Tryckskada av sadeln

JossanW

Trådstartare
Min häst har fått en tryckskada i ryggen pga att jag använt en sadel som inte ligger bra på honom. Men nu undrar jag hur länge brukar/kan dom ha ont efter en sådan tryckskada? Nu har han vilat i ca 1½ vecka men han ömmar fortfarande :-(
Vad har ni för erfarenheter? Hur länge ska det ta innan det läker?

Sv: Tryckskada av sadeln

Hej!

Min förra tog det typ 2 månaders behandling av veterinär med akupunktur som specialitet innan ryggen gav med sig. Efter det kom den dessutom tillbaka en gång till med samma behandlingsvända. Jag fick tömköra och rida barbacka när väl ryggvärken gått bort- för att bygga upp ryggen igen på rätt sätt och utan störningar.

Hur lång tid det tar beror ju annars helt på hästen.

/Lavinia

Det beror ju lite på hur svår skadan är - hur länge har han gått så? Har han tappat musklerna i ryggen/sadelläget?
Har han inget annat "fel" i kroppen går det snabbare om du jobbar honom utan sadel - gå ut och gå, klättra med honom vid hand, tömkör, rid barbacka.
Han kanske också behöver lite hjälp på traven av en massör/ET/kiropraktor?
Har du väl tagit bort den dåliga sadeln bör han inte ha ont speciellt länge, men fortsätter det skulle jag kontakta klinik för utredning.

Jag har använt den "felaktiga" sadel i ca 1½ månad, ridit 2-3 gånger i veckan.
Nu har han som sagt vilat i 1½ vecka och jag har gett honom massage och smort med liniment. Frågan är när man ska tillkalla massör/ET/kiropraktor?

Du får ursäkta om detta låter illa men...

Har du inte tillkallat kiropraktor ännu?!?!?
Hade min häst haft skador pga sadel så hade jag tillkallat en så fort jag såg symtom.

Min häst har haft skador av sin gamla sadel och jag tar ut kiropraktor regelbundet för att se så allt är okej även nu när hon är frisk.

För att förklara ytterligare: Han visade ömmhet för 1½ vecka sedan och då tog jag honom i vila direkt, han har inte visat några tendenser till att ha ont innan.
Jag tror inte att du springer till en kiropraktor så fort du har lite ont i ryggen??? Jobbar man hårt i trädgården en hel dag så har man ju ont i hela kroppen men det går ju över efter några dagar...

Ska man springa till en kiropraktor så fort man är lite öm någonstans??

För att förklara ytterligare: Han visade ömmhet för 1½ vecka sedan och då tog jag honom i vila direkt, han har inte visat några tendenser till att ha ont innan.
Jag tror inte att du springer till en kiropraktor så fort du har lite ont i ryggen??? Jobbar man hårt i trädgården en hel dag så har man ju ont i hela kroppen men det går ju över efter några dagar...

Ska man springa till en kiropraktor så fort man är lite öm någonstans??

Grejen är att man kan ge hästen bestående skador i både muskulatur, skelett och andra delar i kroppen om man rider med en trång sadel.
Om hästen är öm fortfarande kanske det är så att den behöver medicin (smärtstillande tex) och bör kollas av en veterinär och ingen annan.
Ömheten kommer inte över en dag utan det kommer när ryggen inte klarar mer.

Vill man inte kolla upp hästen tycker jag man ska låta den vila ett par månader från ridning. Börja tömköra hästen lite lätt när den slutat ömma, men avvakta med ridning ett bra tag.. Att den slutar ömma för tryck är liksom ingen garanti på att skadan är utläkt.

Vissa liniment bör man väl f.ö vara försiktig med på ryggen.

Fast du kan göra ett aktivt val att INTE söka hjälp för något som ömmar. Det kan inte våra hästar...

Jag tycker att 1,5 veckor låter som en kort tid för att läka ut en tryckskada. Varför inte utnyttja rid-vilan till att stärka ryggen från marken? Som andra redan har föreslagit tömkörning, promenader m.m.

Att blanda in veterinär är aldrig för tidigt (det svaret kommer du alltid få här).

Hoppas ni får ordning på det hela!

Emelei

Det beror ju lite på hur svår skadan är - hur länge har han gått så? Har han tappat musklerna i ryggen/sadelläget?
Har han inget annat "fel" i kroppen går det snabbare om du jobbar honom utan sadel - gå ut och gå, klättra med honom vid hand, tömkör, rid barbacka.
Han kanske också behöver lite hjälp på traven av en massör/ET/kiropraktor?
Har du väl tagit bort den dåliga sadeln bör han inte ha ont speciellt länge, men fortsätter det skulle jag kontakta klinik för utredning.

min fysioterapeut säger att ömheten i ryggen kan sitta kvar ett bra tag efter att man slutat använda sadeln som orsakat det... men jag vet inte :)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 713
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 573
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka