Tryckimpregnerad spån?

D

DayDreamDancer

Vågar man strö med tryckimpregnerad spån?
Spånen jag har erbjudits att få gratis mot avhämtning ska vara lite impregnerad - vissa plankor som hyvlats har varit behandlade.
Så jag är i valet och kvalet om jag vågar ha det i boxen. Tror väl inte att det skulle vara nån större fara - då hon inte äter spån. Men mardrömmen skulle ju vara om hon blir sjuk pga att hon fått i sig lite när hon käkar hö.
Vet inte hur pass farligt det är.
Om någon kan svara på min fråga är jag väldigt tacksam.
Är det blankt nej? Eller vågar man?
:crazy:

Sv: Tryckimpregnerad spån?

Om du inte vet vad det är impregnerat med, finns olika preparat, så ska du inte använda det. Vissa preparat är betydligt faligare än andra, men inga är helt ofarliga. Varken får dig eller för hästen.

Vågar man strö med tryckimpregnerad spån?
Spånen jag har erbjudits att få gratis mot avhämtning ska vara lite impregnerad - vissa plankor som hyvlats har varit behandlade.
Så jag är i valet och kvalet om jag vågar ha det i boxen. Tror väl inte att det skulle vara nån större fara - då hon inte äter spån. Men mardrömmen skulle ju vara om hon blir sjuk pga att hon fått i sig lite när hon käkar hö.
Vet inte hur pass farligt det är.
Om någon kan svara på min fråga är jag väldigt tacksam.
Är det blankt nej? Eller vågar man?
:crazy:

Nej. Och var skall du sedan göra av detta giftiga gödsel. Det finns en orsak till att du får det gratis.

Hälsning Maja

Hästen kan ju få problem med luftvägarna av det dessutom. Även hovar och hud.

Orsaken till att jag får det gratis är att det är från min pappas företag och inte pga av de inte blir av med det.

Till alla andra som svarat;
Nej, jag känner lite som ni - även om det är milt behandlat känns det inte kul. Riktigt otrevligt om man skulle göra sin egen häst sjuk bara för att man är för snål för att köpa spån.
Ville bara höra så jag inte är för pjoskig. Har en tendens att vara det ibland och folk tycker att jag är mesig. Men då är det fler som resonerar som jag.. Skönt.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 701
Senast: Miamamman
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 975
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka