Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

L

lolo19

Hejsan

Nu är jag lagom confused :confused:

I dag fick jag mitt försäkringsbrev från Agr*a. Jag har försäkrat mitt halvblods sto som jag köpte för ca en månad sedan. Till min försäkring har jag fått en Reservation :eek: som inte kan omprövas :cry: Hästen är ett 14 årigt skimmelsto, svenskt halvblod, som givetvis Vet besiktigats UA.

Såhär står det i brevet; "Din försäkring har påförts en reservation enligt följande; Tumörsjukdomar med komplikationer. Går inte att ompröva".

Vad innebär tumörsjukdomar med komplikationer? Har någon av er någon häst med dessa problem? Hur har det gått för dem? Hur vet man om hästen påverkas av dessa problem nu, borde hon gått igenom vet besiktningen om hon inte var frisk? Borde man inte skriva i vet intyget att det finns reservationer på försäkringen, hur ska man som köpare annars veta?

Men det som jag helst vill ha svar på är vad ni känner till om Tumörsjukdomar, jag vill ju inte att min älskling ska må dåligt :cry: Jag har inte märkt ngt på henne, hon är så pigg o glad, en riktig arbetsmyra som älskar uppmärksamhet :love:

Snälla ge mig tips o råd, o informera mig om denna, som det låter, hemska sjukdom!

/Orolig matte
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Hej

Jag skulle ringa förra ägaren och fråga om detta.
En tumör kan ju uppträda överallt och behöver förresten inte vara elakartad.
Din häst kanske har genomgått en operation och allt är bra nu.
Men som sagt, det är bara gissningar, du måste ta reda på vad det var.
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Står det inte VARFÖR? De måste väl motivera en reservation?
Jag skulle kunna tänka mig att det beror på hästen ålder. Äldre skimlar kan drabbas ev en tumörform som heter melanom (samma som människor får när de solar för mkt), men det är ju inte så schysst att ta med ALLA tumörsjukdomar, det finns ju ett gäng om man säger så..
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Jag är inte så insatt i försäkringsbranchen. Men när jag fick mitt mellanbarn så ville de sätta in en klausul i hans försäkring att den inte gällde allergier för att han föddes med eksem. Jag ringde runt till typ alla bolag som finns tills jag fick tag på ett som godtog försäkringen utan klausul.

Kanske kan du ringa till något annat försäkringsbolag och få dem att "bara" göra en inskränkning vad det gäller elakartat melanom?

Jag tycker inte att du ska vara orolig, min väninna har ett skimmelsto som haft melanom i säkert 10 år utan att det växt eller gjort något annat väsen av sig!

//millus- Lycka till!!!
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Kolla med förra ägaren, stoet kan vara behandlad för det tidigare, och har du då bytt bolag, försäkringsform eller ändrat försäkringen så kommer du få reservation på 'ändringsdelen om du tagit över, och hela försäkringen om den är ny.

Står inget i vetintyget alls? Bara ua och utan fynd (finns rutor längst ner, utan fynd, fynd som anses sakna betydelse och fynd som inte kan bedömas om de har betydelse)

Den tumörform man tänker först på med skimlar är melanom. 'ALLA' skimlar får melanom om de bara blir tillräckligt gamla. De dör av det om de hinner bli tillräckligt gamla med, med 99% av hästarna dör av andra naturliga åldersrelaterade saker långt innan. Dock kan melanomet pga sin placering vara bökigt och kräva åtgärd. Inkar är en annan saks om du med största sannolikhet har reservationer för, de orsakar sällan problem de heller, men även där beroende på placering och typ så kan de kräva åtgärd (säger hon som för andra gången opererat ett öga, pga ink, kostat skjortan kan jag meddela).

Men, ring Agria och fråga varför de satt reservationen, då vet du.
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Att säga att alla skimmlar får melanom är väl ändå att ta i lite väl mkt, jag har genom åren träffat EN enda gamling som drabbats av detta (och då har jag ändå haft kontakt med flera skimmelgamlingar som varit runt 30 sträcket (antal connemaror, welch, halvblod och även några araber).
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Det måste ju faktiskt betyda att hästen behandlats för ospecifik tumörsjukdom vid tidigare tillfälle? Min skimmel har då ingen reservation enbart pga färgen. Skumt! Håller med övriga skribenter som rekommenderar dig att kolla med andra bolag!
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Jag är inte ett dugg förvånad.. Skulle aldrig välja Agria. Vet själv en som fick reservation för samma sak trots att hästen var kärnfrisk, 13 år. Dom sätter reservation för skimlar över viss ålder...
Byt till IF, dom är super !!!
 
Sv: Tumörsjukdomar med Komplikationer- Hjälp

Att säga att alla skimmlar får melanom är väl ändå att ta i lite väl mkt, jag har genom åren träffat EN enda gamling som drabbats av detta (och då har jag ändå haft kontakt med flera skimmelgamlingar som varit runt 30 sträcket (antal connemaror, welch, halvblod och även några araber).

Jo, om de 'bara' blir tillräckligt gamla. Men de flesta hinner dö av naturlig ålderdom innan dess. Tack och lov. (Sen finns det ju de som får det väldigt unga med iofs, men..)

Sen, det är faligt att gå på 'alla jag sett'. För om vi låtsas att var tionde får det. Så¨kan du ha träffat 100 skimlar och ingen har haft det, för du träffat de som inte fått, medan en annans vär på aldrig mer skimmel för den personen haft tre i rad som fått.

Det finns ju en anledning att de kollar efter melonom vid en vetbes på skimmel.. Men som sagt, de flesta hinner dö av naturliga orsaker innan de besväras av melanom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 917
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 803
Senast: Piranesi
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp