Tuggar på träd?

Fia79

Trådstartare
Hej!
Det är såhär att min b-ponny tuggar på träd.
Han tuggar av barken på träd i hagen vad kan det bero på?

Ponnyn i fråga är tjock och behöver bantas med foderstaten han har nu så går han ner i vikt.

Ponnyn får 6kg torrt hösilage per dag och inget kraftfoder, han är pigg att rida.

Ponnyn utfodras 3-4gånger/dag och går tillsammans med en liten shetlandsponny.
Jag ser att det är den stora ponnyn som tuggat på träden eftersom det går så högt upp tror inte att shettisen ställer sig på bakbenen för att tugga högt upp tror ni det? men han hjälper kanske till?
shetlandsponnyn äter 4kg hösilage.

Han har aldrig tuggat på träd förut, vad tror ni? kan det vara farligt?

Tack på förhand.

Sv: Tuggar på träd?

Bara farligt för träden!
Min häst äter gärna bark alltid trots att han får mycket mat!
Om det inte gör nåt för träden så låt honom hållas annars kan man slänga in grenar i hagen gran är min älsklings favorit.

Han är väl hungrig :p eller så vill han ha lite sysselsättning.

Är det inte giftiga träd och ni inte är rädda om träden så är det bara bra! Vi brukar slänga in sly/grenar till våra hästar som går i grushage, så de ska ha något att göra tills de får komma ut på gräs. Det finns pelleterad aspbark att köpa och pilbark sägs ju vara lite smärtstillande

Det är ett HELT NATURLIGT beteende. sluta oroa dig. Vad är TORRT ensilage, dvs vilken TS halt anser du vara TORRT ?

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·
H
Foder & Strö Ni får ursäkta en nybörjare som just skaffat sin första häst (känner mig manad att skriva så eftersom tonen här på forumet tenderar att...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Honeypixie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat