Tryck av sadeln?

karini

Trådstartare
Min medryttarhäst får tryck (gropar) bak på ryggen av sin sadel, vad är det som orsakar det?

Ägarna har länge försökt hitta en passande sadel men det verkar vara oerhört svårt.
Allt började för över ett år sedan när det var uppenbart att gamla sadeln (en globus) inte passade längre, mest pga att ponnyn musklat sig bättre.
Då specialbeställde de en sadel från Jensen men trots diverse omstoppningar och justeringar fortsatte hästen att ha gropar i ryggen, däremot blev hon tydligt mkt bättre i ridningen, hon söker sig självmant i form även på lång tygel på ett helt annat sätt.

Så även om den var bättre blev det inte bra och därför specialbeställdes en ny sadel från Jensen som vi precis börjat rida i.
Hon har nu vilat i en månad (skrittats) och groparna i ryggen var borta men efter bara ett par veckors ridning är det tydliga gropar igen.

Så vad ska vi leta efter nu, en måttanpassad sadel tycker man ju borde gå att få att passa hästen?
Men vi ska nu kolla efter andra märken istället

Har ni några råd om vilka märken som är värda att kolla på och vad vi ska vara uppmärksamma på? Ponnyn är bred i ryggen, låg manke. Kan inte mkt om sadlar själv så mer kan jag tyvärr inte säga.

Sv: Tryck av sadeln?

det låter verkligen illa att den fått gropar i muskulaturen. den måste ju haft fruktansvärt ont. :crazy:

iaf, när en sadeln trycker så mkt bak så beror det oftast på att den är för rak eller för smal. eftersom ni bara haft väldigt raka sadlar gissar jag på för rak... kanske i kombination med for smal bom också.

har du ingen bild på hästen?

jag skulle testat amerigo och kanske prestige. om ni ska måtta en sadel så rekommenderar jag childeric, dom är jättesköna. :d

Av den första sadeln tror jag att hon hade ont eftersom hon inte var så samarbetsvillig.

Men den andra sadeln har hon ändå haft i ett år nu och under det året har hon blivit bättre på många sätt, känns mkt mer samarbetsvillig och gillar att arbeta samt går i en bra form och det borde hon ju inte göra om hon hade ont:confused:

Hittade några bilder som jag hoppas kan var lite till hjälp.
Tyvärr är exteriörbilden gammal så hon har musklat sig endel sen dess men man kan väl se vilken typ hon är iaf.

IMG_1971.jpg

Inte den bästa ridbilden men det kan ni ju bortse ifrån.

luvankopia.jpg

Ska vidarebefodra råden till ägarna, hoppas vi hittar en lösning snart.

Det kan bero på att muskelaturen har musklat upp sig mer utanför sadeln, pga att den inte fått tillräckligt med plats med ryggen.

Borde bli bättre med en vidare bom och mer svängd sadel?

Vissa hästar är dock ganska platta där, enligt min utprovare så ser vissa hästar ut så (inte gropar men en aning sänkta/platta,
förlåt att jag förklarar dåligt men min ser ut så och det är inget problem enligt ET och sadelutprovare, hon har inte ont utan har bara lite mindre muskler än framme vid manken, vi håller självklart på att jobba bort det)

definitivt alldeles för raka sadlar, hästen är båda svängd och överbyggd!

prova prestige, jaguar, dominus!

Var exakt sitter groparna, fattade inte det? kan du rita in på b ilden.

Er det omtrent på samme område jeg har farget med rødt? Var litt vanskelig å tegne inn. I såfall sliter jeg med det samme. Har prøvd uendelig mange saler som salmaker har skaffet - det skjer det samme hver gang. Men så lenge jeg klarer å ri han så han har med ryggen og går med svingende rygg, så skjer det ikke. Det er når han slipper ryggen at disse punktene kommer.

P41900066.jpg

Det är kanske snarare som IronWill säger att området är plattare, som en urskålning för att musklen är nedtryckt.
Har försökt att rita in ungefär var trycket uppstår, det är likadant på båda sidor av ryggen. Har tyvärr inga nya bilder där det syns men ska se om jag kan fota lite imorgon när jag ska ut och rida.

http://img.photobucket.com/albums/v346/karin.i/luvan3kopia.jpg

Jag har en liten fråga..
Min häst har har två utprovade sadlar just till honom..
Han har nu fått knölar på ryggen ca. 3 på vardera sida parallet med varandra... Trodde först att de proteinknölar men vad jag har fått höra så ska dom försvinna ganska fort och nu har han haft dom ett tag.. Kan det vara sadeln/sadlarna? någon som har nått tipps på vad det kan vara??

Kan vara sadeltryck men även svamp eller liknande.
Skulle först kolla hur sadeln ligger och ser ut i stoppningen och sen be vet. ta prover om hästen verkar ha problem med knutorna.
Se till att alltid ha rena schabrak som inte är tvättade med för starka medel. Får man plats med det under sadeln så kan man ta en bit yllefilt/ tjockt schabrak och klippa ut hål för knölarna så att de slipper tryck/skav vid ridning.

På ridbilden i tråden ser det ut som om sadeln är lite för liten för ryttaren. Om det är så kan man få för mycket tryck på bossorna, vilket i kombination med sadelns passform till hästen kan vara en möjlig anledning till problemet. Jag vet att det kan vara knepigt att hitta en sadel som passar både häst och ryttare, särskilt när det ser ut som om hästen har en ganska kort rygg och ryttaren är lite större i förhållande till hästens storlek. Min utgångspunkt i resonemanget här är alltså att det är hästens ordinarie ryttare som visas på bilden. På bilden ser det även ut som att sadeln ligger lite för långt fram på hästen, men det kanske är en synvilla.

Jag såg för ett par veckor sedan något liknande det du beskriver på en bekants halvblod med kort rygg. Den har två utprovade sadlar men hästen ömmar i vilket fall som helst och det blir nya provningar av sadlar... Två gropar nästan precis som du ritat in dina hade den, inte jätteöm men reagerar just där för tryck.Sadeln på den hästen ligger inte där alls eg men glider bak och hamnar då över punkterna. :crazy:

Håller med. Den ser ut att ligga långt fram och det gör att den är en aning i bakvikt med tryck just där "groparna" är. En sadel i bakvikt ger ju mer tryck bak, och om ryttaren då kanske även hamnar mer mot bakvalvet så är det inte så bra.

detta låter inte alls bra. tryckytan på sadeln måste fördelas bättre av vad jag kan se,kanske har bossorna för mkt stoppning på det tryckande stället? mitt råd till dig är att inte rida i den sadeln hästen har nu, prova en bomlös så ska du se att groparna försvinner med tiden och sen får den möjlighet att muskla upp det gropiga stället av muskulaturen. massage är även att rekommendera. lycka till .du låter verkligen som en seriös medryttare som verkligen bryr sig:bow:

Svara er alla samtidigt.

Jag håller med dig flashlight att sadeln hamnar i bakvikt. Diskuterade det med ägaren igår och hon tyckte också att mittpunkten på sadeln hamnar för långt bak. Sadelmakaren skulle komma och titta i veckan så vi får se om han hittar någon lösning.

Annars blir det nog en ny sadel, ägaren funderar på om bossorna är för smala, kan en bredare eller annan anläggningsyta kanske hjälpa?

Sadeln är troligen inte för smal men hästen har väldigt låg manke och är bred över ryggen vilket väl inte precis underlättar. :crazy:

Som maran säger så är det ordinarie ryttaren på bilden som nog är runt 175cm lång och det är en D-ponny, men så värst lite är sadeln ändå inte, jag är nästan lika stor (170cm) och tycker den känns lagom till mig iaf!

Ska kanske säga att sadeln på bilden är den förra sadeln, nu har vi provat en ny, också den från Jensen, men de verkar båda ha samma problem så det är väl så att deras sadlar helt enkelt inte går att få att passa den här hästen -inte ens när de är specialbeställda!

Tack för alla tips! :)

Tack det värmde verkligen :)
Har ridit hästen i tre år nu, så då blir det ju att man bryr sig nästan som det vore ens egen.
Särkilt som vi har hittat varandra mycket mer den senaste tiden och hon känns så mycket mer positiv nu än hon gjorde det första året.
Så jag tänker att har det ändå blivit så här mycket bättre med en sadel som iaf är ok, hur bra kommer det då inte att bli med en sadel som passar henne perfekt :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 393
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 868
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V