@Carno Kommer ocksÄ kommentera hullet och inte sadeln, ber om ursÀkt i förvÀg men hoppas att kunna inspirera och inge hopp! Jag har nÀmligen en ponny som sett likadan ut, hon var jÀmt mer eller mindre tjock. Jag testade "allt" tyckte jag. Drog av 2 kg pÄ grovfodret, tog in nattetid, stripbetade osv. Ville inte ta ifrÄn henne flocken och dÀrmed betet sommartid.
Det blir lÀtt ett normallÀge mentalt, man viftar ursÀktande bort det nÀr hovslagare eller veterinÀr snÀllt pÄpekar att "den Àr allt lite rund" med att ja det Àr en sÄn hÀst hehe
Mina anstrÀngningar hade inte sÀrskilt stor effekt och hade jag kommit en bit pÄ vÀgen var det snart sommar och tillbaka pÄ 0. Alla hÀstar och mÄnga ponnyer mÄr inte bra pÄ bete, Àven om det kÀnns som det de lÀngtar mest efter i hela vÀrlden sas.
Strikt diet, dvs absolut inte fri tillgÄng, regelbunden trÀning och inget grÀs gav dÀremot resultat. Inte min drömlösning dÄ hon i perioder fick gÄ sjÀlv för att utfodringen skulle fungera. Men det var helt nödvÀndigt för att fÄ ponnyn i fin form och det behöver inte vara för evigt. Min gick pÄ bete utan bekymmer förra Äret men dÄ var hon slimmad frÄn början och höll sig fin hela sommaren.
Kapade huvudet Àven jag men det Àr ju kroppen jag vill visa. NÀr hon sÄg ut som till vÀnster hade jag ingen aning om att hon egentligen inte var sÀrskilt burkig och tung i typen. Det Àr inte kul att banta hÀst och ofta Àr det obekvÀma lösningar för oss Àgare men det Àr vÀrt det nÀr man fÄr en hÀst som slipper extrakilon och löper mindre risk för fÄng.