• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 926
M

makejo

en häst i stallet jag står i har en hård runt knöl på slutet av svansroten dom säger att det är en tumör och nu har han fått en liten på ena ganachen oxå ? är det inte farligt borde dom inte kolla upp det? hästen är 19 år. Dom har inte haft någon vet ute vad jag vet och har inte hört att dom ska det heller? kan det vara något annat?

Sv: tumörer?

Är det en skimmel?
I så fall är det säkert vanliga godartade melanom. De flesta äldre skimmlar har det.

Har du foton på det+ Det kan fortfarande vara ex skivepitelscarcinom (en slags hudtumör). Ta ut en veterinär! Tumörerna kan oftast tas bort!

Min häst har fått en ca 30x25x20cm stor bula på halsen, den började som en liten kula i sommras och för 1 v började den växa och blev så ´här stor. Vet kom ut och tittade på den och utan att ta nga prover sa han att det var en tumör och att det inte fanns ngt att göra. Vi blev förstås helt förkrossade av beskedet. Han började genast prata om avlivning... Frågade om det inte fanns nga prover som man kunde ta eller om den gick och operera bort, om det verkligen inte kunde vara en abcess. Nej det fanns inget att gör enl honom. Vi vill ju inte att hon ska behöva lida men vi valde att avvakta nga dagar. Då den växte ytterligare tog jag åter kontakt med vet och frågade om det var rimligt att en tumör kunde växa så snabbt och han sa att den gjorde de pga att den var så stor. Idag hade jag lovar mig själv och min häst att vi skulle ta en heldag tillsammans med massa kos och pyssel. Kan inte riktigt acceptera att det är en tumör utan att man har skicka iväg ett prov eller biopsi. Jag provade att sticka in en kanyl och apirerade och gissa om jag grät av lycka när sprutan fylldes med gult var!
Ringde upp vet som nästan blev sur över att jag sa att det inte kan vara en tumör utan det måste vara en abcess. Han ska komma i morgon för att tömma den.
Mitt tips till dig som misstänker att det är en tumör. Åk till ett djursjukhus med din häst och låt de ta en biopsi eller cellprov och skicka på analys, låt ingen kodoktor ställa diagnoser utan provtagning...

Mitt tips till dig som misstänker att det är en tumör. Åk till ett djursjukhus med din häst och låt de ta en biopsi eller cellprov och skicka på analys, låt ingen kodoktor ställa diagnoser utan provtagning...

Men du kan inte dra alla över en kam, bara för att du har dåliga erfarenheter av distriktsveterinärer! De flesta veterinärer (läs stort sett alla) tar prover innan man ställer en sådan diagnos!

rent generellt här på buke om man läser flera trådar, finns det en ganska konstig inställning om att distriktare inte kan häst. Numera är det mer häst och smådjur som man tar hand om än lantbrukets djur inom distriktet. Och vår utbildning ger en bra mycket större kompetens än att bara vaccinera och skriva ut avmaskningsmedel.

Jag tycker att du, jojo 315 gjorde rätt i att kontakta veterinären igen, och jag är mycket förvånad över responsen från denne (är i ofs förvånad över veterinärens handläggande öht om det gick till som du beskriver). och du har rätt i att man måste ta prover för att ställa diagnos. Men därifrån till att klanka ner på alla distriktare eller ambulatoriska veterinärer, är steget långt!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 458
Senast: Zetly
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka