massage :cry:
Ja dte låter som ett bra upplägg.
Överbyggd bak ÄR just detta, en låsning i "mankområdet" vilket gör att bakdelen ser högre ut än framdelen.

Menar du att alla hästar från början är predestinerade att bli lika höga över manken som över korset?

Och i så fall, var sitter låsningen om de är lägre bak än fram?

Fundering efter att ha suttit och läst hingstkatalogen....:confused:

såan frågor. Ingen aning om alla hästar är menade att bli likadana.
Men RIKTIGT bra hästar har oftast gigantisk långa bakben, oavsett om det är en dressyr, hopp eller travhäst.
Föds den med en god koordinationsförmåga och får ordentligt med rörelse i "jäklig" terräng under uppväxten så lär den sig att hantera sina långa bakben och då ser den inet överbyggd ut.
Tex så den spanska hästen är krokhasig och ska enligt standreden vara så. Om man leker med tanken att rätta ut benen så är den egentligen rejält överbyggd, medan den ju är känd bland folk för att vara precis tvärtom. Den Sätter sig på bakbenen.

En travare ställer ofta bakbenen lite bakom sig eftersom den ju är gjord för att skjuta sig framåt. Då ser den inet överbyggd ut även om den är det om man rättar ut bakbenen.

O.s.v.

Jag personligen tycker att man ska kolla hästens "rektangel". De flesta hästar lutar lite framåt, dvs frambenen står inte rakt ner utan hovarna står på en plats bakom överarmarna om du förstår hur jag menar. Om man studerar hästen i en vinkel där benen är skenbart raka så tycker jag att man får en bättre bild om hur det förhåller sig.

Ju mer framåtlutad häst ju mer spänningar i mankområdet. står både fram och bakben under hästen så har den ännu större problem och då bör man om man är i hästköpartagen leta upp en annan häst.
Såna hästar har ofta svårt för att våga vila ett bakben och kopplar såldes sällan av ordentligt utan har alltid en spänning i muskulaturen vilket gör att den lättare får muskelproblem, hältor korsförlamning etc.

Men som vanligt, ingen regel utan undantag....

Senast ändrad:

Likadana menade jag kanske inte, längden spelar ju roll också. :idea:

Intressanta tankar...

Jag håller absolut med dig om det där med att hästar inte ska ställa under sig frambenen. Jag håller på och studerar tvååringen som är väldigt överbyggd bak just nu, hans lutning nu under utvecklingsperioden gör att han får en hel del spänningar runt manken. I omgångar har han ställt under sig frambenen en smula men det hålls efter så att han inte ska bli för låst.

Jätteintressanta funderingar när det gäller överbyggda hästar....."äkta" eller pga hur de ställer benen.

Enligt exteriörbeskrivningen är den här hästen lika hög bak som fram, men nog ser han överbyggd ut för blotta ögat eftersom han har en sänkt rygg....och visst ser han ut att vara tung fram med frambenen under sig !?
Är han konstruerad så från början tro, eller har han utvecklat den här "hållningen" med åren ?

LindysCrown2.jpg

Det ser ut att ha varit en TOPPhäst som förmodligen haft en del problem med bakknäna under karriären.
Förmodligen har åldern och brist på arbete tagit ut sin rätt vad gäller ryggen, en icke aktiv häst sjunker precis som gamal människor blir lägre.

Djurjouren skrev:
Det ser ut att ha varit en TOPPhäst som förmodligen haft en del problem med bakknäna under karriären.
Förmodligen har åldern och brist på arbete tagit ut sin rätt vad gäller ryggen, en icke aktiv häst sjunker precis som gamal människor blir lägre.

Du menar att hästar blir svankiga med åldern. Sänkt rygg är en annan sak (i alla fall när det gäller exteriörbedömningar).
, men det är strunt samma.

Jag la främst in bilden för att visa att man kan bli lurad av sänkta/svankiga ryggar när man tittar snabbt.....tror fortfarande att många skulle kalla Lindys Crown överbyggd på bilden :p

Han hade problem med haserna och du har rätt.... visst var han en topphäst :banana:

Att svanka är att sjunka på mitt språk :-)
Aha, det var Lindys Crown:love:

De som kallar honom överbyggd på de bilderna måste nog synundersökas.... Mankens och bakens högsta punkt är nästan på våglinje *dregel*

Djurjouren skrev:
Aha, det var Lindys Crown:love:

De som kallar honom överbyggd på de bilderna måste nog synundersökas.... Mankens och bakens högsta punkt är nästan på våglinje *dregel*

Jag slipper också glasögon:p , men ruggigt många med den typen av häst (ofta ridtjejer som har gamla travare) kallar sin häst överbyggd .

Djurjouren skrev:

LC kan jag hålla med om ser svankig ut på bilden, men även innan åldern gjorde honom så fick han omdömet "sänkt rygg" av avelsvärderingsnämnden.

Vill inte tjaffsa eller säga att du har fel som tycker att svankig och sänkt är samma sak, men jag vill förklara hur jag ser på saken.:idea:

Här är ett exempel på vad jag menar med sänkt rygg utan att den har blivit svankig pga ålder.

th_ArmbroKissed.jpg

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 375
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp