Tugga på bettet?

P

Precious

Hej.

Undrar hur det ligger till? :crazy: Ska en häst tugga på bettet? En del säger att de absolut inte ska tugga på bettet, en del säger att de ska det, och en del säger att de ska "suga" bettet. Vad har ni för erfarenheter? Jag har alltid fått lära mig att de ska tugga lite på bettet, och skumma vid samling *confused*...

Anledningen till att jag undrar är för att sen jag bytte bett till ett oledat gummipelham till min häst har han börjat tugga ganska mycket på bettet och skummar, ibland kan han även "dreggla" litegrann, så jag undrar om det kanske är så att han inte trivs på bettet eller om det helt enkelt är så att det stör honom i munnen?

Tacksam för alla svar!

Sv: Tugga på bettet?

Måste bara tillägga att han inte visar på något annat sätt än tuggandet att det stör honom och när jag köpte bettet sa de att han skulle få lite att tugga på. Han gör inte så med andra bett nämligen.

Gummibett är ofta väldigt tjocka och tar plats i munnen och det ogillar en del hästar. Dessutom lägger det tryck på tungan, vilket vissa hästar tycker är obehagligt.

Enligt min mening ska hästar låta bettet vila i munnen. De ska absolut inte gnaga på själva bettet, då är något väldigt fel.

Jag har aldrig haft hästar som skummat eller dreglat särskilt mycket när de har gått bra. Det kan bli lite fint skum i mungipan ibland, bara.

Gummibett är ofta väldigt tjocka och tar plats i munnen och det ogillar en del hästar. Dessutom lägger det tryck på tungan, vilket vissa hästar tycker är obehagligt.

Enligt min mening ska hästar låta bettet vila i munnen. De ska absolut inte gnaga på själva bettet, då är något väldigt fel.

Jag har aldrig haft hästar som skummat eller dreglat särskilt mycket när de har gått bra. Det kan bli lite fint skum i mungipan ibland, bara.

Ok. På vanligt tvådelat bett är han helt stum i munnen. Jag frågade faktiskt dem i affären om det är bra med ett så tjockt bett till en travare då de har ganska små munnar, men de påstod att det var ett ganska vanligt bett att ha till travare. Han går mycket bättre på det här bettet, han tar stöd osv som han inte gör på de andra betten. Får väl byta bett i värsta fall och kolla hur han reagerar.. Med dreglandet menar jag att när man står stilla efter att ha ridit en stund tuggar han så han skummar lite och när han öppnar munnen kan jag se att det droppar salivtrådar ur munnen (kan till och med komma en o annan bubbla). Men kan det vara så att hästar tuggar mer på ett sånt här bett eller är det helt fel för hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tkr absolut inte att dom ska TUGGA på bettet, däremot suga på det.. Men tuggar dom, liksom biter på bettet och inte slappnar av i munnen, så är det något som är fel, som någon sa tidigare i tråden.

Nej inget tuggande. Frenetiskt tuggande beror på någon form av oro (obehag, stress...)
Dregglet/skummet beror på att spottkörtlarna stimuleras. Det kanske är så att hästen är trång mellan atlaskotan och ganaschen? Då är det lätt att "över"stimulera spottkörtlarna. Rinnande är inte det första man eftersträvar men jag tycker itne du ska stirra dig blind på det. Det viktigast är förstås att man uppnår största möjliga harmoni.

Som någon skrev så är ofta raka gummibett tjocka. Du kanske kan ha några bett att växla regelbundet med?

Mycket kan förstås bero på ridningen. Det behöver inte vara bettet det är fel på.

Han tuggar inget när jag rider..Det är mer när jag står stilla. Han tar bettet jättebra och kan som sagt inte se någon annan störning än att han tuggar. Vill bara tillägga att min häst är speciell när det gäller tuggande osv. Han tuggade även på det tvådelade bettet, när han stod stilla och var sysslolös. Han älskar att tugga på saker, han brukar gå in i stallet (går ut och in som dem vill på dagarna) och hämtar grimskaft, grimmor mm. Ja allt som finns att tugga på ska han ha! Han tuggar på grimskaftet när han står uppbunden och gapar jättestort efter bettet när jag tränsar. Tänderna är det inte fel på..så jag vet inte om han gör det för stimulans eller om han bara är sån till sitt beteende:crazy:

Om hästen är nöjd med bettet, tar stöd på det, och inte gapar eller håller på med tungan när du rider så tycker jag att du ska fortsätta med det. En del hästar svarar jättefint på tjocka gummibett, det är bara att tacka och ta emot! Jag har också haft goda resultat med det på travare som haft tendenser att krypa bakom hand.

Om hästen är nöjd med bettet, tar stöd på det, och inte gapar eller håller på med tungan när du rider så tycker jag att du ska fortsätta med det. En del hästar svarar jättefint på tjocka gummibett, det är bara att tacka och ta emot! Jag har också haft goda resultat med det på travare som haft tendenser att krypa bakom hand.

Ja han är verkligen en helt annan häst att rida på detta bettet. Vill ju dock inte att det ska "skada" honom i munnen eller liknande. Med tanke på att han är helt stum på vanligt bett så märker jag stor skillnad. Kan ju kanske byta till ett tvådelat nästa gång och se hur det går. Tycker det är jättesvårt att veta om en häst gillar bettet, ingen häst gillar väl egentligen att ha en "stång" liggande i munnen? Han störs som sagt inte utav det i ridningen utan tar mycket stöd på det, när han står stilla tuggar han litegrann (inte så att han gapar) man hör hur tänderna "klapprar" ihop litegrann.

Har inte ridit så mkt med bettet ännu, så jag kanske får ge det lite tid.

Alltså de ska väl inte tugga sådär så att det "gnisslar" om bettet, ni vet, för då brukar det ju vara att de liksom vill bli av med det. Det gör i alla fall medisen när han tycker det är obehagligt och vill komma undan.
En annan häst jag rider börjar tugga en del när han blir lösgjord och tar stöd och jag tar det som något positivt eftersom jag får stöd i tyglarna och han slappnar av i öronen, rör sig bättre osv.Då tuggar han lite med framtänderna och skummar.
En häst på ridskolan tuggar som en tok och får långa långa slemtrådar som flaxar omkring när hon jobbar rätt men om det är ett tecken på att hon trivs eller ej har jag ingen aning om...
Saken är väl som alltid att man måste se på helheten, hur hela hästen reagerar, för att utläsa det som händer i munnen.

Ok. Det gnisslar inte, utan det blir mer som du säger, när han slappnar av och tar stöd på bettet. Det är ju ett ganska tjockt gummibett så det kan ju vara därför han tuggar extra på det. De i affären sa att han skulle tugga extra på det här bettet vilket jag också har märkt. Han visar inget obehag, slänger med huvudet, "drar" i bettet eller så utan det är just "tuggandet" eller vad man nu ska säga som jag bekymrade mig för. Men jag får väl helt enkelt ge det lite tid och se. Han skummar fint av det och man märker verkligen att han tar stöd på det och det ska ju egentligen vara positivt. Han "jobbar" mer på bettet och det märks i hela kroppen, på de andra betten lyssnar han inte, går med huvudet högt och tar inte alls stöd. Jag rider med två tyglar, provade med delta först men tycker inte att det har samma effekt, så nu har jag lärt mig att rida på två tyglar och tycker detta fungerar utmärkt då jag kan finlira lite mer.

Min häst skummar mycket i munnen numera när vi rider, tjockt skum som lämnar spår efter oss i ridhuset. :D
Jag tror han är nöjd med sig själv för han har faktiskt skummat även när jag ridet på hacket, inte lika mycket men han tuggar på.

Min pålle tuggar och "leker" med bettet ibland när man rider.. Men jag har hört att hästarna brukar tugga när dom är koncentrerade ? Helt fel ? :confused:

Tack för alla svar!

Efter att ha läst mycket om just bett, form, lösgjordhet och liknande i några dagar nu har jag kommit fram till att en häst ska tugga på bettet. Det är ett utav många tecken på att hästen är lösgjord och går i form. Så jag behöver nog inte oroa mig så mycket då jag inte märker några andra tecken på irritation, skador i munnen osv. Han tar bra stöd på bettet och skummar, vilket är positivt, så det är nog bättre att rida på ett sånt här bett än ett bett där han är helt stum (vanligt tränsbett o 3 delat bett). Har även lärt mig att ett nytt bett kan utlösa mycket saliv till en början, så jag får fortsätta och se vad som händer helt enkelt ;)

jamen om han suger när du rider (det är ju då du använder träns) så låter det som om han trivs med bettet!

Kan jag tolka det så att han tuggar när han inte har något stöd från handen? - i och med att han börjar när han står still.

jamen om han suger när du rider (det är ju då du använder träns) så låter det som om han trivs med bettet!

Kan jag tolka det så att han tuggar när han inte har något stöd från handen? - i och med att han börjar när han står still.

Ja nu har vi nog rett ut det och det är nog så det ska tolkas;) Jag tror också att han trivs med bettet, han älskar när man ska tränsa han, han liksom gapar och sträcker sig efter bettet. Han tuggar på ALLT! hehe...Tyglar, grimskaft, tar mina vantar, mössa, tuggar på spöet om man räcker fram det till honom osv..Så han trvis nog säkert på att ha ett lite tjockare gummibett skulle jag tro.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar