Tung dag för SD

Sv: Tung dag för SD

Håller för ovanlighetens skull med landsbygdsbo till viss del.

Mest för att jag tycker att det är märkligt att man kan få flytta runt och byta nationalitet och sedan delta i mästerskap, utan karenstid, eller som alternativ till karenstid ha ngt slags "flyktingskäl" (t.ex. enligt FN:s defintion).

Ibland flyttar folk verkligt frivilligt, man träffar en kärlek, är kvinna som bor i ett land som inte accepterar kvinnlig idrott och flyttar till ett land där det är ok med idrott, eller någon annan av tusen vettiga anledningar.

Men när länder som exempelvis Qatar för några år sedan, bokstavligen köper upp ett landslag friidrottare, bara för att kunna vinna medaljer, så tycker jag att det är mycket märkligt att det ska vara tillåtet, att bara byta medborgarskap så där, och delta i OS och VM.

Jag tycker att det borde vara en lång väntetid för att delta i mästerskap om ýman byter nationalitet, så länge man inte gör detta av nödtvång.

Det finns ju faktiskt inget som hindrar någon från att bo i Sverige och tävla för var-det-nu-är-för-land man kommer ifrån.

Såvitt jag förstår, så bor och tränar guldmedaljören huvudsakligen i sitt ursprungsland...

Varför spelar det då stor roll vilket land folk tävlar för? Påverkar det Sveriges ära som land bara för att en löpare bytt medborgarskap? Det går att njuta av att se idrott oavsett varifrån utövarna kommer.

Aregawis guld säger ju tex inget om hur bra Sverige är på att fostra elitlöpare.
 
Sv: Tung dag för SD

1. Om hon egentligen inte bott i Sverige, hur kommer det sig att hon fått medborgarskap, när så många, som verkligen behövt få bo i Sverige, inte ens får uppehållstillstånd?

Jag kan bara se det som ett slags gräddfil som hon hamnat i bara för att Sverige ska få skriva in några medaljer i historieboken.

2. Jag anser att det är ett stort problem att elitidrottare verkar befinna sig inom något slags vansinning, fartblind, pengacirkus, och som en del av detta bor permanent, lite-var-som-helst, och representerar vilket-annat-land-som-helst.

Endera så ska alla former av nationsvisa tävlingar som VM, OS m.m. läggas ner och ersättas med proffstävlingar som Diamond League inom friidriott, Champions league i fotboll etc., alternativt så har man kvar nationsvisa tävlingar, men då med ett tydligt bosättnings- och träningskrav i den nation man representerar.

Hela grejen med idrott som "förbrödrar" och idrottsmän som goda förebilder är för närvarande väldigt förfallen. Toppidrottarna inom många (men långt ifrån alla) idrottsgrenar verkar vara pengahungriga, och/eller pillerknaprande dopingfuskare, som är allt annat än förebilder.
 
Sv: Tung dag för SD

Varför spelar det då stor roll vilket land folk tävlar för? Påverkar det Sveriges ära som land bara för att en löpare bytt medborgarskap? Det går att njuta av att se idrott oavsett varifrån utövarna kommer.

Aregawis guld säger ju tex inget om hur bra Sverige är på att fostra elitlöpare.

Det är ju just det som är min poäng!

Jag har svårt att se Aregawis guld som något att glädjas över i svenskt nationellt perspektiv, som ett bevis på friidrottsförbundets förmåga, även om jag gärna gratulerar henne som individ.

Media däremot, tar upp det "svenska VM-guldet"...

Om Sverige, eller för den delen Qatar, har ett välfungerande idrottssystem, som på ett positivt sätt kan hitta och tillvarata talanger, så är det snarare ett bevis på ett välutvecklat och väl fungerande samhälle.

I synnerhet om det innebär att väldigt många, som aldrig kommer att bli så där riktigt duktiga, får chansen att hålla på med idrott för att det är kul, för idrott kan ju vara väldigt roligt att hålla på med.
Då menar jag alla möjliga sorters idrottsgrenar, friidrott, hästsport av olika slag, fotboll, kanot, konståkning, skidor eller vad som nu passar kulturellt och klimatmässigt
 
Sv: Tung dag för SD

Varför spelar det då stor roll vilket land folk tävlar för? Påverkar det Sveriges ära som land bara för att en löpare bytt medborgarskap? Det går att njuta av att se idrott oavsett varifrån utövarna kommer.

Aregawis guld säger ju tex inget om hur bra Sverige är på att fostra elitlöpare.

oh så skönt guldet glimmar......:yuck:
 
Sv: Tung dag för SD

Större delen av min familj har just nu större delen av sin dygnsvila större delen av året en bra bit utom sveriges gränser (typ mellan 2-12 timmar med flyg), det har även jag haft i perioder. Ska man inte kunna vara svensk medborgare då?
 
Sv: Tung dag för SD

Jag läste som sent som häromdagen ett längre reportage om Aregawi i DN.

Hon berättade där att hon bor en stor del av året i sitt forna hemland, och tränar med det landets landslag.
Jag ser inte det som att vara bosatt i Sverige. Jag ser det mer som om hon egentligen aldrig har flyttat på allvar.

Att hon enligt skatteverket är mantalsksriven i Sverige struntar jag i. Jag bryr mig mer om var hon de facto huvudsakligen uppehåller sig.

Det finns självfallet en hel del personer, födda och uppvuxna i Sverige, som tränar sin idrott utomlands också, jag gillar inte det heller till fullo.

Idrotten blir till slut enbart en vara bland andra varor. Inte underligt att det blir "nödvändigt" att dopa sig...

Jag skulle känna mer glädje över guldet, om en person kommit hit från t.ex. Etiopien, som tvååring, vuxit upp i en mindre stad och via det svenska idrottssystemet blivit en världsstjärna.

Om man tittar på ridsporten är ju faktiskt de bästa svenskarna bosatta i andra länder. Jag tror t ex. inte att RG Bengtsson hade varit så framgångsrik och vunnit sina medaljer om han hade bott kvar i Sverige. Förutsättningarna för olika idrotter är helt enkelt olika i olika länder. Idag lever de flesta på sin idrott och varför skulle man inte bosätta sig där man har bäst förutsättningar för sitt arbete eller idrott??
 
Sv: Tung dag för SD

Om man tittar på ridsporten är ju faktiskt de bästa svenskarna bosatta i andra länder. Jag tror t ex. inte att RG Bengtsson hade varit så framgångsrik och vunnit sina medaljer om han hade bott kvar i Sverige. Förutsättningarna för olika idrotter är helt enkelt olika i olika länder. Idag lever de flesta på sin idrott och varför skulle man inte bosätta sig där man har bäst förutsättningar för sitt arbete eller idrott??

Jag håller med dig. Varför skall inte idrottare få flytta dit de vill? Att kunna bo och jobba där man vill är ju något vi borde uppmuntra.

Är inte VM- och OS-gulden i hockey på riktigt då heller eftersom så många bor i USA och Canada? Borde vi försöka förhindra att svenska hockeyspelare söker sig till NHL? Sovjetunionen var annars bra på att hålla kvar sina stjärnor i landet om det är så man vill ha det.
 
Sv: Tung dag för SD

Aregawi flyttade till Sverige i mars 2009 och blev svensk medborgare i juni 2012 efter drygt 3 år.

Jag tycker absolut att hon ska vara svensk medborgare om hon vill! Men jag tycker det är problematiskt om de med rätt folk bakom sig får gräddfil till medborgarskapet. De är ju knappast de som behöver det mest.

Håller med. Diskuterade detta här hemma i går.
 
Sv: Tung dag för SD

1. Om hon egentligen inte bott i Sverige, hur kommer det sig att hon fått medborgarskap, när så många, som verkligen behövt få bo i Sverige, inte ens får uppehållstillstånd?



Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka, kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.


Hon är gift med en svensk.
 
Sv: Tung dag för SD


Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka, kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.


Hon är gift med en svensk.

Friidrottsförbundet förde diskussioner med migrationsverket som beviljade Aregawi medborgarskap mycket snabbare än den normala handläggningstiden lagom till OS (sen valde hon iofs att springa för Etiopien medborgarskapet till trots).

Med gräddfilen menas ju (iaf från mig) att hon fått hjälp med att gå före i kön och fått medborgarskapet snabbare än andra. Inte att hon inte skulle vara berättigad till det.

Problemet ligger i det systemet. Och att länder "köper" idrottare istället för att lägga resurser på att fostra egna. För Aregawi personligen är det såklart jättekul att hon får tävla för Sverige och att det går bra :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tung dag för SD

Jag bryr mig inte ett dugg om ifall Aregawi, eller någon annan svensk medborgare bor någon annanstans än i Sverige. Förr eller senare så får man av diverse skäl nog lov att välja vilket land man ska tillhöra, vad avser politiskt inflytande (möjlighet att rösta t.ex.), men för övrigt så är oftast en möjlighet att flytta runt positivt.

Det jag tycker är besvärande är när idrottsstjärnor, som redan är etablerade, byter nationalitet, tävlar för den nya nationen, och den nya nationen tar åt sig äran för segern (t.ex. "svenskt VM-guld").

Synnerligt besvärande tycker jag att det är om någon (som Qatar gjort inom friidrott) betalar idrottsstjärnor för byta nationalitet, utan att ha någon egen idrottsrörelse av betydelse inom den aktuella idrotten.

Jag har något vagt minne av att en "oljestat", kommer ej ihåg vilken, för ett antal år sedan "köpte upp" fotbollsspelare för skapa ett landslag som skulle kunna delta i VM-slutspelet...

Istället för att "skapa" egna duktiga spelare till ett landslag, genom att låta barn och ungdomar spela fotboll, varav de bästa som vuxna sedan kan vara med spela VM-fotboll om landslaget klarar sig i kvalet...
 
Sv: Tung dag för SD

Jag håller med dig. Varför skall inte idrottare få flytta dit de vill? Att kunna bo och jobba där man vill är ju något vi borde uppmuntra.

Är inte VM- och OS-gulden i hockey på riktigt då heller eftersom så många bor i USA och Canada? Borde vi försöka förhindra att svenska hockeyspelare söker sig till NHL? Sovjetunionen var annars bra på att hålla kvar sina stjärnor i landet om det är så man vill ha det.

Idrottarna får gärna bo var de vill.

Men jag tycker helt enkelt att vi ska lägga ner de nationsberoende tävlingarna (VM, EM, OS o.s.v.) helt eftersom idrottstjärnor inte är verksamma (bor, tränar, har klubbtillhörighet) i det "egna" landet.

Det blir lite löjligt annars, när t.ex. Sverige tar åt sig äran för en prestation som beror på resurser som finns i helt annan världsdel.

Tävlingar kan vi ju ha i alla fall, som exempel har vi Diamond League inom friidrott eller Champions league inom fotboll.

Egentligen så är det ju rätt omodernt med nationsrelaterade tävlingar när det allt mer pratas om att nationalstaterna är på väg bort.
 
Sv: Tung dag för SD

Det som verkar tveksamt, är hur mycket hon bor/har bott i Sverige sedan 2009.

Regelverket är glasklart.
 
Sv: Tung dag för SD

Jag håller med dig. Varför skall inte idrottare få flytta dit de vill? Att kunna bo och jobba där man vill är ju något vi borde uppmuntra.

Är inte VM- och OS-gulden i hockey på riktigt då heller eftersom så många bor i USA och Canada? Borde vi försöka förhindra att svenska hockeyspelare söker sig till NHL? Sovjetunionen var annars bra på att hålla kvar sina stjärnor i landet om det är så man vill ha det.

Folk ska naturligtvis ha rätt att bo och verka var de vill. Men då de flesta stora mästerskapen är nationsknutna så spelar ju medborgarskapet en viss roll.
Och jag anser att elitidrottande inte ska ge tillträde till en gräddfil vad det gäller erhållande av just medborgarskap.
Människor är lika värda och ska behandlas lika av våra mynbdigheter
 
Sv: Tung dag för SD

Jag tycker det är helt OK att ifrågasätta "svenskheten" i Aregawi medalj.
Bara man är rak förstås. Att det är pga. hudfärgen. Att man är rasist.

Och nu kommer hela kören med att så är det inte inte aaaalls. Jo så är det.
Ju mörkare hudfärg ju fler hänger på i den kören. Det har ju varit andra fall och då har ljudet varit ett helt annat i skällan. Jag minns en annan fru som snabbt fick upppehållstillstånd. Det var aldrig snack om att hon inte var "svensk". Tills fastnade i en dopingkontroll. DÅ blev hon snabbt ryska.
 
Sv: Tung dag för SD

Idrottarna får gärna bo var de vill.

Men jag tycker helt enkelt att vi ska lägga ner de nationsberoende tävlingarna (VM, EM, OS o.s.v.) helt eftersom idrottstjärnor inte är verksamma (bor, tränar, har klubbtillhörighet) i det "egna" landet.

Det blir lite löjligt annars, när t.ex. Sverige tar åt sig äran för en prestation som beror på resurser som finns i helt annan världsdel.

Tävlingar kan vi ju ha i alla fall, som exempel har vi Diamond League inom friidrott eller Champions league inom fotboll.

Egentligen så är det ju rätt omodernt med nationsrelaterade tävlingar när det allt mer pratas om att nationalstaterna är på väg bort.

Vem skall bestämma om vi skall ha VM och OS? Så länge många vill titta på det så finns ju ett existensberättigande. De som ogillar konceptet måste ju inte titta.
 
Sv: Tung dag för SD

Jag tycker det är helt OK att ifrågasätta "svenskheten" i Aregawi medalj.
Bara man är rak förstås. Att det är pga. hudfärgen. Att man är rasist.

Och nu kommer hela kören med att så är det inte inte aaaalls. Jo så är det.
Ju mörkare hudfärg ju fler hänger på i den kören. Det har ju varit andra fall och då har ljudet varit ett helt annat i skällan. Jag minns en annan fru som snabbt fick upppehållstillstånd. Det var aldrig snack om att hon inte var "svensk". Tills fastnade i en dopingkontroll. DÅ blev hon snabbt ryska.

Jag ifrågasätter inte medborgarskapet som sådant, vad jag anser stinker är att vissa får en gräddfil till det endast för att de kaaaanske kan fixa till en efterlängtad guldmedalj under det att den fattiga våldtagna kvinnan från någon krigszon får vänta betydligt längre om för att ev få ett medborgarskap.
 
Sv: Tung dag för SD

Jag tycker det är helt OK att ifrågasätta "svenskheten" i Aregawi medalj.
Bara man är rak förstås. Att det är pga. hudfärgen. Att man är rasist.

Och nu kommer hela kören med att så är det inte inte aaaalls. Jo så är det.
Ju mörkare hudfärg ju fler hänger på i den kören. Det har ju varit andra fall och då har ljudet varit ett helt annat i skällan. Jag minns en annan fru som snabbt fick upppehållstillstånd. Det var aldrig snack om att hon inte var "svensk". Tills fastnade i en dopingkontroll. DÅ blev hon snabbt ryska.

Hur vet du vad jag ifrågasatte eller ej, angående Ludmila, eller vad-han-nu-hette från FD sovjetunionen som började åka skidor för Sverige i samband med Sovjetunionens fall?

Om du orkar försöka läsa vad jag skriver, så är jag totalt ointresserad av eventuella hudfärger, utan tycker att hela "systemet" runt profesionell sport och idrott fullständigt havererat, med extrema pengar till vissa, frekvent användning av dopingmedel, användning av betalda harar i löpgrenar m.m.

I en annan tråd, så skrev jag en del om "lönerna" till proffesionella fotbollspelare t.ex.

Dessutom anser jag att sportjournalistiken är fullständigt skrattretande.
Ett exempel är när en stor rubrik i DN fick det att låta som om det var br. Sedins förtjänst, och endast deras förtjänst, när den av dem ägda travhästen hade vunnit ett storlopp (kanske elitloppet?) i våras. Det är väl vare sig någon av dem som tränar eller kör hästen, från en annan kontinent, det de gör är väl att finansiera hästen...

Här driver jag tesen att nationsberoende tävlingar borde upphöra, eftersom idrottsstjärnor byter medborgarskap kors och tvärs, och dessutom "utnyttjar" andra länder/platser/regioners resurser för att få så bra möjligheter till träning som möjligt.

Att hålla på och larva sig med att påstå att det skulle vara något mer eller mindre rasistiskt i de här resonemangen blir bara fånigt. I så fall går det inte att diskutera någoting alls, eftersom någon gruppering skulle riskeras att ta åt sig.
 
Sv: Tung dag för SD

Vem skall bestämma om vi skall ha VM och OS? Så länge många vill titta på det så finns ju ett existensberättigande. De som ogillar konceptet måste ju inte titta.

Dåligt argument, eftersom det är samma argument som kan användas runt t.ex. tjurfäktning, björnhetsning eller gladiatorspel.

Bara för att publik vill titta på det ena eller andra sättet, betyder det inte att tävlingen/aktiviteten i sig är okontroversiell.

Om vi i lugn och ro får diskutera vilka tävlingar vi ska ha, och vilka konsekvenser dessa tävlingar kan tillåtas ha, så är det väl inte meningen att vi ska sluta tävla. Om sedan tävlingarna ska baseras på nationstillhörighet eller något annat är väl en helt annan sak.

OS i synnerhet, men även andra stora arrangemang som VM i fotboll har ganska många baksidor i form av extrema kostnader för arrangören, i många fall även mänskliga kostnader. Exempelvis när gäller det OS i Kina där mängder av människor tvångsförflyttades, och flera av de arenor som byggdes står idag och förfaller...Prostitution med människohandel verkar också vara en ständig följeslagare till dessa megastora arrangemang.

Korruptionsnivån inom de internationella idrottsförbunden tycks också vara väldigt stor, och dessutom finns ett otal historier med svarta pengar, svarta arbeten, och andra aspekter av ekonomisk brottslighet som hör ihop med stora idrottsarrangemang.

Kul att titta på, tja...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp