Tumör på snoppen

Poison-heart

Trådstartare
Ja, i fredags när min 21-åriga haflingervalack hade sin pillesnopp ute (vilket inte är ofta) såg jag att den var väldigt röd längst ner och det såg ut som någon knöl som satt nära urinöppningen.

Första tanken var tumör.

Idag fick jag den tanken bekräftad när vet. var här och undersökte. Så nu ska vi boka tid på Skaras djurklinik för operation så snart som möjligt. Antagligen måste de ta bort en stor del av snoppen. Jag tycker absolut det är värt att göra denna operationen eftersom hästen är pigg och glad i övrigt och om jag förstått rätt är det ingen jätteoperation heller.

Någon som har erfarenhet av dessa typer av tumörer?

Sv: Tumör på snoppen

Jag har. Upptäcktes lite sent och hästen va 25 år. Vi valde att avliva.

Okej vad tråkigt. Enligt veterinärerna ska detta vara en relativt enkel operation men kan tänka mig att det beror på var/hur den sitter.

Med tanke på hans ålder så var det inte ens aktuellt att fråga om OP. Och somsagt, det var lite sent hittat för att det ska va aktuellt med OP också. Satt precis bredvid utmynningen för urinröret.

Vi körde däremot iväg en 22-23årig häst till klinik pga kraftig sjukdom och det var kanske lite konstigt att lägga den tiden och pengarna på en såpass gammal häst men han blev frisk och kry igen och levde ett par år till innan vi avlivade pga knäproblem. Vi ångrar det inte en sekund.

Jag opererade min häst för samma sak för två år sen! Först tog vi bort drygt en dm men det kom tillbaka rätt snabbt så det var bara att åka in igen.
Den gången fick de ta bort hela paketet och bygga upp en liten snopp längre in mellan bakbenen på honom. Han är nu 18 år och lika pigg och glad som alltid. Han kom tillbaka fort efter operationen och har inga som helst men efter upplevelsen.

Lycka till och skicka gärna ett pm om du vill prata!!!

Min häst råkade ut för samma i november i fjol. Han opererades på Helsingborgs Djursjukhus och är idag pigg och frisk. Jag tror att de tog ca 5 cm av penisen, tumörerna satt längst ned.

Han hade inga större problem efter operationen, det värsta för honom var att stå inne, inte poppis alls att stå inne själv i stallet. Pga stressen över operation, stå borta nästan en vecka och att stå inne själv så blev han dålig i magen, men magen blev ok efter några dagar igen när han först fick sällskap i stallet och sedan fick gå ut i liten hage.

Tyvärr är det väldigt sällen han har snoppen ute så man ser det så jag har dålig koll på om tumörerna kommer tillbaka - vilket de kan göra om de inte får bort allt. Det behövs i princip att man sederar honom för att man skall kunna kolla.

En kompis häst hade samma, blev opererad och var så småningom ute på dressyrbanorna igen. Nu lever den inte längre, tror den fick tumörer på värre ställe senare.

Japp, min gamla valack hade en liknande tumör på snoppen och opererades just i Skara när han var 22 år år och pigg o fräsch i övrigt. Han var konvalecent i ett par veckor, och sedan levde han lyckligt i fem år till med 15 cm mindre snopp ;) och dog av hög ålder och hade aldrig problem med snoppen igen :).

Tusen tack för ditt och alla andras inlägg! Det var skönt att läsa att fler råkat ut för detta.

Vi ska vara på Skaras djurklink måndag morgon. Tror ni han kommer behöva vara installad långt efter operationen? Det lär inte bli poppis...

Om jag inte minns fel så stod min kvar på djursjukhuset tre dagar efter operationen, sen stod han i box några dagar (tror inte att det blev en hel vecka - 5-6 dagar kanske) - med 2x15 min promenad varje dag. Sen sjukhage i ca 1 vecka, sen själv i liten hage tills vet kollat honom ca tre veckor efter operationen. Efter det så fick han gå ut med sina kompisar i stor hage.

Det var ganska lerigt (november) när min häst blev opererad. Hade det varit torrt tror jag att jag släppt honom i sjukhage tidigare.

Lycka till med din häst!

Första "lilla" operationen stod han nog bara kvar några dagar. När hela paketet togs bort var han på klinik i 16 dygn och sen boxvila i två veckor till hemma.
Jag bad dem skriva ut lugnande till honom då han hatar att stå inne dygnet runt, van vid långa dagar ute.

Tänkte uppdatera och säga hur det gått :):)

Wille blev opererad i måndags, samma dag han kom till kliniken. Operationen gick lättare än förväntat och det var bara vissa partier av snoppen som behövde tas bort - tack vare att han blev opererad i tid.

Igår torsdag hämtade vi hem honom och han var pigg och glad. Dock var han väldigt hängig igår kväll och åt inte så bra samt hade 39.8 grader i feber :( Imorse hade den gått ner till 38 grader men nu ikväll hade den gått upp igen till 38.5 grader. Han äter och dricker och har varit ute hela dagen. Han får metacam varje morgon.

Han kan inte ha ätit så mkt på kliniken för han var väldigt uppdragen i buken och tydligt smalare samt att han knappt bajsade på hela dagen igår :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Min nu 26-åriga haflingervalack fick en tumör på snoppen som opererades bort för drygt fem år sedan. Redan för ett år sedan misstänkte...
Svar
9
· Visningar
1 396
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 903
Senast: Dorinda
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka