Detta var nytt för mig. Intressant. . Och märkligt
Det är inte så ovanligt, England har likadant. Frågar du mig är det amerikanska systemet problematiskt, men då är jag förstås van vid det svenska och tycker det fungerar förhållandevis bra. Fördelen med winner-takes-all är att du inte får en massa småpartier, vilket är praktiskt när man ska bilda regering, man behöver inte ha en massa koalitioner och så.
Sen är det amerikanska systemet mycket mer komplext, men inbyggda checks and balances mellan president, högsta domstolen, senaten och kongressen, som alla väljs enskilt i direktval (utom högsta domstolen, som väljs av presidenten. Det är också en anledning att välja Trump om man är republikan, flera av ledamöterna där är gamla och dör kanske de närmsta åren, och då vill man att det är en republikan som väljer de nya.) Det leder bl a till att alla är beroende av att fiska röster för sina personval, och är en förklaring till varför obekväma beslut inte tas (t ex för att avvärja hotet mot klimatet).
Ett problem, om du frågar mig, är faktiskt att man fortfarande styr enligt konstitutionen, fast den är urgammal och gott kunde moderniseras. Amerikanarna själva är ju väldigt stolta över den, men det gör ju att de inte kan göra några regeringsreformer, som man kan göra i länder där man har en grundlag man justerar, och där man faktiskt ändrat/moderniserat några gånger sedan 1787. Vår i Sverige är t ex från 2014.