Sv: tumörer?
Min häst har fått en ca 30x25x20cm stor bula på halsen, den började som en liten kula i sommras och för 1 v började den växa och blev så ´här stor. Vet kom ut och tittade på den och utan att ta nga prover sa han att det var en tumör och att det inte fanns ngt att göra. Vi blev förstås helt förkrossade av beskedet. Han började genast prata om avlivning... Frågade om det inte fanns nga prover som man kunde ta eller om den gick och operera bort, om det verkligen inte kunde vara en abcess. Nej det fanns inget att gör enl honom. Vi vill ju inte att hon ska behöva lida men vi valde att avvakta nga dagar. Då den växte ytterligare tog jag åter kontakt med vet och frågade om det var rimligt att en tumör kunde växa så snabbt och han sa att den gjorde de pga att den var så stor. Idag hade jag lovar mig själv och min häst att vi skulle ta en heldag tillsammans med massa kos och pyssel. Kan inte riktigt acceptera att det är en tumör utan att man har skicka iväg ett prov eller biopsi. Jag provade att sticka in en kanyl och apirerade och gissa om jag grät av lycka när sprutan fylldes med gult var!
Ringde upp vet som nästan blev sur över att jag sa att det inte kan vara en tumör utan det måste vara en abcess. Han ska komma i morgon för att tömma den.
Mitt tips till dig som misstänker att det är en tumör. Åk till ett djursjukhus med din häst och låt de ta en biopsi eller cellprov och skicka på analys, låt ingen kodoktor ställa diagnoser utan provtagning...