Tryckskada? från sadel

Mycket troligt. Är överben så känsliga?
Jag har bara erfarenhet av överben på ben på min gamla häst. Men det var inte ömt alls någonsin. Skönhetsfel enbart.
(Hästen fick det hos fodervärd. Jag fick aldrig reda på vad som hänt, fodervärden spelade dum)
Jag vet att överben kan vara riktigt luriga, fortsätta växa om de blir fortsatt "retade" och att de kan ömma. Men jag har aldrig sett det på något annat ställe än just benen, men tanken slog mig ändå när jag läste dina inlägg.

@Seabaz det kan även vara en pålagring mellan ett par tornutskott som sticker upp sådär. Vi har en häst i stallet som har en mindre variant, den renommerade equin påtalar att det är en pålagring. I den hästens fall är det dock mycket mindre, bara som en liten utbuktning och hästen är helt obekymrad och opåverkad av den. Beror ju säkerligen på även var på ryggen/mellan vilka utskott, "din hästs" bulle ser ut att ligga nästan vid ländryggen, det gör det inte på "mitt" exemplar.

@Seabaz det kan även vara en pålagring mellan ett par tornutskott som sticker upp sådär. Vi har en häst i stallet som har en mindre variant, den renommerade equin påtalar att det är en pålagring. I den hästens fall är det dock mycket mindre, bara som en liten utbuktning och hästen är helt obekymrad och opåverkad av den. Beror ju säkerligen på även var på ryggen/mellan vilka utskott, "din hästs" bulle ser ut att ligga nästan vid ländryggen, det gör det inte på "mitt" exemplar.

Jag är rädd för att detta är det rätta. Trauma eller long term use av fel sadel och ingen återvändo.

Hårsäckinflammation känns ändå so. Något botbart...

Detta ger ändå lite tankefrihet att bolla med och den dagen veterinär påkallas kan vi lägga upp lite olika "förslag"

Om alla hästar tappat i hull så har ju något gått fel med utfodringen. Hästar som får för lite foder kan utveckla magsår. Magsår eller till och med början till magsår gör ont vilket kan stressa hästen och då göra den "hetare". Vilket kan vara en orsak till att vissa inte går att binda upp längre. Hästar som får för lite foder men klarar sig ifrån magsår blir slöare, dom har inte tillräckligt med energi för att både hålla igång kroppen och "arbeta" på normalt sätt.

Om alla hästar tappat i hull så har ju något gått fel med utfodringen. Hästar som får för lite foder kan utveckla magsår. Magsår eller till och med början till magsår gör ont vilket kan stressa hästen och då göra den "hetare". Vilket kan vara en orsak till att vissa inte går att binda upp längre. Hästar som får för lite foder men klarar sig ifrån magsår blir slöare, dom har inte tillräckligt med energi för att både hålla igång kroppen och "arbeta" på normalt sätt.
Mycket tänkvärt ! :bow:
Dock är det inte alla hästar som fallit ur.
Det var 3 eller 4.
Samt vi har två hästar som så länge jag känt dom har dom alltid varit av den mer frammåt typen. Dom är fortf rätt slöa, känns trötta fast dom vilat massor.
Samt 3-4 hästar som alltid stått lugna vid uppbindning och sadling har börjat kasta sig bakåt...

Edit: och när jag skriver "det var" så menar jag att det var i februari som ägaren kom tillbaka och upptäckte omständigheterna. Jag kom tillbaka i mars.

Läget nu är att en av de tunna hästarna har pensionerats, de andra stödfodras och ser bättre ut. Skulle säga att denna häst med ryggproblemen är den som är kvar att äta upp sig mer. Risken kan ju vara att det är mer fel i hästen varför den inte tar sig i hullet som de andra...

Färre hästar kastar sig men några är fortf oroliga vid uppbindning och kan inte stå uppbundna var som helst.

De två hästarna som är onormalt slöa vilar.
Det är lågsäsong just nu så det är inte mycket ritter vilket är bra

Uppdatering: veterinär tror att det är hårsäcksinflammation. Efter att ha sett foton och pratat med ägaren på telefon.

Behandling: O_o
Avmaska hästen 1ggn/vecka i 6 veckor. Blir det inte bättre så sätts antibiotika in.

Jag blev lite paff. Nog vet jag att ingen här i norr håller på med träckprov och sånt men att använda avmaskningsmedel på det här sättet visste jag inte.
Tydligen inte ovanligt då en annan vän (australiensk hästägare vän) sa att hon hört om det förut....

Uppdatering: veterinär tror att det är hårsäcksinflammation. Efter att ha sett foton och pratat med ägaren på telefon.

Avmaska hästen 1ggn/vecka i 6 veckor. Blir det inte bättre så sätts antibiotika in.

Jag blev lite paff. Nog vet jag att ingen här i norr håller på med träckprov och sånt men att använda avmaskningsmedel på det här sättet visste jag inte.
Tydligen inte ovanligt då en annan vän (australiensk hästägare vän) sa att hon hört om det förut....
Väldigt intressant kur!
Återkoppla gärna resultat om 6 v.

För ögat så ser det ut som en skada på kotutskottet, dels har hästen tappat ryggmuskulaturen såpass att karpryggen blir mer påtaglig - lär troligen skadas ytterligare av att gå med sadel som inte särskilt tar hänsyn - kort med extrabred kanal? och innan muskulaturen kan bära sadeln bättre.

Vila återställer hullet men inte musklerna, skulle ändå försöka ryggbyggande övningar från marken och sen mer effektiviserat från sadeln för att avhjälpa problemet med utskjutande ryggrad

Mig veterligen så just Australien och NZ har ju utmärkt sig för att använda avmaskningspreparat väldigt ostrukturerat och därav är de de mest akut drabbade ang resistensproblem, vilket föranlett en hel del studier och forskning i ämnet. (Får).

ser ut som att hästens ryggrad är påtagligt upphöjt från länden och bakåt, men kan ju vara bristen på hull och vinkeln som luras.

Jag tycker bilderna är så att ingen exteriör går att bedöma ens en millimeter, så därför undrade jag - och jag bedömer bilderna utifrån det som att hästen i fråga är i väldigt dåligt hull och avmagrad .

@caballus jag är inne på din teori. Att hästen har mer att önska i hull är klart men "kraftigt avmagrad" skulle jag inte säga.

Hästen har förmodligen gått med en för lång och opassande sadel (westernsadel). Den har alltid haft en något uppskutande ryggrad från länden. Nu extra tydlig efter avsaknad av muskler.

Denna bild är några dagar gammal

20180514_064116.webp

@caballus jag är inne på din teori. Att hästen har mer att önska i hull är klart men "kraftigt avmagrad" skulle jag inte säga.

Hästen har förmodligen gått med en för lång och opassande sadel (westernsadel). Den har alltid haft en något uppskutande ryggrad från länden. Nu extra tydlig efter avsaknad av muskler.

Denna bild är några dagar gammal

Visa bifogad fil 14824
Aha :idea::up::up: tack!
Denna bild visade tydligare att det är karpryggen som ger den utskjutande ryggraden, inte dåligt hull alls ju.

Men vad är det för rosa sockor de har på hovarna? Nu blev jag nyfiken!

Denna bild visade tydligare att det är karpryggen som ger den utskjutande ryggraden, inte dåligt hull alls ju.

Haha det är självhäftande lindor för att få undan hovskägget inför hovslagarbesök :D

Håller med - denna bild är ju mycket tydlig, vilket inte framgick tidigare alls från de foton som postats ,där bara en punkt på ryggen visats samt någon bild på hästen snett framifrån.

Utifrån denna bild blir det ju uppenbart att hästen i fråga verkligen har karprygg och rätt extremt dessutom .

@mackan förutfattade meningar om otydliga bilder kan vi alla ha men då är det ju extra viktigt att läsa vad ts (jag i det här fallet) skriver, då jag skrivit flera gånger att hästen har mer att önska i hull men inte är mager.

+ @caballus + den som är intresserad av uppdatering :)
I onsdags avmaskade jag hästen för andra gången och bulan är fortf där men faktiskt så är hästen inte öm runt den längre. Innan när man petat på den eller i området runt så har han sjunkit ihop....
Nu har jag semester i 2v så det blir intressant att se när jag kommer tillbaka

Liknande trådar

Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
P
Hästvård Min ponny som jag nu har haft i 3 och ett halvt år snart har haft problem med låsningar i ryggen :( Det började för kanske 1 och ½ år...
2
Svar
28
· Visningar
6 720
Senast: ThereseXLyrken
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
B
Utrustning Vi köpte våran nuvarnade sadel i februari förra året. Dn passade perfekt, det var helt otroligt, efter 2 års letande hade vi en...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25