Guldaskig

Trådstartare
Hur ofta kan man ge hundar ett tuggben eller grisöra eller liknande utan att det blir onyttigt eller att det är dåligt för dem?

Sv: Tuggben

beror ju på storleken, vissa hundar har ju jämnt sina ben framme! Dock tycker jag de tappar suget på ben då, men ge dem lite lördagsgodis på helgen du, de är aldrig fel (om din hund nu inte lider av extrem fetma ;))

Tuggben blir väl inte dåliga? Grisöron vet jag inte, dom försvinner i ett nafs. Råa märgben däremot luktar skunk dagen efter, men de gnags rena snabbt dom också.
Stora tuggben har jag haft liggande i veckor utan att de luktat illa. De torkar ju till när hunden slutat gnaga.

Tuggben blir väl inte dåliga? Grisöron vet jag inte, dom försvinner i ett nafs. Råa märgben däremot luktar skunk dagen efter, men de gnags rena snabbt dom också.
Stora tuggben har jag haft liggande i veckor utan att de luktat illa. De torkar ju till när hunden slutat gnaga.

Goddag yxskaft! :angel:

Min har alltid ben framme, bra när det kliar i tänderna och det är lätt att ge henne benet om hon mot förmodan har hittat nåt förbjudet att tugga på

Om inte det ligger ben framme så får Smilla ben varje kväll. Olika sorter är olika populära men de vita hudbenen försvinner i ett nafs! Likaså grisöron, men det snålar vi på för hundarna slukar det så fort så det känns oekonomiskt :D Det är mer lördagsgodis för våra hundar. Vår andra hund Bella hon tuggar lite på ben om hon är på humör, annars så samlar hon bara på sig benen i sin korg. Hon plockar gärna Smillas ben oxå om hon får möjlighet... Märgben ger vi kanske en gång i veckan, då på helger och UTOMHUS (äckel :smirk: )

En höjdare enligt våra vovvar är de rökta oxknotorna som säljs i hundaffärer, smaskens och håller länge!

Vi har alltid framme tuggben åt våran, grisöron får hon kring 3 gånger i veckan. Sen brukar hon få lite större ben då och då när dom gamla börjar se färdigtuggade ut. Utomhus har hon 2 ben som luktar skunk, dom snodde hon av mina föräldrars grannes hund när vi var där och hälsade på! :angel: ;)

Våran får ben när hon är själv för sysselsättningens skull.
Hon är inte så intresserad annars ändå så.

*KL*

Min hund har alltid ben framme :D, han är förälskad i dem vita ringarna! Och Jag kan inte låta bli att köpa :angel:.

Mvh
Emma

Jag vet inte om det kan bli onyttigt med för många ben??
Min lilla valp får grisöron (bäst, bäst!!) Tugben är inte alls lika populära.
Jag har en rygg och revben från en hjort som jag skulle vilja ge henne, är det ok?? (rått)

Vi har alltid ben framme och hon tycker lika mkt om dom för det.På morgonen om man har vaknat men ligger kvar i sägen så brukar hon hoppa ner och tassa runt i rummet och så hittar hon ett ben som hon sen ligger och äter på lika om man sitter i soffan.Och dom blir inte dåliga

Min hund äter ben nästan varje dag plus ett par vedträn i veckan :D men hon gillar bara ben och pinnar så det är en sorts sysselsättning som hon inte tröttnar på. andra leksaker som bollar tar hon bara och lägger undan så att vi ska sluta kasta runt dem :rofl: än har hon inte blivit dålig av tuggbenen.

Min Ludde får små tuggben som han älskar. Bra när hans tänder kliar.

:angel::angel::angel:

Ni kan inte gissade vad jag hittade bakom bokhyllan idag :angel:,
Min hunds första ben och de är lixx 4 år gammalt nu :o, så den hamnade i soptunan men jag fick en sur blick på mig... :rofl:

Emma

Nån sort som jag köpte billigt funkade inget vidare - modell pressade Pluto ben. Han åt upp dom i ett nafs och kräktes sen ordentligt. Har han aldrig gjort förut.
Jag fattade första dagen inte att det var tuggbenet så han fick ett nytt nån dag efteråt med samma effekt.
Liknande ben köpta lite dyrare funkar utan problem.
Benen m knut sätter han bara i halsen.

En liten varning bara...låt aldrig hunden ha gris/öxöron framme när den är själv hemma.
Dessa är lätta att tugga mjuka och kan fastna i halsen, med kvävning som följd. Detta gäller även råhudsben...framför allt dom med knutar på.

Själv ger jag sällan grisöron, då dom är väldigt feta (fetaste tugget) och just pga att jag många gånger fått dra upp kletiga öron, som fastnat i gommen eller halsen på någon av hundarna.
Det händer ibland att dom får (då dom ändå är väldigt uppskattade), men då klipper jag dom i mindre "stripes".

Här ges nästan uteslutande märgben och dom får ligga kvar tills dom inte är kul längre. Luktar gör dom sällan, eftersom dom oftast blir renskrapade första dagen :p
Märgben får dom minst en gång per vecka och är bästa tandborstningen.

ps: rökta ben mm ger jag aldrig någonsin. Varken öron eller (ännu värre) märgben. Rökta öron kan ge dålig mage och rökta märgben kan flisa sig väldigt illa då dom går sönder lättare än färska.

Jag ger märgben, har ligger ngr ben som de tuggar på även om de är renskrapade. Grisöron får de väldigt sällan, men ibland händer det.
Ger märgben direkt ut frysen...

Liknande trådar

Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 782
Senast: Nota
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 980
Senast: MML
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka