Trycker ändan mot väggen när han bajsar...

feel

Trådstartare
Min ena häst har börjat med en konstig sak; han trycker ändan mot vägg/staket när han skiter... Detta resulterar i bajs i hela svansen + utsmetat i ändan och nu har det frätt så han är helt skinnflådd och sårig både under svansroten och i ändan. Försöker tvätta och smörja, men det kommer ju nytt hela tiden. Känner mig lite handfallen, vad gör man åt sånt här?

Sv: Trycker ändan mot väggen när han bajsar...

Nej, han är kollad. Om det inte finns maskar som ger dessa konstiga symptom men inte syns på masktester?

Tvätta rent och smörj med inetiol salva den sitter kvar bra

Så har mitt sto gjort typ hela livet. Hon backar verkligen upp mot väggen och sen krystar och stööööönar hon för att hon helt enkelt står för nära väggen för att få ut skiten... Detta har dock aldrig gett henne sår el liknande. Bara lite skit svansroten som enkelt borstas bort.

Ett tips är att linda med en fleecelinda om svansroten så att han inte får mer sår där. Bästa smörjet tycker jag är aloe vera, läker sår fort som attan!

Vet två hästar (mor och dotter) som oftast skiter mot väggen när de är inne (men skiter "öppet" ute), men de har alltid gjort så, konstigare när det börjat plötsligt. Det finns en masksort, springmask, som ger klåda i baken, och som inte syns på träckprov, så det kan ju vara värt att kolla upp även om den är ovanlig. Kliar han baken också?

Ha badolja i tvättvattnet när du tvättar honom, det är bra för skinnet. Kan ju vara svårt att komma åt skinnet med salvor och krämer, speciellt när de har vinterpäls, men badolja i vattnet funkade jättebra när min lilla tös var lös i magen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 173
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 950
Senast: Fidelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka