Well yes, och Comey var i Texas och mitt i ett tal nar han sag pa tv-skarmar langst bak att det fladdrade forbi text remsor att han blivit sparkad ... OCH skamtade om det. Han hade ingen aning.:banghead:

De kommer att bli fler republikaner som börjar ta hänsyn till sina stolar inför valet nästa är ;)
@Oldie @landsbygdsbo

Jag är lite. Nyfiken på hur ni upplever detta förfarande med på vilket sätt Comey avskedas. Offentligt via tv. Mår ni bra över att Comey blir offentligt förnedrad? Känns det bra att det "rörs om i grytan" ? Känner ni en skräckblandad förtjusning i att Trump "vågar" och att dokusåpan är på riktigt och har personliga följder.

Jag tror att nomineringarna som republikanska senatorer, kongressledamöter sker decentraliserat i staternas regi. De svarar väsentligt mer mot sina lokala väljare i staten väsentligt mer än i Sverige där "partipiskan"är ett begrepp, tror jag. Berätta gärna om jag har fel.

@Oldie @landsbygdsbo

Jag är lite. Nyfiken på hur ni upplever detta förfarande med på vilket sätt Comey avskedas. Offentligt via tv. Mår ni bra över att Comey blir offentligt förnedrad? Känns det bra att det "rörs om i grytan" ? Känner ni en skräckblandad förtjusning i att Trump "vågar" och att dokusåpan är på riktigt och har personliga följder.

Jag tror att nomineringarna som republikanska senatorer, kongressledamöter sker decentraliserat i staternas regi. De svarar väsentligt mer mot sina lokala väljare i staten väsentligt mer än i Sverige där "partipiskan"är ett begrepp, tror jag. Berätta gärna om jag har fel.
Det är en milsvid skillnad mellan det svenska valsystemet och det i USA. I USA finns en inbygd mekanik mot att en individ/ett parti tar för sig för mycket. Trump är beroende av de båda husen för att kunna genomdriva sin politik. Just nu är det många republikaner som sitter och är oroliga för hur de ska hantera Trump pga att deras egna stolar är uppe för nyval nästa år.
Det kan i förlängningen bidra till att man med hjälp av republikanska senatorer o kongressmän tillsätter en oberoende åklagare som sa undersöka förbindelserna med Ryssland. En som Trump inte kan avskeda eller neka att tvinga personer att vittna under ed.

Hur Trump avskedade Comey visar ju bara på vilken nivå Trump befinner sig och i vilken värld han lever.
En fråga, varför skulle jag må bra av detta? Avskedanden av för ledaren egna anledningar sker hela tiden i politiken. Till och med på den här nivån i det här forumet agerar ju många för att tysta åsikter de inte gillar. Så lika förvånad jag är över detta, lika lite förvånad är jag över Trump:s agerande.
Det hela handlar ju om två skilda saker
1 Trump blev vald och det ska accepteras. Inget snack om den saken
2 Hur Trump agerar som president. Vilket väcker en rad spörsmål och anledningar att lyfta på stenar för att finna orsaker.

Om Trumps något blygsamma twitter-header, som dock inte fick leva så många timmar.
http://edition.cnn.com/2017/05/09/politics/donald-trump-twitter-header-russia/index.html

170509065923-trump-twitter-header-exlarge-169.jpg

Detta stod i The daily Beast igår, det är det sista stycket i artikeln som handlade om Trumps avskedande av Comey,
har ingen susning om vad det är för en tidning, så häng mig inte;)
http://www.thedailybeast.com/articl...mfortably-close-then-gets-fired-by-trump.html

Meanwhile, an official who was at FBI headquarters on Tuesday tried to joke off the late afternoon shock, asking: “Does the president have the power to fire the FBI director?”

He answered: “President Putin can fire anybody. If Putin can put Trump in the White House, he can get rid of the FBI director.”

Senast ändrad:
@tara
Jag lovar att ge ett uttömmande svar vid ett senare tillfälle när kroppen och hjärnan fungerar som den ska, det gör den inte idag. Kort dock: Den minnesgode drar sig till minnes min varning i Valtråden inför USA valet november förra året, detta i ett läge då 99% av detta forumet och valundersökningarna pekade i samma riktning. De flesta hade redan korkat upp champagnen, USA får sin första kvinnliga president, tjooohoo. Jag skrev då:
"De flesta av mina vänner röstar Trump"

@tara
Jag lovar att ge ett uttömmande svar vid ett senare tillfälle när kroppen och hjärnan fungerar som den ska, det gör den inte idag. Kort dock: Den minnesgode drar sig till minnes min varning i Valtråden inför USA valet november förra året, detta i ett läge då 99% av detta forumet och valundersökningarna pekade i samma riktning. De flesta hade redan korkat upp champagnen, USA får sin första kvinnliga president, tjooohoo. Jag skrev då:
"De flesta av mina vänner röstar Trump"
Flertalet av dem jag känner i USA röstade inte på Trump...de röstade republikanskt. Och många har framfört ngt liknande som det här: - Det som kännetecknar en normal republikansk väljare är att de är ärliga hårt arbetande amerikaner. Och vi skäms för hur "vår" kandidat just nu beter sig.

Flertalet av dem jag känner i USA röstade inte på Trump...de röstade republikanskt. Och många har framfört ngt liknande som det här: - Det som kännetecknar en normal republikansk väljare är att de är ärliga hårt arbetande amerikaner. Och vi skäms för hur "vår" kandidat just nu beter sig.

De kryssade republikanskt hela vägen på valsedeln.
X marks the spot.

"James Comey was addressing staff at the FBI office in LA"
California.

Well yes ... och jag sa Texas istallet. Sorry about that. Faktum ar att han talade till ett jang nya rekryter OCH fortfarande skamtade om att han fatt sparken.

Trump sa inte bara att han tankt pa "Trump and that Comey thing" innan han sparkade Comey. Han tweatade ocksa, ett "hot" till Comey.
"James Comey better hope that there are no "tapes" of our conversations before he starts leaking to the press!"

OCH han har ocksa hunnit med ett hot till pressen.

"As a very active President with lots of things happening, it is not possible for my surrogates to stand at podium with perfect accuracy!" Trump tweeted. "Maybe the best thing to do would be to cancel all future "press briefings" and hand out written responses for the sake of accuracy???"

Gor han det blir det precis som i vilken diktatur som helst dar diktatorn bestammer exact vad folket ska fa veta.

Well yes ... och jag sa Texas istallet. Sorry about that. Faktum ar att han talade till ett jang nya rekryter OCH fortfarande skamtade om att han fatt sparken.

Trump sa inte bara att han tankt pa "Trump and that Comey thing" innan han sparkade Comey. Han tweatade ocksa, ett "hot" till Comey.
"James Comey better hope that there are no "tapes" of our conversations before he starts leaking to the press!"

OCH han har ocksa hunnit med ett hot till pressen.

"As a very active President with lots of things happening, it is not possible for my surrogates to stand at podium with perfect accuracy!" Trump tweeted. "Maybe the best thing to do would be to cancel all future "press briefings" and hand out written responses for the sake of accuracy???"

Gor han det blir det precis som i vilken diktatur som helst dar diktatorn bestammer exact vad folket ska fa veta.
Har dom bestämt vilken av murprototyperna som ska byggas? Har man sagt när murbygget ska starta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3aKmL/trumps-krav-till-foretagen-som-vill-bygga-muren

http://edition.cnn.com/2017/03/18/politics/trump-border-wall-specifications/index.html

Aftonbladet ar som vanligt ingen bra kalla. Trump kampar for att Congress ska ge honom pengar for att bygga den och sedan fa Mexico att betala den pa nagot magiskt satt.:grin:

Jag sag video fran tre olika "town hall" meetings med republikanska senatorer dar folket dar var mycket arga och KRAVDE att en independent undersokning av Trump-Russia connections.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka