P

pippi27

Hmm, hörde av en bekant att man inte ska ge blöta eller fuktiga blad/gräs till kaninerna för att dom då kan få trumsjuka? Stämmer det? Låter i mina öron konstigt eftersom kaninerna bott ute hela sommaren, har kunnat äta fritt oavsett regn eller inte och inte 17 har dom blivit sjuka.

Sv: Trumsjuka

Trumsjuka beror ju på nedsatt magsäcksmotorik och har inget att göra med blöta grönsaker. Magsäckens rörelser kan avta av olika anledningar, stress/sjukdom osv, och även fiberfattig och fettrik kost under en längre tid.. Trumsjuka är ganska vanligt hos kaniner.

Ja, det är ju vad jag har läst.
Därför blev jag så ställd när hon påstod att blöra maskrosblad kunde ge trumsjuka.

Tror det rör sig om missförstånd. Om man går för fort från torrt vinter/innefoder till färskt saftigt foder som gräs eller maskrosor då kan dom få trumsjuka.

Trumsjuka

Orsak: Felaktig utfodring, t ex med rödklöver eller kål i stora mängder. Trumsjuka uppträder lättare hos ungar, som inte har hunnit skaffa sig det vuxna djurets rikhaltiga tarmflora.

Sjukdomsbild: Uppsvullen buk genom jäsning i magen och tarmen. Oro och tandgnissel av smärta, kaninen slår med bakbenen, andnöd (magen trycker på lungorna), dålig blod-cirkulation. I värsta fall kan magen eller tarmen brista eller djuret kvävas. Om trumsjukan får utvecklas ordentligt är den dödlig!

Behandling: Vid första tecken ska foder och strö tas bort. En dags fasta utan något foder alls, inte heller hö. Fri tillgång till vatten. Tre till fyra gånger om dagen ges en till två tsk kumminte. Koltabletter eller -pulver binder gaserna. Försiktig massage av buken samt en tesked kaffe till vuxna djur och en halv tesked till ungdjur. På andra dagen lite hö och mycket vatten.

Viktigt: Om symtomen inte upphör på andra dagen måste veterinär kontaktas. Om symtomen är starka redan 1:a dagen måste veterinär kontaktas direkt, då kraftig trumsjuka lätt leder till döden. Då trumsjukan verkar ge sig utfodrar man med fint hö och bryter sedan successivt till den vanliga foderstaten. Var hela tiden noga med att kontrollera avföring och beteende, då det kan ta lite tid innan magen kommer igång igen.

Unga kaniner drabbas lättare då deras mage och tarm ännu inte hunnit anpassa sig till den tarmflora som vuxna kaniner har. Speciellt kaninungar som skiljts tidigt från sin mamma löper risk att drabbas.

Trumsjuka kan uppstå vid snabbt foderombyte, vid utfodring av gasbildande foder som t.ex. rödklöver och kål, eller vid mögligt foder. Det kan även uppstå i samband med infektionssjukdomar. Sjukdomen är mycket plågsam för kaninen och den kan leda till döden inom ett par dagar. Maten jäser i magen och bildar gaser som gör magen uppsvälld. I värsta fall kan magen eller tarmen brista och kaninen dör, eller så kan kaninen kvävas.

mm mina ungar fick det i samband med infektion och antibiotika kur, botade med ditt redecpt ur en bok eller hur :smirk: kumminte och kaffe och koltabletter. Jätteeffektivt precis som vetr medicin men mycket billigare ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 040
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Lillefrun
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar