Det som är lite roande är att Trump gick till val på att USA inte skulle blanda sig i världspolitik, ffa militärt, och nästan det första han gör är att beordra en bombning i Syrien, något som Obama aldrig gjorde - han ville men tillfrågade kongressen innan och de nekade honom det. Jag vet en hel del Trumpister som kände sig svikna.
Just Alex Jones är väl inte heller den mest trovärdiga källan:
Angående Civil War är ju en av de mest framgångsrika revisionerna av historien när det kallas, the war of northern aggression. Mmm. Det var de södra staterna som inte bara började konflikten genom att illegalt (enligt constitution) bryta sig ut och dessutom påbörjade den väpnade konflikten genom att öppna eld i Fort Sumter mot federala styrkor 1861. Det finns idag en blomstrande industri för att bortförklara och nedtona slaveriets betydelse för inbördeskriget. Mildare men i samma anda som de som förnekar förintelsen.
Även om det fanns andra faktorer så var den absolut största enskilda orsaken till att det blev krig och inte kunde nås en politisk uppgörelse, slaveriet. Som exempel kan man bara titta på åren innan, de blodiga konflikterna i de sk gränsstaterna, Kansas/Nebraska där olika ekonomiska förutsättningar inte var en faktor. Kansas fick ju öknamnet Bleeding Kansas pga av de frekventa och våldsamma konflikterna mellan pro och anti slaveri falangerna. John Brown, förevigad i sången John Brown's Body, var aktiv i just den konflikten. Som ett sidospår kan jag verkligen rekommendera John Brown's Holy War som finns på youtube för att delvis förklara vad som oundvikligen drev slaverikonflikten till ett inbördeskrig.
Som jag skrev tidigare, det krävdes ett krig därför att söderns ekonomi var helt beroende av billigt slavarbete - det behövdes därför inte samma industrialisering som i de norra staterna och söderns ekonomi byggde till en stor del av export av råvaror som bomull som krävde manuell arbetskraft. Samtidigt blev i allt högre utsträckning i övriga världen slaveri moraliskt oacceptabelt. Utan slaveri faktorn hade de norra staterna antagligen varit relativt nöjda, eftersom södern försåg de norra industrierna med billiga råvaror.