Tryckskada? från sadel

Seabaz

Trådstartare
Det är en häst på ranchen som har 2-3 knölar bak på ryggen (lumbar?). En stor som en valnöt med skalet kvar och de andra något mindre.

Jag är helt klar med att det är flera faktorer men främst fel sadel (westernsadel) samt att hästen är ung och fortf växer.

Till detta hör att hästen går i verksamhet och för att han är lika snäll som han är stor, går han oftast med tunga (80-90kg) nybörjare/folk som aldrig ridit förut.

Hästen har vilat pga detta i ca 2 månader men knölarna har inte gått ner.
Jag tror det kan ha gått så långt som att det finns ingen återvändo?
Hästen är öm och reagerar vid beröring på och knölarna.

Vad kan detta vara?

(Ja, hästen borde ha träffat en veterinär för längesen, jag håller med. Men inte min häst. Och den verkar inte ha ont av att bara gå i hagen tack och lov. Den leker med de andra hästarna osv..)

Förra hästansvariga manegern slutade i slutet på februari och då var hästen dålig redan men gick fortf i verksamheten. Ranch-ägaren som kom tillbaka då, tog genast hästen ur arbete men ja, det är inte bättre än....

Har inte verksamheten nån veterinär som de anlitar regelbundet, eller tar man bara ut nån när det är superakut?

Har inte verksamheten nån veterinär som de anlitar regelbundet, eller tar man bara ut nån när det är superakut?

Jag undrar mest om någon sett detta förut och vet vad det är eller tror vad det är. Kan försöka ta foton i em.

Akutveterinär finns inom ett par-tre timmar men detta känns inte jätteakut så länge hästen går i hagen och mår i övrigt bra

Det är en häst på ranchen som har 2-3 knölar bak på ryggen (lumbar?). En stor som en valnöt med skalet kvar och de andra något mindre.

Jag är helt klar med att det är flera faktorer men främst fel sadel (westernsadel) samt att hästen är ung och fortf växer.

Till detta hör att hästen går i verksamhet och för att han är lika snäll som han är stor, går han oftast med tunga (80-90kg) nybörjare/folk som aldrig ridit förut.

Hästen har vilat pga detta i ca 2 månader men knölarna har inte gått ner.
Jag tror det kan ha gått så långt som att det finns ingen återvändo?
Hästen är öm och reagerar vid beröring på och knölarna.

Vad kan detta vara?

(Ja, hästen borde ha träffat en veterinär för längesen, jag håller med. Men inte min häst. Och den verkar inte ha ont av att bara gå i hagen tack och lov. Den leker med de andra hästarna osv..)

Förra hästansvariga manegern slutade i slutet på februari och då var hästen dålig redan men gick fortf i verksamheten. Ranch-ägaren som kom tillbaka då, tog genast hästen ur arbete men ja, det är inte bättre än....
Kan ha blivit inflammerade hårsäckar. Veterinären kan spruta med cortison.

Screenshot_20180503-183952.webp

@Vogue jag håller dock med dig. När jag kom tillbaka till ranchen i samband med att ägaren till ranchen "kom tillbaka" i februari/mars så är det flertalet hästar som fallit ur rejält.

Jag är/var vän med den gamla manegern med men hade inte besökt ranchen sedan november förra året. Så någonting har ju gått snett, det får vi nog aldrig veta.

Men även nu är det många hästr som "inte är sig lika". Hullet är på bättringsvägen hos de flesta men många är förändrade i sättet. Vissa verkar utarbetade och andra riktigt ouppfostrade och vissa 'spookiga'. Sorgligt. Men vi jobbar på det. Eller rättare sagt, vilar dem samt använder de "ouppfostrade" som vååra egna ridhästar för att rida till dom igen.

Jag har en delad mening dock med ägaren om de rädda hästarna som slänger sig bakåt vid uppbindning.

Hon vill binda upp dom tight så de inte kan slänga sig "så att de lär sig" medan jag tycker att dom kan stå "lösa". Alltså om dom slänger så kommer dom loss och på så vis inte blir mer skärrade.

Oavsett så kommer detta beteende efter förra manegern. Nåt har hänt.
Samma hästar som alltid innan varit lugna och trygga och feta och glada....

Tack och lov är det off season nu så inte många ritter dvs hästarna kan äta och vila :heart vi gör så gott vi kan

@Vogue jag håller dock med dig. När jag kom tillbaka till ranchen i samband med att ägaren till ranchen "kom tillbaka" i februari/mars så är det flertalet hästar som fallit ur rejält.

Jag är/var vän med den gamla manegern med men hade inte besökt ranchen sedan november förra året. Så någonting har ju gått snett, det får vi nog aldrig veta.

Men även nu är det många hästr som "inte är sig lika". Hullet är på bättringsvägen hos de flesta men många är förändrade i sättet. Vissa verkar utarbetade och andra riktigt ouppfostrade och vissa 'spookiga'. Sorgligt. Men vi jobbar på det. Eller rättare sagt, vilar dem samt använder de "ouppfostrade" som vååra egna ridhästar för att rida till dom igen.

Jag har en delad mening dock med ägaren om de rädda hästarna som slänger sig bakåt vid uppbindning.

Hon vill binda upp dom tight så de inte kan slänga sig "så att de lär sig" medan jag tycker att dom kan stå "lösa". Alltså om dom slänger så kommer dom loss och på så vis inte blir mer skärrade.

Oavsett så kommer detta beteende efter förra manegern. Nåt har hänt.
Samma hästar som alltid innan varit lugna och trygga och feta och glada....

Tack och lov är det off season nu så inte många ritter dvs hästarna kan äta och vila :heart vi gör så gott vi kan

Ja det är fint att ni tar tag i det, menade inget illa men det är alltid hemskt att se när pengar går före djuren på det viset.

Kan vara hårsäcksinflammation som har kapslats in. Blir som en stor finne. Prova att ha på asolsprit för att torka ut eller om den spricker upp.

Ja det är väl ganska klassiskt? Ny ägare vill tjäna pengar och skiter i djuren.
Nej det var en anställd manager under 14 månader medan ägaren till ranchen bodde på fastlandet under slutet av sin graviditet samt första 10 månaderna med barnet (ensamstående). Så manegern hade ingen ekonomisk vinning i att f_cka up. Troligast okunskap och inte vågade fråga ägaren utan ville visa sig duktig. Därför jag skrev att vi får nog aldrig veta. Jag är säker på dock att manegern inte gjort det med flit. Hon är hästälskare och djurvän :)

Kan vara hårsäcksinflammation som har kapslats in. Blir som en stor finne. Prova att ha på asolsprit för att torka ut eller om den spricker upp.

Blir en hårsäcksinflammation hård? För knölen på ryggen är hård och den ömmar om man tar på den.

Jag har funderat på om det kan va så illa som en lös benbit? Eller borde det vara ännu värre då?

Jag kanske är helt ute och cyklar men kan sadeln ha skavt på ryggraden så det blivit något liknande som ett överben?

Mycket troligt. Är överben så känsliga?
Jag har bara erfarenhet av överben på ben på min gamla häst. Men det var inte ömt alls någonsin. Skönhetsfel enbart.
(Hästen fick det hos fodervärd. Jag fick aldrig reda på vad som hänt, fodervärden spelade dum)

Liknande trådar

Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
P
Hästvård Min ponny som jag nu har haft i 3 och ett halvt år snart har haft problem med låsningar i ryggen :( Det började för kanske 1 och ½ år...
2
Svar
28
· Visningar
6 720
Senast: ThereseXLyrken
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
B
Utrustning Vi köpte våran nuvarnade sadel i februari förra året. Dn passade perfekt, det var helt otroligt, efter 2 års letande hade vi en...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25